Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php:217) in /run/tmp/tpl-classic-header-e7490bc519a592f6d58fed7a77cfa712.php-stage2 on line 5 tenningsbank
Motor - uoriginal :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i uoriginal utgave - trimming ol. 
tenningsbank
Lagt inn av: jørgen kosmo (---.84-48-52.nextgentel.com)
Dato: January 23, 2008 09:01PM

hei.
har akkurat fått igang b20'n min etter total overhaling og trimming.
får tenningsbank ved belastning. er det noen som har noen gode råd for å få bort tenningsbanken?
kjører på 98oktan nå.

Re: tenningsbank
Lagt inn av: Ola Fagersand (---.84-48-125.nextgentel.com)
Dato: January 23, 2008 11:03PM

Hvordan er den trimma ? Kompresjon ? Hvis den er riktig bygd, gjenstår kun korrekt tenningsinnstilling. Dersom du har for høy kompresjon, må denne tilpasses. Noe særlig høyere enn 10,5:1 bør du ikke ha med en moderat kam.

Re: tenningsbank
Lagt inn av: jørgen kosmo (---.84-48-52.nextgentel.com)
Dato: January 26, 2008 11:20AM

den er trimma med:
r-kam.
oppborret til 2,2l
portet og planet topp med større ventiler.
2 dobble 45 weber
lettet svinghjul
grenrør og 2toms eksos.

er det best og bruke standard tenningsinnstilling, eller er det vanlig og justere den litt anderledes på trimmede motorer?

Re: tenningsbank
Lagt inn av: Ola Fagersand (---.84-48-125.nextgentel.com)
Dato: January 26, 2008 04:21PM

Hvilket kompresjonsforhold har du ? Volumet over stemplet og i forbrenningsrommet må tilpasses sylindervolumet. Dersom du har plana en standardtopp et par millimeter, har borra til 93 mm og beholdt forbrenningsrommet i sitt opprinnelige volum, HAR DU for høy kompresjon. Volumet i dine forbrenningsrom bør ligge på ca. 50 ml. Tykkelsen på toppakningen spiller også inn.

Re: tenningsbank
Lagt inn av: jørgen kosmo (---.84-48-52.nextgentel.com)
Dato: January 26, 2008 11:20PM

er ikke sikker på kompresjonsforholdet
har en kompresjonsmåler som måler i bar har ca 11 bar kompresjonstrykk.
skal få målt volumet i forbrenningskammeret. er ikke sikker på om forbrenningskammeret er blitt bearbeidet, da toppen var ferdig "trimmet" da jeg kjøpte bilen.

Re: tenningsbank
Lagt inn av: Ola Fagersand (---.84-48-125.nextgentel.com)
Dato: January 27, 2008 01:06PM

Kompresjonsmåleren egner seg for å sammenligne kompresjonstrykk på sylindrene. Kompresjonsforhold regnes ut i fra volumet over stempel i øvre dødpunkt + i forbrenningsrommet.Volumet som utgjøres av toppakning tas også med. Dette er lett og regne ut da det bare er en lav sylinder. Likeså er det lett og regne ut over stempel hvis stempeltoppene er flate; sylinder. Forbrenningsrommet måles med ventiler og tennplugg på plass. Du fyller væske i og finner på denne måten volumet. Dersom du har stempeltopper som ikke er flate, eks. vis gamle B21 stempler; Stemplet i øvre dødpunkt - Smør litt fett som tetting mellom stempel og sylindervegg - Fyller i væske og finner volumet. Volumene skal inn i en formel - kompresjonsforhold regnes ut.

Re: tenningsbank
Lagt inn av: Ola Fagersand (---.84-48-125.nextgentel.com)
Dato: January 27, 2008 02:16PM

Vedrørende utregning av kompresjonsforhold: Kjøp KG - katalogen hos Pedersen racing. Der er det greit forklart hvordan du regner ut. Katalogen inneholder mye bra stoff om Volvo - trimming. Koster kr. 50,- I gamle R-sport - katalogen regnes det med 180 hk. med din trimningsgrad. De opererte da med kompresjonsforhold på 11:1. Jeg ville ikke gå for mer enn 10,5:1 dersom den skal kjøres på handelsbensin. Vedrørende eksosanlegg: Det finnes 2 " - anlegg som låter gromt uten å være optimale for trimming. Jeg har et modifisert Simmons på min V4 rallymotor. Dersom du har et slikt, har jeg oppskrifta på hvordan det skal modifiseres. Les også om dette tema i KG - katalogen.

Re: tenningsbank
Lagt inn av: jørgen kosmo (---.84-48-52.nextgentel.com)
Dato: January 28, 2008 05:57PM

har kjøpt simons kommplett eksos fra pedersens-racing, har ikke modifisert det noe. har du noen anbefalinger ang. tenningsinstilling, eller skal jeg bare følge verkstedhåndboka?

bare for nysgjerrighet, hva slags motor er en v4 rallymotor?tongue sticking out smiley

Re: tenningsbank
Lagt inn av: pan57 (---.bb.online.no)
Dato: January 28, 2008 09:16PM

fyll bare hydro texaco bensin! ligg lagnt unna statoil og shell da de ikke holder tilstrkkelig oktan! du kann også prøve oktan boster! Dette er erfaringer gjort med en lett trimma hd panhead, kjørte nesten en hel sommer før jeg skjønte sammenhengen !

Re: tenningsbank
Lagt inn av: Erik (---.statoil.com)
Dato: January 29, 2008 08:29AM

Dersom du har et slikt, har jeg oppskrifta på hvordan det skal modifiseres.

fortell?

Re: tenningsbank
Lagt inn av: Ola Fagersand (---.84-48-125.nextgentel.com)
Dato: January 29, 2008 05:49PM

Har en 1972 142 og en 72 Saab 96 V4. Samler på 72-modeller ...kan du si. Saaben er tatt opp til 1730 cc med rallytopper, standard.b -grenrør, dobbel Weber og modifisert Simmons eksos. Den veier ca. 900 kg. og går fint med drøyt 100 hk.
EKSOS: Jeg kan ikke garantere at Simmons til Amason er lagd likt, men svært mye tyder på det. DEN STØRSTE FEILEN: Rundt det perforerte innerrøret og ytterskallet skal det være godt stappa med vatt. I V4 anlegget var det helt symbolsk med vatt. DET JEG GJORDE: I den bakre potta lagde jeg åpninger i bakveggen så den kunne fylles med vatt. Åpningene ble så sveisa igjen. Den avlange potta under golvet som ligner mye ! på Amasonpotta ble kappa i 3 deler. Den midterste delen var uten perforert rør og vatt. Dette sjekker du selvfølgelig før kapping. Her gikk eksosen ut i pottas fulle bredde for så å måte finne veien inn i det tynne perforerte røret igjen. Lagde her to styringsplater og et perforert rør slik at den midterste delen ble av samme type som resten av potta. Pottedelene ble stappa godt med vatt; Over det dobbelte av det som var der fra før. Tilslutt ple pottedelene sveisa sammen igjen.HVORDAN KAN SIMMONS LAGE DEN SÅ FEIL? Anlegget er designet for å lage fin lyd i en standardmotor. Det er ikke designet for god effekt og maksimal lyddemping.KG omtaler fenomenet i sin katalog og anbefaler å bygge 2,5 " anlegg, noe han sikkert har rett i. Min oppskrift er først og fremst til hjelp for den som allerede har et slikt anlegg. Min Saab 96 V4 med moderat rallymotor fikk effekt som forventa med dette anlegget. Jeg tipper på 20 hk. mindre med umodifisert anlegg.

Re: tenningsbank
Lagt inn av: jørgen kosmo (---.84-48-52.nextgentel.com)
Dato: February 04, 2008 06:45PM

mye bra svar å få hær.smiling smiley

bor i bodø, så må kjøre 17 mil for å komme til nærmeste hydro texaco. norges nordligste hydro texaco ligger på storforsheitongue sticking out smiley

tror kanskje jeg skal prøve med oktanbooster.
men er det noen som har noen gode erfaringer med tenningsinstilling? er usikker på om det kan være det mest optilmale å justere tenningen slik som den er originalt.

Re: tenningsbank
Lagt inn av: Ola Fagersand (---.84-48-125.nextgentel.com)
Dato: February 05, 2008 01:01AM

Jeg forutsetter at du har ei elektronisk tenning av god kvalitet som er installert etter bruksanvisningen. Din problemstilling er tydeligvis om det er mulig å justere vekk tenningsbanken. Det er ikke gitt hvilken tenningsinnstilling som er optimal for en trimma motor. Når vi har kjørt motorsykkelmotorer i benk, har vi prøvd oss fram med å stille tenninga litt etter litt og prøvekjøre for hver gang. Hvis tenningsbanken avtar, er du på rett vei. Hvis den øker, skal du andre veien. Får du lav nok tenning blir kanskje bankinga borte og effekten likeså. Kanskje blir det bra. Kanskje må du kjøre med oktanbooster. Kanskje må du senke kompresjonen. Hadde det vært lett, kunne alle gjort det. Har du for høy kompresjon, er det forsåvidt ei "gavepakke". Da kan du gjøre bedre plass rundt innsugsventilen og samtidig oppnå bedre fylling. Da er det lurt å se etter en topp som er riktig porta.

Re: tenningsbank
Lagt inn av: kkolsen (---.mobil.telenor.no)
Dato: February 12, 2008 09:08PM

still mellom 10-15 grader f.ø.d. på 1500 omdreininger uten vakum innkobblet,skaff deg elektronisk tenning

Re: tenningsbank
Lagt inn av: jørgen kosmo (---.80-203-120.nextgentel.com)
Dato: February 14, 2008 08:05PM

okey. skal prøve å justere så snart jeg får fordelerlokket som jeg har bestilt.
har desverre bare vanlig stifte-fordeler.
har dere noen forslag på hvor jeg kan få tak i elektronisk fordeler og evt andre komponenter jeg trenger for å få elektronisk tenning?

Re: tenningsbank
Lagt inn av: kkolsen (---.monet.no)
Dato: February 14, 2008 08:53PM

søk på 123 ignitor

Re: tenningsbank
Lagt inn av: Erik (---.statoil.com)
Dato: February 15, 2008 08:16AM




Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character 6 defined in its font.