Motor - uoriginal :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i uoriginal utgave - trimming ol. 
B230FT i amazon
Lagt inn av: Andreas Hansen (---.bb.online.no)
Dato: June 11, 2006 06:14PM

Hei!
Jeg har lest mye forskjellig om hva som blir godkjent å ikke godkjent. Men jeg vil sette inn en b230ft i min amazon. Jeg lurer på om noen her vet om det lar seg gjøre å montere 240 bakaksel med oppheng å skiver pluss mellomaksel og girkasse?? For skulle jo tro at dette skulle få bilen godkjent om det lar seg gjøre og om det lar seg registrere....

Re: B230FT i amazon
Lagt inn av: Arve Larsen (---.bb.online.no)
Dato: June 12, 2006 11:58AM

Hei,

en Volvo Amazon er godkjent med inntil 150 hp dersom den har skivebremser foran. Hvorvidt du har bremser, gearkasse, motor eller annet fra en annen bil spiller ingen rolle. Det som imidlertid spiller rolle er tillatt totalvekt på framakselen på en Amazon. Den må ikke overskrides dersom det monteres motor eller annet utstyr fra en annen bil.

Mvh Arve Larsen

Re: B230FT i amazon
Lagt inn av: Joakim Ã…sen (---.0102.adsl.tele2.no)
Dato: June 12, 2006 09:12PM

Hei.

Jeg skal gjøre det samme i min amazon.men tror ikke det blir godkjent.
Jeg har ikke noe mer informasjon om det om hva som blir godkjent å ikke men jeg har noe info om 240 bakaksel å sånn på amazon.
Gir kassa trenger mer plass,derfor går det ann å skjære ut deler av tunnelen å sveise den inn i amazonen. Da får du hullet til girstangen lenger bak å du har fått bedre plass til kassa.vis du skal rette opp B230ft motoren så må du lage en overgang så girkassa blir stående riktig i forhold til vinkelen,ellers så kommer ikke girstangen rett opp men med vinkel mot sjåføren.
Bak akslingen på 240 er ti cm bredere enn den på amazonen om jeg ikke husker feil.
Så om du vil ha den bredere bak eller om du vil korte inn bakakslingen er jo opp til deg.Det er flere verksteder rundt omkring som balanserer og herder opp igjen stålet etter innkorting.
Det letteste er å skjære rent 240akslingen for fester o.l. å rett å slett bare sveise på festene fra amazon akslingen på den fra 240.
For å få bakaksling å girkasse til å basse sammen må du korte inn å tilpasse en drivaksling.denne må avbalanseres på verksted. Er det noe som ble forklart litt rotete så får du bare spørre så skal jeg prøve å forklare litt annerledes.Her har du iallefall litt info som du kan dra nytte av vis du skal sette inn en b230ft i amazonen.

Mvh Joakim Ã…sen

Re: B230FT i amazon
Lagt inn av: Andreas Hansen (---.bb.online.no)
Dato: June 12, 2006 11:08PM

Ok. Ja var mye hjelpsom innfo der.. men trenger jeg å rette opp motoren? eller blir det plass mangel for turboen, oljefilter o.s.v.?

Re: B230FT i amazon
Lagt inn av: Joakim Ã…sen (---.0102.adsl.tele2.no)
Dato: June 15, 2006 02:50PM

Jeg må innrømme at det er andre som har fortalt meg dette,fordi jeg har ikke fått prøvd ft motoren i amazonen min ennå.. Men har hørt at man muligens må bygge ny eksosmanifoil så turboen kommer lenger opp,Olje-filteret tror jeg det skal være plass til. Om du trenger å rette opp motoren er jeg faktisk ikke helt sikker på,men jeg innbilder meg at det blir bedre plass med å rette den opp.


Re: B230FT i amazon
Lagt inn av: kim (---.bb.online.no)
Dato: June 15, 2006 08:04PM

Heisann..

Om du/dere har en 69-70 mod. Az.
Så er det problemer med plass på innsugsiden. Husk her setter dere inn en crossflow motor.
På 69-70 så har dere bremsekraftforsterker som tar en god del plass. Og kommer i veien for innsuget. Men det går jo ann å flytte på den. :-)
Om det er når man retter opp motoren eller om det er når man ikke retter opp motoren, så vil turboen ta inn i traversen på H. side. Litt usikker på hva som er best.?
Om man retter opp motoren, så må man ikke lage et adapter mellom motor gear.
Da kan man få tak i clutchhus fra 240 med B20 motor og M45 gearkasse.
Dette clutchhuset psser på alle M45/46/47 kasser.
Har sett 240 bakaksel montert på Az. tror ikke den var kortet inn i bredden? Og det så helt greit ut.

Kim...

Re: B230FT i amazon
Lagt inn av: Andreas Hansen (---.bb.online.no)
Dato: June 15, 2006 09:26PM

skulle jo tro at det er når motoren står skrå stilt at turboen skal nedi traversen..... Jeg har en 69mod. Med den bremseforsterkeren som tar plass. Det er ikke mulig og montere en 240 bremsekra.fors.??? De overgangene fra 2l til girkasse som du snakker om.. er de vanskelig å få tak i?

Mvh
Andreas Hansen

Re: B230FT i amazon
Lagt inn av: Joakim Ã…sen (---.0102.adsl.tele2.no)
Dato: June 16, 2006 06:59PM

Nå har jeg prøvd å heise nedi b230ft motoren min i amazonen.. Det blir trangt,det er sikkert.
Men det virker som om jeg ikke får motoren langt nok ned i forhold til girkasse o.l.
Jeg har hørt at det går ann å sette på bunnpanne fra B20 motorene.. er det noen som har noe greie på dette? i teorien er det jo en "flat" bunnpanne som skulle være løsningen,sånn det er på b20 motorene..

Re: B230FT i amazon
Lagt inn av: Andreas Hansen (---.bb.online.no)
Dato: June 16, 2006 08:07PM

Jeg har 2 b 20 motorer liggende... jeg kan prøve om disse passer på b230 motoren om du ikke har b20 bunnpanne!!!

Re: B230FT i amazon
Lagt inn av: Joakim Ã…sen (---.0102.adsl.tele2.no)
Dato: June 16, 2006 10:38PM

den er grei smiling smiley

Re: B230FT i amazon
Lagt inn av: kim (---.bb.online.no)
Dato: June 18, 2006 09:59PM

Hei igjen..

Bunnpannen fra B20 passer rett på 230en, men det er den og oljepumpen fra B20 som blir brukt når motoren blir rettet opp.

Clutchhuset fra B20 og M45 kassen er mulig å få tak i, men kan være litt vanskelig.
Må nok lete litt rundt på nettet eller legge ut annonser.
(Dette brukes når motoren er rettet opp.)

Har ikke sett eller hørt om at br.kraftforsterkeren fra 240 har blitt brukt.
Den har noe annen innfesting og er større i diameter.
Det som jeg har sett, er at røret og stangen fra pedalen og ut til forsterkeren er blitt forlenget.
Slik at forsterkeren kommer nærmere fronten, og at det blir plass til innsuget.

Kim...


Re: B230FT i amazon
Lagt inn av: Bentkj (---.bluecom.no)
Dato: June 19, 2006 10:04AM

240 akselen er kun 35mm brederen enn akselen på amazon når man sammenligner sporvidden. Trenger ikke å kortes...

Re: B230FT i amazon
Lagt inn av: Joakim Ã…sen (---.0102.adsl.tele2.no)
Dato: June 19, 2006 04:30PM

Nei, jeg bøyer meg i støvet å ber om tilgivelse.. hehe.det var jeg som hadde lest feil ang det at 240 akslingen måtte kortes inn.

Re: B230FT i amazon
Lagt inn av: Andreas (---.bb.online.no)
Dato: June 20, 2006 07:13PM

Men leverer ikke b20 oljepumpen noe mondre en b230ft oljepumpa? Må kansje kjøpe en oppgradert b20 oljepumpe da....
Men jeg sliter enda med godkjenning av dette.. har skrevet en god del nå med noen svensker anngående dette, da jeg endelig fikk rett e-mail adr. fikk jeg ikke sendt den p.g.a at det var en feil med noe... Er det noen som har noe peiling om hvordan vi gjør dette??

Re: B230FT i amazon
Lagt inn av: Joakim Ã…sen (---.0102.adsl.tele2.no)
Dato: July 21, 2006 01:27PM

nå har jeg montert b230ft motoren i min 70 model amazon.det er en del jobb,Jeg brukte motorfestene fra 86 modell 240. jeg skrudde av turboen å senket motoren medi,det jeg så må gjøre er bygge om eller få flyttet bremsekraft-forstekeren,og bygge ny eksosmanifoil så turboen kommer høyere opp.

Re: B230FT i amazon
Lagt inn av: Joakim Ã…sen (---.0102.adsl.tele2.no)
Dato: July 21, 2006 02:15PM

Jeg har også tenkt å bruke bakaksel og 4 trinns girkasse fra 86 modell 240 eller nyere.
hvordan får man speedometeret til å fungere da? det er vel ikke wire på nyere 240?
Noen som har noe tips/forslag så mottas dette med stor takk.

Re: B230FT i amazon
Lagt inn av: kim (---.bb.online.no)
Dato: July 28, 2006 09:52PM

Heisann.

Det letteste er nok å bruke ei kasse med wireuttak.
Ellers så må du bruke et speedometer som kan ta signalene fra giveren på bakakselen. Som sitter på 240 fra 86 og oppover.

Kim...

Re: B230FT i amazon
Lagt inn av: Joakim Ã…sen (---.0102.adsl.tele2.no)
Dato: August 07, 2006 09:36PM

Tusen takk for informasjonen! Har ikke så veldig mye erfaring når det å bygge om biler,derfor er det godt å ha dette forumet som en
"hjelpende hånd"!

Re: B230FT i amazon
Lagt inn av: Morten Johansen (85.19.154.---)
Dato: September 02, 2006 01:01PM

Hei, jeg har også en amazon som jeg driver og bygger om litt.. Min bil er en 67modell og motoren er en B23blokk med manifolder fra 940. Jeg har rettet opp motoren og brukt bunnpanna fra b20 motoren som sto i. jeg plaserte da motoren så langt bak i motorommet som mulig og lagde nye motorfester. Det er imidlertid et par problemer: Etter at jeg rettet opp motoren er det så trangt mellom innsuget og inner-skjermen at det ikke er mulig å få på slangen fra intercooleren, enten må jeg kappe i skjermen, eller finne et annet innsug, lurer på om et fra 240 med innsprutning ville passe bedre.. Det andre store problemet er at denne bilen opprinnelig hadde b18, og hydreaulisk clutch, og jeg har tengt å bruke en nyere gearkasse.. lurer på om det finnes "hydreaulisk clutch-hus" som passer rettstilt motor+ M47/M90 kasse? Eller må jeg bygge om til wire-clutch? Har kikka litt på å sette inn pedall-sett fra 240, men blir litt plundrete pga dårlig plass.. Har også lurt på å bygge sammen to hus, men det er heller ikke lett da di ikke er helt runde i bakkant der di eventuelt måtte kappes og skjøtes. Kansje dumt spørsmål, men har amazon kommet med med mekanisk clutch??
Takknemlig om noen har noen råd/erfaringer..

Re: B230FT i amazon
Lagt inn av: kim (---.telenor.se)
Dato: September 04, 2006 11:50AM

Heisann.

Ja. Az har kommet med wireclutch 69-70 mod.
Du kan bruke både M47 og M90 kassa. På M47 kassa må du ha clutchhus fra 240 Med B20 motor og M45 kassa. Der hvor wiren blir festet til clutchhuset kan du sette clutchpumpe fra 740 med hydraulisk clutch. Eller fra alle 940.
Innsuget fra 2-7-900 med elektonisk innsprut er det samme.

Kim...



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character P defined in its font.