Motor - uoriginal :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i uoriginal utgave - trimming ol. 
8 eller 6bolt b20...hvilken er mest egnet for trimming/borring..?
Lagt inn av: Erik E (---.oslo.kommune.no)
Dato: April 04, 2007 04:21PM

Hei der ute!

Jeg eier nå etter etter noen mer eller mindre vellykede bytte og kjøpsrunder, et par mer eller mindre trimmede b20 motorer.
Noen av de mer oppborrete(2,1 og 2,2) er 6boltere mens jeg enda kjører med en noe trimmet uborret 8bolter som egner seg godt for videre utvikling.

Da jeg nå har tenkt å prøve å henge i en av mine nyanskaffede 6boltere lurte jeg på noe rundt dette tema...; Det er noen som tviholder på at 8 boltern er den desidert sterkeste b20 moteren egnet til borring.
Dette høres i grunn fornuftig ut for min del, all logikk skulle jo tilsi at 8 bolts fester til en veiv gir mer styrke og holbarhet enn 6..Men så var det slik da slik at hobby trimmere allikvell mener at 6 bolteren egner seg bedre..

Ettersom jeg nå sitter med en 6 bolters 2.2 liter i biter som etter sigende skal være borret av timo..+ en 2.1 liter som er brukanes og også har muligheten og delene til å borre opp 8 boltern jeg bruker,så lurte jeg på hva de reele kvalitets forskjellene er her?

Har disse forskjellige oppfatningene kankskje noen reel sammenheng med at volvo støpte en sterkere blokk i 6 bolter perioden..?
Har nemlig også hørt snakk om att de første B18 motorene skal være meget godt egnet til oppbooring og til og med bedre enn de senere B20er. Det skulle da ha sammenheng med at stål eller jernkvaliteten de brukte i den perioden var bedre og sterkere enn hva mann brukte ved senere produksjon..?

Skulle gjerne hørt noen saklige tanker rundt dette tema...

Mvh
Erik E

Re: 8 eller 6bolt b20...hvilken er mest egnet for trimming/borring..?
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: April 05, 2007 12:14AM

Enligt vad jag har förstått av andras diskussioner är senare block 75-76 att föredra vid maxborrning.
Oborrade block är bättre vid maximala effektuttag 300hk+ då de blir vekare vid borrning.
6bultsveven är bättre vid maxeffekt på grund av att man får plats med 3 härdade styrpinnar mellan bultarna, på 8 bultsveven finns det ingen plats för styrpinnar och bultarna kan klippas av vid höga effektuttag.
6 bultsveven finns dessutom med 2 olika bultdimensioner.
Vevaxlarna är utbytbara om man även byter vevstakarna samtidigt.

Lagt inn av: Erik E (---.80-203-136.nextgentel.com)
Dato: April 06, 2007 12:39PM

Takk for intresasant svar Lard BD! Dette var mye intresant å få vite på en gang.
Skal sjekke boltdimensionen på de 6 bolterne jeg har. Da får jeg intil vider la vær å røre 8 bolteren og fortsette med å teste de 6 bolterne jeg har.

Men er det noen sannhet bak dette her med de tidlige b18 motorne i forhold til bedre holdbarhet ved oppborring da?

Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: April 06, 2007 08:30PM

Troligen inte, sannolikheten att tidiga b18 skulle ha mer material som bättre lämpar sig för överborrning bedömmer jag som ytterst liten.

Till 8bultsveven passar de så kallade m-stakarna sitter original i vissa b21-230 motorer och används i den här 142:an med b20 motorn.
[amazon.forum.bilia.se]
506 bromsade drivhjulshästar och ett vridmoment på 556 Nm vid 2.1 bar laddtryck.

Är det dit du siktar?

Här finns en sammanställning i pdf format [web.telia.com]
av det gamla svenska amazonforumet med mycket intressant information gällande bland annat block stakar och vevaxel.
Den "jag" som förekommer i sammanställningen kan vara nästan vem som helst men är ofta Janne Lundin om det är fråga om maximalt effektuttag.

Lagt inn av: kkolsen (---.bb.online.no)
Dato: July 02, 2007 12:51AM

smakssak

Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This forum powered by Phorum.