Har aldri hørt om det, er vel ikke så mye etterspurt på B20 som har hele registre i blokka. Blir jo mye brukt på B230 for å kompensere for lavere topper osv.
Hvordan er det mulig å konstruere et justerbart kam-drev til en B20? Begge drevene må vel nødvendigvis "sitte fastlåst" i henholdsvis veivaksling og kamaksling??
Det du trenger er ett nav som sitter fast på kammen, med en atskilt tannkrans som kan vris iforhold til navet. Med avlange spor og settskruer som gjør att man kan justere og sette fast. Jeg har tegningen på et slikt drev i hode, hadde jeg hatt tid skulle jeg ha tegnet et slikt i AutoCad så det hadde vært bare å levere tegninga til et maskineringsverksted å fått de til å lage det. Men ting tar tid.
Er ute etter å få justert løftet på kammen i forhold til ØD (Øvre Dødpunkt) på stempel 1. helt 100%, slik at kammen skal virke best mulig..
Har en kam som jeg har fått oppgitt hvor mye skal ha løfet innsugsventil på syl 1. når stempel 1. er i ØD.
Tiendeler spiller stor rolle.. Hehe..
Aha, det har jeg aldri tenkt på.... Men nå forstår jeg i alle fall det tekniske poenget :-) Her er det snakk om orntlig perfeksjonering altså. Det blir nok litt fem i tid før jeg eventuelt får behov for å tenke i slike baner, jeg har en god del "grovere" arbeid som uansett må utføres først. Men, jeg setter stor pris på perfeksjonister!!
Jeg vet du har bygget en veldig bra motor Kim, og tror mange kan lære en god del av deg. Det hadde vært interessant/nyttig for mange av oss andre om du kunne liste opp din motors konfigurasjon....:-)
Aha,.. fotografi var en flott oppfinnelse, ikke sant Torgeir?
Det var "en fugl som kvitret meg i øret" i kveld at justerbare kam-drev blir produsert og/eller solgt i England (dvs. UK). Jeg skal forsøke å verifisere dette.....:-)
Det settet der var tilsalgs på blocket.se for en stund siden, jeg tror det er hjemmelaget. Nå klør det i fingrene mine, fikk så lyst til å lage et sånt.....
Ja, det er morro med nye utfordringer..:-) Men hvis jeg skulle tatt denne utfordringen så ville jeg "tatt'n helt ut" og konstruert det slik at kåpa/dekselet ikke behøver modifiseres! Eller kanskje det er nødvendig/ønskelig for å gjøre det enklere å justere senere? Hmmm..., nei strengt tatt så er det kun nødvendig å justere drevet èn gang etter at en har byttet kamaksling?
Jeg tror nok att det skulle gått bra å laget det uten luka, men den er nok der for å gjøre det enklere å justere også ser det litt tøft ut når det ser litt spesielt ut også da ;-)