Toppfart 1966-modellen
Lagt inn av: Jarle (---.cm.chello.no)
Dato: September 20, 2003 01:26PM

Hvor høy toppfart skal en orginal 66 .122S med 95 hester ha i følge Volvo.

Vet noen hvor mye den skal gå fra 0-100 på.

Re: Toppfart 1966-modellen
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: September 20, 2003 01:56PM

Akselerasjon fra 0 til 100 går på litt i underkant av 14 sekunder og toppfarten ligger på i overkant av 160 km/t for en original 1966 122S.

Tilsvarende tall for standardutgaven (121 med B18A) er 0 - 100 på 18 sekunder og en toppfart på knappe 150 km/t.

Re: Toppfart 1966-modellen
Lagt inn av: Jarle (---.cm.chello.no)
Dato: September 21, 2003 12:04AM

0-100 km måler du det ved å stå stille å gi bånn gass eller?

Re: Toppfart 1966-modellen
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: September 21, 2003 09:47AM

Ja, 0 - 100 km/t måles fra stillestående til speedometernålen når opp til 100. For at akselerasjonstiden skal være korrekt stilles det krav til veien det kjøres på. Dette skal måles på en rett strekning (uten høydeforskjell eller svinger) og det skal heller ikke være noe særlig vind (blåser det kan man kjøre begge veier og ta gjennomsnittstiden). Underlaget bør være asfalt for å unngå hjulspinn (hjulspinn vil uannsett gi dårlig akselerasjon).

For at det hele skal bli reelt må speedometeret vise korrekt hastighet. Bilen er ikke blitt sprekere om den topper 100 km/t etter 12 sekunder, for bilens reelle hastighet kan gjerne kun være 90 km/t. Amazonens speedometer er ikke et presisjonsinstrument, og over 30 års bruk bidrar ikke til å gjøre det bedre. De fleste større verksteder kan teste speedometeret og si hva bilens relle hastighet er når speedometeret f.eks. viser 60, 80 og 100 km/t.

Når man skal akselerere må man kjøre motoren på dens optimale turtall og gire når dreiemomentet faller for mye. For å finne motorens optimale turtallsområde må man gjerne kjøre noen ganger og gire ved forskjellige toppturtall og se på tidene man da oppnår. Man velger da å gire ned ved det turtallet som gir best tid. En turteller er da helt nødvendig for å oppnå kortest akselerasjonstid.

http://www.nvak.no/misc/phorum/userimg/amazon/1motor/moment.gif
Moment-og effektkurver for B18B og B18D i utgave III, årsmodell 1967.

Man må alltid gå ut i fra DIN-kurven, da SAE-kurven ikke stemmer så lenge motoren sitter i bilen. DIN-effekter måles slik motoren er når den sitter i bilen, tilkoblet alle aggregater, eksosanlegg og har normal smøreolje. SAE er en effekt som gjerne brukes i reklamesammenheng der det er viktig å oppgi høyest mulig effekt. SAE måles da med en motor som ikke driver hverken vannpumpe, kjølevifte eller dynamo og det brukes en tynnere smøreolje med lavere friksjon. I tillegg er motoren tilkoblet et eksosanlegg med lavest mulig friksjon (gjerne fri eksos om det hjelper).

Dersom man ønsker å kjøre motorens på dens optimale turtall må dette ligge der momentkurven er høyest og flatest. For å få dette til må man også ta en titt på girkassens utveksling. 1. trinn på en M40 har en utveksling på 3,13:1, 2. 1,99:1, 3. 1,36:1 og 4. 1:1. Å gire ned fra 1. til andre vil redusere turtallet med ca 40%. Det er da viktig at denne reduksjonen ikke reduserer dreiemomentet.

Ser man så på DIN-momentkurven til B18D til høyre kan man regne ut at ideelt turtall for å gire ned til 2. gir ligger på 4100 omdreininger. I 2. gir vil man da ha en like høyt moment (ca 13,5 kgm), men turtallet er redusert til 2600. Tilsvarende for nedgiring fra 2. til 3. vil være ved 4000 rpm, hvilket gir et turtall på 2700 i tredje gir (momentet er det samme på ca 14 kgm). For neste nedgiring blir turtallet 3900 på 3. tilsvare 2800 på 4. gir.

Legg merke til at man i gitte turtallsområde kun utnytter mellom 50 og 80 hestekrefter av motorens totale potensial på 90 DIN. Hestekrefter er ikke alt ....

Motorens maksimale dreiemoment på 14,5 kgm ved 3200 omdreininger kan kun oppnås en kort periode mens turtallet stiger under akselerasjonen. For å utnytte motoren bedre kan denne konstrueres slik at momentkurven blir flatere, noe som er gjort med B18B-utgaven på figuren til venstre. Denne kurven ligger også en tanke høyere enn for D-utgaven. Dersom man drar motoren opp til 4700 omdreininger på 1. gir og girer ned til 2. vil turtallet reduseres til 3000. Ser man på dreiemomentet varierer dette dette mellom 14,5 og 15 kgm i hele turtallsområdet. Denne gevinsten på 1 - 1½ kgm er gull verd under en akselerasjon og vil gi en gevinst på ca 10%.

Ikke bare motoren kan bygges for å yte optimalt, men det er også mye å hente ut av girkassen. Dersom hurtig akselerasjon er viktig bør girkassens utveksling ha noe mindre trinn enn en standard M40. Volvo lagde i sin tid en tettsteget girkasse og om man bruker en slik i bilen vil man gire oftere, men gevinsten ligger i at man utnytter et kortere intervall på turtallet og ligger nærmere momentkurvens topp.

Dette ble mye teori om dreiemoment, men om du skal dra en tur på stripa må du også holde et øye med turtallet og gire til rett tid. På tide å sette teori om til praksis? Amazonen har sikkert lyst ....

This forum powered by Phorum.