Motor - Original :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i original utgave 
Beltevognmoterer
Lagt inn av: Greger Hageland (---.vaf.no)
Dato: March 03, 2004 10:24AM

Det sto en B20 motor i bilen når jeg kjøpte den. Det er dobble SU-forgassere. Er det samme motor som B20 sport? Er det ikke noe med at det er en spesiell kam i sporten?

Re: Beltevognmoterer
Lagt inn av: Stein Christian Husby (---.customer.alfanett.no)
Dato: March 16, 2004 01:48AM

Når det gjelder beltevognmotorene som satt i BV 202, så avviker disse endel fra spesifikasjonene til de B20B motorene vi kjenner i våre amazoner.

- Motorblokka er av sisteutførelse (fra 1974) med 8-boltet svinghjul og identiske råder med B21.
- Toppen er også av seneste utførelse fra og med 1972.
- Kamakselen er av type C, denne er lik som Amazonens B20B.
- Forgasserne er av typen SU HS6, men mangler klavene til å styre spjellene på den såkalte miljømanifolden som satt på B20B-motoren. Forgassernålene er også av annen type beregnet for millitært bruk. Håpløse sådan for sivilt bruk. Bytt disse til KN (originalt til B20cool smiley eller event KD (original i B18cool smiley.
- Manifolden /innsuget er av aluminium (identisk med B18D 1962-66) Likeledes
utblåsningsmanifold med enkel utblås mot B20A og B som har dobbel.
- Ofte er også millitære motorer utstyrt med oljekjøler. Kjølerøret fra vannpumpe til radiator må her bygges om for sivilt bruk/ eventuelt fjerne oljekjøler.
- Startmotor og dynamo er til 24V og må byttes ut til 12V.

Husk også ved kjøp av beltevognmotorer at man ikke nødvendigvis skal se seg blind på kilometerstanden. Denne kan ikke sammenliknes med bruk i personbil.
Jeg kjenner til tilfeller hvor såkalte nesten nye motorer har utslitte kamaksler. Dette gjenspeiler bruken de har vært utsatte for.


Med hilsen Stein Christian Husby

Re: Beltevognmoterer
Lagt inn av: Terje Borgen (---.bbse.no)
Dato: August 31, 2007 11:41PM

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en "lite brukt"(5000 km) B20B fra en BV 202. Er det noen som vet hva som er vanlig å betale for en slik motor?

Og er det noe annet enn det som er nevnt ovenfor som er viktig å huske på?
Finnes det noen flere måter enn kompresjonstester for å sjekke tilstanden til motoren?



Ditt navn: 
Emne: 
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This forum powered by Phorum.