Se forskjell
Lagt inn av: Jarle (---.cm.chello.no)
Dato: August 02, 2003 09:42PM

Hvordan kan man se på en B18 D motor at den er B 18 D,og om den er 1,2 eller 3 utf.Vis man bare har motoren.

Re: Se forskjell
Lagt inn av: Svein Warberg (---.dep.no)
Dato: August 04, 2003 05:41PM


Hvilken motor det er snakk om kan du lese utfra de numre du finner øverst på blokka på førersiden. Alle B18 motorene har sifrene 4968 støpt i blokka. De to neste sifrene er slått inn, og det er på disse du kan lese hvilken B18 motor det er. For B18D er disse sifrene (iallfall når når det gjelder Amazon)
02, 20, 16, 21 eller 40 når bilen er levert med M40 eller M41 gearkasse,
02, 15, 18, 20, 22 eller 41 når bilen er levert med BW35 gearkasse
For B18B er tilsvarende
60, 61, 68 eller 71 når bilen er levert med M40 eller M41
69 eller 72 når bilen er levert med BW35
(kilde: Volvos reservedelskatalog for Amazon 62-68 modellen)
Hva som skiller utf. 1, 2 og 3 er jeg ikke sikker på, men jeg vil anta at de laveste numrene er utf. 1, de høyeste utf. 3.

Re: Se forskjell
Lagt inn av: Thomas (---.bb.online.no)
Dato: August 18, 2003 12:23PM

Hei på min B18(som står uten tilhørende bil) står det 4968-52 kan noen si meg hvilken motor dette er?

Re: Se forskjell
Lagt inn av: Svein Warberg (---.dep.no)
Dato: August 21, 2003 04:34PM


Det synes å være på sin plass å liste opp sifrene på B18A motorene også, i tillegg til B18D og B18B.

For B18A er sifrene

4968 -
01 når bilen er levert med M30 eller M40
34 og 52 når bilen er levert med M40
14 og 35 når bilen er levert med BW35

Altså ikke så stort spekter som er tilfelle for B18D og B18B

Re: Se forskjell
Lagt inn av: knut tarberg (---.dialup.online.no)
Dato: October 27, 2003 03:40PM

Hei hei!

Eg har nett kjøpt meg ein 1966 model Volvo Amazon. I den er det skiftet motor i fra B18 til B20. Må eg gjere noko for å få det godkjent??

Re: Se forskjell
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: December 02, 2003 06:18PM

Skulle ikke tro det. En standard B20 ligger godt innenfor de maksimale grenser til motorytelse, dreiemoment og vekt som Amazonen er godkjent for.

I følge Gunder Vinje Svendsen (se innlegg om import i forum 9) er det fast avgift ved import av veteranbil og en skulle dermed tro at det heller ikke er ekstra avgift forbundet med motorskiftet.

Å skifte fra B18 til B20 er noe som har blitt gjort siden B20 først kom på markedet høsten 1968, så du er nok ikke den første som har byttet til B20.

Så kan man stille seg spørsmålet om hvorfor man skal søke om å få bilen godkjent? Det er bedre å be om tilgivelse enn tillatelse - heter et kjent ordtak. Med den manglende tekniske kompetansen på gamle biler hos dagens Biltilsyn tviler jeg på at de vil se hva som er gjort og reagere på det når bilen er til sin vanlige kontroll.

This forum powered by Phorum.