Motor - Original :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i original utgave 
Moment på bunnpannebolter
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 10, 2003 09:51AM

Er det noen som vet med hvilket moment boltene til bunnpannen skal trekkes til med?

Jeg har hørt at disse boltene bare skal trekkes svakt til og når pakningen sveller av motorolje skal bunnpannen presses mot boltene og øke momentet. Da følelsen ligger i håndlaget hadde det vært greit å vite eksakt hvilket dreiemoment jeg skal trekke boltene til med.

På en nyoverhalt motor er jeg lite lysten på å få lekkasje.



Innlegget er ment som eksempel på bruk av diskusjonsforumet ....

Re: Moment på bunnpannebolter
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 10, 2003 09:57AM

I Volvo's originale verkstedshåndbok oppgis tiltrekningsmomentet til bunnpannen som 0,8 - 1,1 kgm, og dette er svært lavt (kan nesten trekke til så hardt med bare fingrene).

Tanken bak momentet er at pakningen skal trekke til seg motoroljen og svelle opp. Pakningen vi da tette bedre mellom blokken og bunnpannen samtidig som trykket mot boltene (og dermed tiltrekningsmomentet) øker. Ved oljeskift etter de første 1000 km kontrolleres det om boltene fortsatt sitter tilstrekkelig fast.




Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character V defined in its font.