Stroking
Lagt inn av: Jan-Arve Skaanes (---.vktv.no)
Dato: June 01, 2005 12:08PM

Er det noen mulighet for og stroke en b20a? Har hatt stroka b23e før (fra 2,3 liter til 2,5 liter), og var fornøyd med det! Finnes det noen slik veiv til b20? evt hvor å evt pris??
Noen som har noe erfaring med b20 penta-motor? Har en slik en på hånda....

Re: Stroking
Lagt inn av: kim (---.telenor.se)
Dato: June 01, 2005 12:33PM

Hei.

Ja, det er mulig å stroke en B20.
Veiva må eksenterslipes og du da må ha andre råder og stempler.
Er det noe spes. du lurte på når det gjelder B20a?????
Dette er jo en litt kostbar afære, så hvis det er mer kubikk du er ute etter så er det jo enklest og sikkert billigst å borre opp til 2.2L, så sant du ikke skal trimme mer enn det???
Med rette råder og stempler så er det mulig å få til en 2.4L (2360ccm) med en max slipt standard veiv.
Med en marin/penta veiv så kan man få en 2.5L..
Priser på slikt må jeg evt. sjekke opp. Ta kontakt med meg hvis intr.

Kim.


Re: Stroking
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 01, 2005 04:32PM

Du kom meg i forkjøpet på denne Kim ........, sikkert like greit siden jeg har bortimot null peiling på dette med stroking likevel........ :-)

Kan bare tilføye litt om pris: KG's pris for eksentersliping opp til 85 mm i slag er SEK 4.500-, og SEK 6.495,- fra 86 mm og oppover i slag.


Re: Stroking
Lagt inn av: Jan-Arve Skaanes (---.vktv.no)
Dato: June 02, 2005 06:57PM

Oki, nå har jeg fått mye nyttig informasjon, hørte snakk om at d gikk an å bytte til en annen veiv, som stroka 2 liter, til 2,2 og 2,2 literen (borra b20) til 2,4 liter! Men da er det sikkert eksenterslipt veiv det er snakk om (?)
Hvordan er holdbarheten på en slik veiv da?

Re: Stroking
Lagt inn av: kim (---.telenor.se)
Dato: June 03, 2005 08:41AM

Hei igjen..

Stroking er å øke slaglengden og det gjøres oftest ved å eksenterslipe veiva, andre råder og stempler.
Det finnes sikkert også ferdiglagde veiver til dette, men det har jeg ikke sjekka noe rundt.
Har selv en B20 som er borra til 2.1L (92mm) og stroka den til 2.4L. Har da økt slaglenden til nesten 90mm.
Standard er slaglengden 80mm.
Holdbarheten skal være helt grei, så lenge du ikke skal kjøre turbo på dette. da vil jeg ikke ambefale å slipe veiva så mye. En turbomotor får helt andre påkjenninger enn en sugemotor og da vil jeg tro at veiva blir svekket om den slipes for mye..

Kim..


Re: Stroking
Lagt inn av: Jan-Arve Skaanes (---.vktv.no)
Dato: June 03, 2005 11:48PM

oki, skal ikke ha turbo, syns det er mere skøy me rein motorkraft, skal trimme motor til vinteren, har deleamazon med knallbra b20 i, så trimming blir det smiling smiley

Re: Stroking
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 05, 2005 06:11PM

I mangel på egen erfaring/kompetanse, videreformidler jeg litt fra våre svenske venner:....:-)

JEdlund skriver:

Ökat slag brukar snarare ha en förmåga att sänka motorns fyllnadsgrad då motorvolymen i förhållande till portarean ökar. Vill man ha ökad fyllnadsgrad och effekt i regel så är ökad borrning det man är ute efter. Större borr gör att man kan få i större ventiler men även med original ventiler så kan flödet förbättras i och med att att cylinderväggarna inte hämmar flödet över ventilen.

Vevstakslängden i sig är inte så intressant, dess förhållande till slaglängden är dock det. Då vevstaken blir längre i förhållande till slaglängden tenderar kolvens max acceleration att minska samtidigt som också friktionen gör det då kolvens belastning mot cylinderväggen minskar vilket också ger en möjlighet att använda en kolv med mindre mantelyta.

Ökad slaglängd brukar vara något man tar till då man vill öka körbarheten hos en motor genom att ge den mera vridmoment på låga varvtal.

Minskar man lagernas diameter så minskar vevaxelns styvhet vilket påverkar självsvängning och kritiska varvtal negativt. Normalt ett problem då man vill använda höga varvtal och förbränningstryck.


J.Lundin skriver:

Det finns en risk med att slipstroka vevar och det är om man "lyckas" slipa ner härdskiktet för mycket på ena sidan av tappen. Risken är då överhängande att axeln kroknar, det har hänt mer än en gång för folk, kanske inte just på Volvo vevar som verkar tåla det mesta. Det senaste fallet av krokig vev efter slipstrokning jag hörde talas om var av en ägare till en Alfa V6, den veven kroknade helt. Metoden är således inte gångbar på alla motorer......
Sedan finns det en tumregler för förhållandet mellan diametern på en lagertapp och motorns varvtal. Det går således inte att driva saker och ting allt för långt innan man får ett haveri på halsen. Det är förmodligen få av er som ens tänker på att man också förändrar vevens interna balans genom att man flyttar ut centrumet på vevtapparna och hur kompenserar ni för detta.....

Då det gäller förändring borr/slag så är det som ger mest i utdelning vad gäller möjlig effektökning, förändrad borrning. Kör man simulering med en given motorvolym och varvtal samt ändrar både borr och slag, så ger ökad borr rejält med effektökning. Ökat slag ger inte speciellt mycket eftersom man i praktiken då också måste minska tillåtet max varv på motorn. Med ökat borr och given motorvolym så minskas slaget i motsvarande grad och motorn kan därmed tillåtas varva mer, vilket i sin tur ger möjlighet för ökad effekt.
Sedan är det ju också så att med ökat borr så kan man frilägga mer yta runt ventilerna vilket gör att flödet kan förbättras.


Re: Stroking
Lagt inn av: rød 70 (---.82-134-102.bkkb.no)
Dato: January 25, 2007 06:06AM

jeg har en Volvo penta 135 hk short motor. Noen som vet om veivakslingen er eksenterslipt fra fabrikk eller?

Re: Stroking
Lagt inn av: rød 70 (---.82-134-102.bkkb.no)
Dato: January 25, 2007 10:42AM

rød 70 Wrote:
-------------------------------------------------------
> jeg har en Volvo penta 135 hk short motor. Noen
> som vet om veivakslingen er eksenterslipt fra
> fabrikk eller?

Re: Stroking
Lagt inn av: rød 70 (---.82-134-102.bkkb.no)
Dato: January 25, 2007 10:43AM

rød 70 Wrote:
-------------------------------------------------------
> jeg har en Volvo penta 135 hk short motor. Noen
> som vet om veivakslingen er eksenterslipt fra
> fabrikk eller?

Re: Stroking
Lagt inn av: Amazon121 (---.telenor.se)
Dato: January 25, 2007 11:41AM

Heisann.

Er ikke sikker på dette men, det er nok ei Pentaveiv som har en slaglengde på 86mm.
Std. er 80mm slaglengde.
Har fått navnet Pentaveiv pga. at de kom i noen av Pentamotorene.
Men jeg er ikke sikker på i hvilke Pentamotorer den kom i.
Du kan måle hvor langt stemplet går fra topp til bunn, for å finne slaglengden på den.

Az121...

Re: Stroking
Lagt inn av: rød 70 (---.82-134-102.bkkb.no)
Dato: January 25, 2007 08:47PM

noen av pentamotorene.. ok, takk.smoking smileyForeløpig står motoren fast men, jeg har fylt diesel nedi, slik at stemplene løsner, får ta å måle slaglengden da.smileys with beer

Re: Stroking
Lagt inn av: thomas foss (---.80-202-235.nextgentel.com)
Dato: January 28, 2007 12:45AM

Hvor bredt er stempelet på en orginal b20?

This forum powered by Phorum.