Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php:217) in /run/tmp/tpl-classic-header-e7490bc519a592f6d58fed7a77cfa712.php-stage2 on line 5 8 eller 6bolt b20...hvilken er mest egnet for trimming/borring..?
Motor - uoriginal :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i uoriginal utgave - trimming ol. 
8 eller 6bolt b20...hvilken er mest egnet for trimming/borring..?
Lagt inn av: Erik E (---.oslo.kommune.no)
Dato: April 04, 2007 02:21PM

Hei der ute!

Jeg eier nå etter etter noen mer eller mindre vellykede bytte og kjøpsrunder, et par mer eller mindre trimmede b20 motorer.
Noen av de mer oppborrete(2,1 og 2,2) er 6boltere mens jeg enda kjører med en noe trimmet uborret 8bolter som egner seg godt for videre utvikling.

Da jeg nå har tenkt å prøve å henge i en av mine nyanskaffede 6boltere lurte jeg på noe rundt dette tema...; Det er noen som tviholder på at 8 boltern er den desidert sterkeste b20 moteren egnet til borring.
Dette høres i grunn fornuftig ut for min del, all logikk skulle jo tilsi at 8 bolts fester til en veiv gir mer styrke og holbarhet enn 6..Men så var det slik da slik at hobby trimmere allikvell mener at 6 bolteren egner seg bedre..

Ettersom jeg nå sitter med en 6 bolters 2.2 liter i biter som etter sigende skal være borret av timo..+ en 2.1 liter som er brukanes og også har muligheten og delene til å borre opp 8 boltern jeg bruker,så lurte jeg på hva de reele kvalitets forskjellene er her?

Har disse forskjellige oppfatningene kankskje noen reel sammenheng med at volvo støpte en sterkere blokk i 6 bolter perioden..?
Har nemlig også hørt snakk om att de første B18 motorene skal være meget godt egnet til oppbooring og til og med bedre enn de senere B20er. Det skulle da ha sammenheng med at stål eller jernkvaliteten de brukte i den perioden var bedre og sterkere enn hva mann brukte ved senere produksjon..?

Skulle gjerne hørt noen saklige tanker rundt dette tema...

Mvh
Erik E

Re: 8 eller 6bolt b20...hvilken er mest egnet for trimming/borring..?
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: April 04, 2007 10:14PM

Enligt vad jag har förstått av andras diskussioner är senare block 75-76 att föredra vid maxborrning.
Oborrade block är bättre vid maximala effektuttag 300hk+ då de blir vekare vid borrning.
6bultsveven är bättre vid maxeffekt på grund av att man får plats med 3 härdade styrpinnar mellan bultarna, på 8 bultsveven finns det ingen plats för styrpinnar och bultarna kan klippas av vid höga effektuttag.
6 bultsveven finns dessutom med 2 olika bultdimensioner.
Vevaxlarna är utbytbara om man även byter vevstakarna samtidigt.

Re: 8 eller 6bolt b20...hvilken er mest egnet for trimming/borring..?
Lagt inn av: Erik E (---.80-203-136.nextgentel.com)
Dato: April 06, 2007 10:39AM

Takk for intresasant svar Lard BD! Dette var mye intresant å få vite på en gang.
Skal sjekke boltdimensionen på de 6 bolterne jeg har. Da får jeg intil vider la vær å røre 8 bolteren og fortsette med å teste de 6 bolterne jeg har.

Men er det noen sannhet bak dette her med de tidlige b18 motorne i forhold til bedre holdbarhet ved oppborring da?

Re: 8 eller 6bolt b20...hvilken er mest egnet for trimming/borring..?
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: April 06, 2007 06:30PM


Re: 8 eller 6bolt b20...hvilken er mest egnet for trimming/borring..?
Lagt inn av: kkolsen (---.bb.online.no)
Dato: July 01, 2007 10:51PM

smakssak



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character K defined in its font.