Motor - uoriginal :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i uoriginal utgave - trimming ol. 
Motor rykker
Lagt inn av: Sven Helge Larsen (---.studby.ntnu.no)
Dato: December 06, 2004 07:13PM

Hei
Har ein 70 modell 121 med B230 og weber. Den har begynt å rykke ved gasspådrag når den kjøres ved arbeidstemperatur. (Vakuummeteret ser ut til å vise normalt trykk.)



Innlegg redigert. (12-06-04 19:30)

Old Volvos never die, they just go faster!!

Re: Motor rykker
Lagt inn av: Tih (213.239.120.---)
Dato: December 15, 2004 01:05PM

Kontroler Tenning og eksos.For mye bens = røyk .
Bruker motoren olje så bytt ventiltetningene,hjelper ikke d
så må stempelfjærer til pers.Kan tenke mer dette er en motor
som varver mye og da slitest fjærene fort.

Re: Motor rykker
Lagt inn av: THolandsli (---.dialup.online.no)
Dato: December 15, 2004 06:47PM

Utfra tennpluggene å dømme er blandingsforholdet OK. Toppen ble overhalet for ca 1,5 år siden å da ble tetningene byttet. Tok også kompresjonstest for ca 1,5 år siden en stund etter toppoverhaling, da var vertfall kompen jevn og fin.
mvh
Tidligere eier av Sven Helges bil.

Re: Motor rykker
Lagt inn av: Tih (213.239.120.---)
Dato: December 16, 2004 07:43AM

Vist dette er en motor som varver mye 6-8000 så er 1,5 år nok.
Å bedøme blandings forholdet ut fra pluggene er da så som så.
Sveiser du inn en lamdasonde i manifolden kan du måle det selv.
Får målt slikt på alle godkjente verksted.
AFR (Blanding luft bensin) bør ligge tett på 14.7:1.
Men vist det er 2 webre du kjører ville eg funnet ut ka motoren ineholder,
Ventiler,kam,porting?,kompresjon og vilken tenning den går med og ringt til noen
som kunne sagt vilke dyser/halsringer du bør kjøre med.KG trimning i sverge har mangen
oppskrifter som er greie å bruke.dei har stort sett det du treng av info om dette.

Re: Motor rykker
Lagt inn av: THolandsli (193.213.209.---)
Dato: December 17, 2004 02:46PM

Denne motoren blir ikke så hardt brukt tror jeg, tror ikke den har gått over 10000km siden toppjobben. Motoren har en Weber 32/36 forgasser, std ventiler, kompresjon på ca 10:1, tenning stilt til 12 grader, elektronisk tenning og A-kam.

Re: Motor rykker
Lagt inn av: Sven Helge Larsen (---.studby.ntnu.no)
Dato: December 18, 2004 12:00PM

Takk for gode svarsmiling smiley Har nå en anelse om at det kanskje kan være dynamoen som har et svakt punkt på B+ der stømfestet er litt løst. Bilen har jo elektrisk tenning og er vel litt mer følsom av den grunn tror jeg. Skal finne en dynamo på bilopphoggern. Bilen står også under kalesje (for siste gang) og det kan kanskje ha kommet kondens i forgasseren. Kanskje det er ei vannperla ein plass i forgasseren. Er ikke helt sikker på hvor jeg "tømmer" forgasseren for "rusk." Har brukt forgasserrens uten virkning på dette.



Innlegg redigert. (01-19-05 22:40)

Old Volvos never die, they just go faster!!

Re: Motor rykker
Lagt inn av: Sven Helge Larsen (---.studby.ntnu.no)
Dato: January 19, 2005 10:41PM

Har nå skiftet bensinpumpe og filter, samt børster til dynamoen. Det gav en god forbedring i starten, men så gikk det tilbake til samme rykkingen, dog noe mindre intensiv. Ved raskt gasspådrag (klampen i bånn) kan bilen gi fra seg et kraftig rykk og et lite smell eller host fra potta tror jeg. Lurer på hva det betyr. Bør jeg kanskje også skifte tennkablene?



Innlegg redigert. (01-19-05 22:41)

Old Volvos never die, they just go faster!!



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character N defined in its font.