Motor - Original :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i original utgave 
Bunnpanne farge
Lagt inn av: Bengt Lybekk (---.daxnet.no)
Dato: November 05, 2003 01:58PM

Hei
Nå har jeg prøvd å finne ut fargen på bunnpanna på en 67 mod. og noen sier at den skal være rød og noen sier at den skal vere forsinket. Kan noen si meg hva som er riktig
Hilsen Bengt Lybekk

Re: Bunnpanne farge
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: November 05, 2003 09:55PM

Begge har rett med tanke på overflatebehandling av bunnpannen, men det gjelder motorer fra forskjellige tidsperioder. Amazonens B18 og B20-motorer skal ha en bunnpanne som er forsinket/galvanisert. Senere gikk Volvo over til å lakkere større deler av motorene som bunnpanne, registerdeksel og vannpumpe i samme rødfarge som blokka. Dersom din Amazon har en slik rødlakkert bunnpanne er det gjort noe i ettertid for da kan du ha en byttemotor.

Eksakt når skiftet skjedde er jeg litt usikker på, men det kom etter Amazonens produksjonstid. Jeg har nettopp overhalt en sen 1970-modell med den originale B20-motoren intakt og det var ikke spor av rødfarge på bunnpannen på denne. En delemotor jeg tok fra en 1973 140 derimot har rød lakk på bunnpannen (i tillegg til registerdeksel og vannpumpe). Jeg vil dermed konkludere med at din 67-modell Amazon skal ha bunnpanne med samme type overflatebehanding som bl.a. topplokkdekselet, hvilket er forsinket/galvanisert.

Re: Bunnpanne farge
Lagt inn av: Bengt Lybekk (---.daxnet.no)
Dato: November 05, 2003 10:40PM

Det er originalmotoren som sitter i (rett nr. i forhold til orig. vognkort). Det er igjen litt rød farge på siden av bunnpanna. Arve og Jo sier den skal vere rød så jeg vet ikke noe mer enn det

Hilsen Bengt

Re: Bunnpanne farge
Lagt inn av: Stein Christian Husby (---.customer.alfanett.no)
Dato: November 06, 2003 02:10AM

Jeg vil også slutte meg til dem som sier at bunnpannen skal være rød. Jeg hadde f.eks en 1970 modell Amazon reg. 1969 med kilimeterstand 34.000 ved kjøpet. Her var bunnpannen rød, og denne motoren var garantert ikke lakkert eller overhalt. I tillegg samsvarte motornummer med tollkort.

Jeg har tilsammen hatt 28 Amazoner fra 1965 modell til 1970 og på samtlige av disse har bunnpannen vært rød - bortsett fra en men her var motoren overhalt og bunnpannen så ny ut.

Videre vil jeg anføre at alle originale Volvo byttemotorer ble levert med rød
vannpumpe og registerdeksel. Dette ment for å kunne skille en byttemotor fra bilens originale.

Som en liten digresjon kan nevnes at jeg for to dager siden var på Öland i Sverige og hentet en 1972 modell fabrikkny B-20 motor. Dette var ingen byttemotor, men en original ubrukt sådan. Da dette var en unik sjanse foretok jeg en ferd på nærmere 160 mil for å sikre denne. Den stod på trepall med et lakkert felt hvor det stod B-20. Denne hadde også rød bunnpanne, og jeg kommer til å ta fotografier av denne for en eventuell
publisering i Amazonposten da dette er en sjelden sjanse til å kunne studere detaljene angående hva som er originalt eller ikke.

Lykke til !

Hilsen Stein Christian

Re: Bunnpanne farge
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: November 15, 2003 12:14PM

Denne bildeserien viser motorbilder hentet fra salgsbrosjyren fra årsmodell 64, 66, 67 og 1970.

http://www.nvak.no/misc/phorum/userimg/amazon/1motor/color64.jpg
http://www.nvak.no/misc/phorum/userimg/amazon/1motor/color66.jpg
http://www.nvak.no/misc/phorum/userimg/amazon/1motor/color67.jpg
http://www.nvak.no/misc/phorum/userimg/amazon/1motor/color70.jpg

Jeg fikk nylig spørsmål om hvilken farge det skulle være på lokket som dekker over vannuttaket til oljekjøleren på siden av termostathuset. Jeg antok at det skulle være rødt som resten av motoren, men tok en titt i brosjyrene for å se. Her fant jeg bilder med tre forskjellige farger på lokket. På 64-modellen var lokket lakkert rødt, på 66-modellen var det lakkert sort, mens det på 67-modellen har en gråere farge og er antageligvis forsinket.

På de tre øverste bildene er bunnpannnen lakkert rød. På det nederste bildet av 70-modellens B20 er det vanskelig å se fargen på dekselet, men her vises til gjengjeld en bunnpanne som er forsinket og ikke rødlakkert.

På alle fire bilder er kjøleviften lakkert i en sterk gulfarge, og viften er satt sammen av to to-bladete vifter.

Jeg har hatt tre Amazoner og på disse har bunnpannen vært forsinket, dekselet over vannuttaket har vært rødlakkert og viften vært stanset ut i et stykke og har hatt en orange farge. Som bildene ovenfor viser er ikke Volvo konsekvent i bruken av farger på sine motorer og enkelte unntak vil forekomme. Å kategoriskt fastslå at f.eks. bunnpannen skal være lakkert rød, eller forsinker er derfor ikke mulig. Ved en evt. restaurering må man gå ut i fra hvilke farger som var på motoren før den plukkes ned og bruke disse i restaureringen. Er det lakkrester på bunnpannen bør den derfor lakkeres, men er den helt fri for lakk har den sannsynligvis ikke vært lakkert og bør få tilbake sitt forsinkede utseende.

Til slutt blir det opp til eieren å avgjøre hvilken farge det skal være på motorens deler. Nedenfor resultatet av min restaurering av originalmotoren i min 70-modell.

http://www.nvak.no/misc/phorum/userimg/amazon/1motor/restored.jpg




Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This forum powered by Phorum.