Motor - uoriginal :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i uoriginal utgave - trimming ol. 
Vann i oljen i sylinderne til 2.2 liter uten at toppakkningen er gått
Lagt inn av: Erik Endre (---.80-203-136.nextgentel.com)
Dato: March 31, 2006 02:17PM

Er det noen som kan hjelpe til å løse følgende problem;
For en måned siden begynte det å komme små mengder med olje i kjølevannet til 2.2 literen i Hgven vår. Det første mann jo tenker da er at toppakkninger har tatt kvelden, men oljen var fremdeles svart i motoren og ikke brun som den gjerne blir når dette skjer. Vi kunne og kan ikke skjønne hvorfor den da allikevell finner vegen intill kjølevanns beholderen. Vell vitende om dette, men i mangel av tid valgte vi å fortsette å kjøre rundt med bilen ettersom tempraturmåleren ikke viste noen avik og alt fungerte greit bortsett fra ett gigantisk ojleforbruk som har vært der siden den ble overhalt, den er vell borret for vidt eller noe sånt, gikk den greit
Alt fungerte greit intill for en uke siden, da begynte måleren å gå frem og tilbake med noen kraftige lambada aktige bevegelser, med det resultat at vannet ble kokt ut gjennom beholderen. Vi byttet termostat i det stille håp om at det kunne kjøpe oss litt mer tid før vi måtte ty til dyrere tiltak som å sprette av toppen. Det var deverre for sent.. skaden var gjort...

Nå vet vi at det har blitt gjort det ene og det andre med denne toppen, det er en 75 blokk med større ventiler, altså mindre plass mellom ventilsetene og dermed større risiko for sprekker. Det vi så etter å ha demontert toppen fra blokket var ikke det vi hadde forventet å se, vi regnet med at toppakkninge var gåen. Den var like hel den, det var 1000lappen...Det som forundret oss var at B21 stemplene var kull belagte i sentrum men helt blanke i utkanten. Det tyder jo på at vann har blandet seg med olje og at det har svidd seg. Hva kan årsaken til det være?

Vi mistenker at det har kommet rift mellom ventilsetene i toppen, men dette har vi ikke forutsetninger til å se før vi tar det på verksted og det koster flesk, vi har en annen topp liggende som er bearbeidet for en 2,2 men om dette ikke er årsaken så hjelper ikke det. Det kan også være sprekker i blokket som har forårsaket dette..

Noen som har noen erfaring med dette eller råd å gi i den sammen heng?

Hilsen Erik


Re: Vann i oljen i sylinderne til 2.2 liter uten at toppakkningen er gått
Lagt inn av: Arve Larsen (---.bb.online.no)
Dato: March 31, 2006 10:32PM

Hei Erik,

når du allerede har tatt av toppen, sjekk at både blokk og topp er rette, dvs ikke har buet seg. Dette gjøres enklest ved å ta en stållinjaj/rettholt, vater etc som man vet er 100% rett og legge flatt mot anleggsflaten til toppakningen. Deetter tar man det tynneste søkerbladet man har og forsøker å få dette mellom rettholten/linjalen på midten av anleggsflaten. Dersom man klarer å få søkerbladet med 0,10 mm tykkelse i mellom må/bør topplokket evt blokka planes for å sikre at toppakningen får 100% likt press over hele anleggsflaten.

Se spesielt etter om det er sprekk i topplokket mellom forbrenningkamrene til sylinder 2 og 3. En sprekk kan være helt usynlig når toppen er kald, men når topplokket utvider seg ved varmkjøring kan sprekken slippe gjennom væske.

Når det gjelder at olja fremdeles er svart, (denne burde vært brun som den er da den er ny), skyldes dette at du får olje i vannet, og ikke vann i oljen. Når du får vann i oljen blir den gråaktig.

At stemplene dine er svarte kan skyldes blandingsforholdet. At de er blanke i utkanten skyldes sannsynligvis vann i forbrenningskammeret. I og med at toppakningen din synes å være hel, antar vi at du har en skjev/buet topp. Men en toppakning koster langt fra 1000-lappen, eller er det snakk om en skjærekantpakning?

Mvh Arve og Jo.

Re: Vann i oljen i sylinderne til 2.2 liter uten at toppakkningen er gått
Lagt inn av: Erik Endre (---.80-203-136.nextgentel.com)
Dato: April 03, 2006 02:24PM

Hei Arve og Jo,

Det viste seg som der sa at det var sprekk mellom forbrenningkamrene til sylinder 2 og 3. Dette så vi først etter god rengjøring av toppen samt med bedre lysforhold. Har heldigvis en 75 topp til som er småpreppa den og, den ser ut til å være rett og fin. Fikk ihverfall ikke søkerbladet mellom annlegsflaten med vateret på toppen, så det ser greit ut. Blokket har jeg ikke sjekket riktig ennå.

Tror det er snakk om en skjærkantpakning, det er den kraftige typen ihverfall, Lysaker bil tok en 1000 lapp for den. kunne ha spart 200 ved å bestille her i området og, men leveringstiden var for lang.

Nå blir det spennende å se hvordan den nye toppen går sammen med blokket, den er noe mer portet enn den forige, pluss at den har kraftigere ventilfjærer så det kan gå alle veger.

Takk for rådet!

Mvh Erik og Thor

Re: Vann i oljen i sylinderne til 2.2 liter uten at toppakkningen er gått
Lagt inn av: Erik Endre (---.80-203-136.nextgentel.com)
Dato: April 03, 2006 06:16PM

Hei igjen,
Liten korreksjon, var litt for rask ute med å skrive feil svar.

Vi tok ut insugsventilene ved ventilsete over sylinder 3 of fant en sprekk mellom insug og eksosventilen, der lå problemet.



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character X defined in its font.