Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php:217) in /run/tmp/tpl-classic-header-e7490bc519a592f6d58fed7a77cfa712.php-stage2 on line 5 Blyfri bensin
Motor - Original :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i original utgave 
Blyfri bensin
Lagt inn av: Willy Skogly (---.bb.online.no)
Dato: June 19, 2003 11:49AM

Jeg planlegger å kjøpe Amazon 1969 B20. Men hva med bensin? Kan de kjøres bryfritt? Jeg regner med at det er masser av råd og tips klubben om eventuelle blandingsforhold eller tilsettninger.
Kan noen hjelpe.

Mvh
Willy Skogly

Re: Blyfri bensin
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 19, 2003 12:09PM

Hei!

Amazonen har som mange andre eldre biler motorer med støpejernstopp og må dermed ha et tilsatsmiddel som hindrer ventilene i å "banke seg inn" i ventilsetene. Tidligere var tilsatsmiddelet basert på bly, men da det ikke er heldig for miljøet ble blyet erstattet av et kalium-basert stoff. Dette er bensin som betegnes som "rød".

Nyere motorer har gjerne topplokk av aluminium og fordi aluminium er et bløtt metall er det satt inn ventilseter av herdet stål. Da ventilene ikke skader setene i samme grad som seter i støpejern kan slikt motorer kjøres på "grønn" blyfri bensin. Motorverksteder kan ettermontere herdede ventilseter i støpejernstopper og da kan disse kjøres på blyfri bensin.

Stadig flere bensinforhandlere kutter ut de røde bensinpumpene og selger bare blyfri og da kommer problemene. Noen sier at det går bra å kjøre Amazon-motorer på blyfri, men det er en påstand jeg ikke vil eller tør gå god for. Selv har jeg tanket blyfri 98-oktan og tilsatt ventilsmøring på tanken ved hver tanking. Etter 3 års "blyfri" bruk ble så toppen tatt av og det ble bare konstatert vanlig slitasje på setene (jeg hadde fryktet det værste).

Re: Blyfri bensin
Lagt inn av: TrondHelge (---.dialup.online.no)
Dato: June 19, 2003 02:54PM


Re: Blyfri bensin
Lagt inn av: Torstein Langeland (---.dd.nextgentel.com)
Dato: July 04, 2003 06:22PM

Hvor får man tak i ventilsmøring? Hvilken type skal jeg bruke?

Må innrømme at jeg har kjørt min Amazon (B20) på blyfri i snart to år...

Re: Blyfri bensin
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: July 09, 2003 08:41AM

Etterhvert som forhandlerene kutter ut den røde bensinen må de begynne å selge ventilsmøring separat. Jeg kjøper min på Hydro Texaco (husker ikke hvem som produserer stoffet på flasken), en flaske på 1/2 liter som holder til 500 liter bensin. Flasken koster ca 25 kroner og har et doseringssystem så det er enkelt å tilsette rett mengde smøring til tanket mengde bensin.

På markedet finnes det andre typer ventilsmøring som koster omtrent det samme, men som kun rekker til 50 liter og da blir det dyrt i lengden.


Re: Blyfri bensin
Lagt inn av: audun utengen (---.no.powertech.net)
Dato: July 28, 2003 11:30AM

om ikke blyfri + ventilsmøring skader mer enn vanlig rødbensin, så blir jo dette genialt økonomisk sett.

her hvor jeg tanker er rød 98 en krone dyrere enn blyfri, og med tanke på at det tilsettningsmiddelet du kjøper på Hydro Texaco kun koster 25 kr og holder til 500 liter, så er det mange penger å spare.

Re: Blyfri bensin
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: November 24, 2003 03:54PM

Statoil her i landet selger nå det samme tilsettingsstoffet som Hydro/Texaco i Sverige. Flasken koster 40 kroner. Utføreslsen er som før med et praktisk doseringssystem og den holder til 500 liter bensin).

Ved en tur til Danmark for litt siden fant jeg ut at det er vanskelig å få tak i 98-oktan bensin, kun grønn 95 og 92 oktan. Løsningen blir da et tilsetningsstoff (oktan-boost) som øker oktantallet slik at du unngår tenningsbank. Kombinajonsstoffer med både ventilsmøring og oktanforhøyelse finnes i handelen.



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character G defined in its font.