Motor - uoriginal :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i uoriginal utgave - trimming ol. 
Stroking
Lagt inn av: Jan-Arve Skaanes (---.vktv.no)
Dato: June 01, 2005 12:08PM

Er det noen mulighet for og stroke en b20a? Har hatt stroka b23e fĂžr (fra 2,3 liter til 2,5 liter), og var fornĂžyd med det! Finnes det noen slik veiv til b20? evt hvor Ă„ evt pris??
Noen som har noe erfaring med b20 penta-motor? Har en slik en pÄ hÄnda....

Re: Stroking
Lagt inn av: kim (---.telenor.se)
Dato: June 01, 2005 12:33PM

Hei.

Ja, det er mulig Ă„ stroke en B20.
Veiva mÄ eksenterslipes og du da mÄ ha andre rÄder og stempler.
Er det noe spes. du lurte pÄ nÄr det gjelder B20a?????
Dette er jo en litt kostbar afÊre, sÄ hvis det er mer kubikk du er ute etter sÄ er det jo enklest og sikkert billigst Ä borre opp til 2.2L, sÄ sant du ikke skal trimme mer enn det???
Med rette rÄder og stempler sÄ er det mulig Ä fÄ til en 2.4L (2360ccm) med en max slipt standard veiv.
Med en marin/penta veiv sÄ kan man fÄ en 2.5L..
Priser pÄ slikt mÄ jeg evt. sjekke opp. Ta kontakt med meg hvis intr.

Kim.


Re: Stroking
Lagt inn av: Arne T. GrĂžnstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 01, 2005 04:32PM

Du kom meg i forkjÞpet pÄ denne Kim ........, sikkert like greit siden jeg har bortimot null peiling pÄ dette med stroking likevel........ :-)

Kan bare tilfĂžye litt om pris: KG's pris for eksentersliping opp til 85 mm i slag er SEK 4.500-, og SEK 6.495,- fra 86 mm og oppover i slag.


Re: Stroking
Lagt inn av: Jan-Arve Skaanes (---.vktv.no)
Dato: June 02, 2005 06:57PM

Oki, nÄ har jeg fÄtt mye nyttig informasjon, hÞrte snakk om at d gikk an Ä bytte til en annen veiv, som stroka 2 liter, til 2,2 og 2,2 literen (borra b20) til 2,4 liter! Men da er det sikkert eksenterslipt veiv det er snakk om (?)
Hvordan er holdbarheten pÄ en slik veiv da?

Re: Stroking
Lagt inn av: kim (---.telenor.se)
Dato: June 03, 2005 08:41AM

Hei igjen..

Stroking er Ä Þke slaglengden og det gjÞres oftest ved Ä eksenterslipe veiva, andre rÄder og stempler.
Det finnes sikkert ogsÄ ferdiglagde veiver til dette, men det har jeg ikke sjekka noe rundt.
Har selv en B20 som er borra til 2.1L (92mm) og stroka den til 2.4L. Har da Ăžkt slaglenden til nesten 90mm.
Standard er slaglengden 80mm.
Holdbarheten skal vÊre helt grei, sÄ lenge du ikke skal kjÞre turbo pÄ dette. da vil jeg ikke ambefale Ä slipe veiva sÄ mye. En turbomotor fÄr helt andre pÄkjenninger enn en sugemotor og da vil jeg tro at veiva blir svekket om den slipes for mye..

Kim..


Re: Stroking
Lagt inn av: Jan-Arve Skaanes (---.vktv.no)
Dato: June 03, 2005 11:48PM

oki, skal ikke ha turbo, syns det er mere skÞy me rein motorkraft, skal trimme motor til vinteren, har deleamazon med knallbra b20 i, sÄ trimming blir det smiling smiley

Re: Stroking
Lagt inn av: Arne T. GrĂžnstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 05, 2005 06:11PM

I mangel pÄ egen erfaring/kompetanse, videreformidler jeg litt fra vÄre svenske venner:....:-)

JEdlund skriver:

Ökat slag brukar snarare ha en förmĂ„ga att sĂ€nka motorns fyllnadsgrad dĂ„ motorvolymen i förhĂ„llande till portarean ökar. Vill man ha ökad fyllnadsgrad och effekt i regel sĂ„ Ă€r ökad borrning det man Ă€r ute efter. Större borr gör att man kan fĂ„ i större ventiler men Ă€ven med original ventiler sĂ„ kan flödet förbĂ€ttras i och med att att cylindervĂ€ggarna inte hĂ€mmar flödet över ventilen.

VevstakslÀngden i sig Àr inte sÄ intressant, dess förhÄllande till slaglÀngden Àr dock det. DÄ vevstaken blir lÀngre i förhÄllande till slaglÀngden tenderar kolvens max acceleration att minska samtidigt som ocksÄ friktionen gör det dÄ kolvens belastning mot cylindervÀggen minskar vilket ocksÄ ger en möjlighet att anvÀnda en kolv med mindre mantelyta.

Ökad slaglĂ€ngd brukar vara nĂ„got man tar till dĂ„ man vill öka körbarheten hos en motor genom att ge den mera vridmoment pĂ„ lĂ„ga varvtal.

Minskar man lagernas diameter sÄ minskar vevaxelns styvhet vilket pÄverkar sjÀlvsvÀngning och kritiska varvtal negativt. Normalt ett problem dÄ man vill anvÀnda höga varvtal och förbrÀnningstryck.


J.Lundin skriver:

Det finns en risk med att slipstroka vevar och det Àr om man "lyckas" slipa ner hÀrdskiktet för mycket pÄ ena sidan av tappen. Risken Àr dÄ överhÀngande att axeln kroknar, det har hÀnt mer Àn en gÄng för folk, kanske inte just pÄ Volvo vevar som verkar tÄla det mesta. Det senaste fallet av krokig vev efter slipstrokning jag hörde talas om var av en Àgare till en Alfa V6, den veven kroknade helt. Metoden Àr sÄledes inte gÄngbar pÄ alla motorer......
Sedan finns det en tumregler för förhÄllandet mellan diametern pÄ en lagertapp och motorns varvtal. Det gÄr sÄledes inte att driva saker och ting allt för lÄngt innan man fÄr ett haveri pÄ halsen. Det Àr förmodligen fÄ av er som ens tÀnker pÄ att man ocksÄ förÀndrar vevens interna balans genom att man flyttar ut centrumet pÄ vevtapparna och hur kompenserar ni för detta.....

DĂ„ det gĂ€ller förĂ€ndring borr/slag sĂ„ Ă€r det som ger mest i utdelning vad gĂ€ller möjlig effektökning, förĂ€ndrad borrning. Kör man simulering med en given motorvolym och varvtal samt Ă€ndrar bĂ„de borr och slag, sĂ„ ger ökad borr rejĂ€lt med effektökning. Ökat slag ger inte speciellt mycket eftersom man i praktiken dĂ„ ocksĂ„ mĂ„ste minska tillĂ„tet max varv pĂ„ motorn. Med ökat borr och given motorvolym sĂ„ minskas slaget i motsvarande grad och motorn kan dĂ€rmed tillĂ„tas varva mer, vilket i sin tur ger möjlighet för ökad effekt.
Sedan Àr det ju ocksÄ sÄ att med ökat borr sÄ kan man frilÀgga mer yta runt ventilerna vilket gör att flödet kan förbÀttras.


Re: Stroking
Lagt inn av: rĂžd 70 (---.82-134-102.bkkb.no)
Dato: January 25, 2007 06:06AM

jeg har en Volvo penta 135 hk short motor. Noen som vet om veivakslingen er eksenterslipt fra fabrikk eller?

Re: Stroking
Lagt inn av: rĂžd 70 (---.82-134-102.bkkb.no)
Dato: January 25, 2007 10:42AM

rĂžd 70 Wrote:
-------------------------------------------------------
> jeg har en Volvo penta 135 hk short motor. Noen
> som vet om veivakslingen er eksenterslipt fra
> fabrikk eller?

Re: Stroking
Lagt inn av: rĂžd 70 (---.82-134-102.bkkb.no)
Dato: January 25, 2007 10:43AM

rĂžd 70 Wrote:
-------------------------------------------------------
> jeg har en Volvo penta 135 hk short motor. Noen
> som vet om veivakslingen er eksenterslipt fra
> fabrikk eller?

Re: Stroking
Lagt inn av: Amazon121 (---.telenor.se)
Dato: January 25, 2007 11:41AM

Heisann.

Er ikke sikker pÄ dette men, det er nok ei Pentaveiv som har en slaglengde pÄ 86mm.
Std. er 80mm slaglengde.
Har fÄtt navnet Pentaveiv pga. at de kom i noen av Pentamotorene.
Men jeg er ikke sikker pÄ i hvilke Pentamotorer den kom i.
Du kan mÄle hvor langt stemplet gÄr fra topp til bunn, for Ä finne slaglengden pÄ den.

Az121...

Re: Stroking
Lagt inn av: rĂžd 70 (---.82-134-102.bkkb.no)
Dato: January 25, 2007 08:47PM

noen av pentamotorene.. ok, takk.smoking smileyForelÞpig stÄr motoren fast men, jeg har fylt diesel nedi, slik at stemplene lÞsner, fÄr ta Ä mÄle slaglengden da.smileys with beer

Re: Stroking
Lagt inn av: thomas foss (---.80-202-235.nextgentel.com)
Dato: January 28, 2007 12:45AM

Hvor bredt er stempelet pÄ en orginal b20?



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character C defined in its font.