Bytte til turbo
Lagt inn av: Jan Strandhus (---.bb.online.no)
Dato: August 10, 2003 10:30AM

Er det noen som har peiling på om det er mulig å få satt inn en 740tic i en Amazon HGV? Hadde vært kult om noen viste. Det er girkassa som bekymrer meg VELDIG mye.
Hvis dere vet at det ALDRI kan gå, har dere noen gode forslag på noe annet som sparker rimelig hardt ifra?

Re: Bytte til turbo
Lagt inn av: Anders Skei (---.dialup.online.no)
Dato: August 12, 2003 08:55PM

Alt er mulig. Driver selv å setter inn B230 i Amazon. Måtte kappe ut endel av tunnelen for å få plass til od-kassa. Men den motoren er uten turbo da (foreløpig), så i motorrommet trengs det ikke kapping. Må lage nytt strammestag til dynamoen da.

Re: Bytte til turbo
Lagt inn av: THolandsli (---.dialup.online.no)
Dato: October 08, 2003 05:11PM

Hei...
En B230ET skulle være mulig å få tilpasset. Girkassa er ikke noe å bekymre seg for, motorene må monteres skråstilt slik som den skal være. På høyre side kan du bruke motorfeste fra 240 og på venstre fra Mercedes 124 serien. Et litt større problem er at girkassa tar mere plass enn den spinkle M40/41 som kardangtunnelen er laget for, derfor skjærer du ut opphøyningen fra en 240 og sveiser dit, så får du kortspak med på kjøpet. Det kommer til å bli trangt mellom reimskiva og radiatoren, det løste jeg ved å montere elektrisk kjølevifte med termostatstyring. Jeg hadde en B230A i min sølvgråe 70mod Amazon, som kanskje de som var på landstreffet la merke til. Det ble trangt mellom grenrør og rammevangen på eksosida, men i og med at du har innsuget på andre sida så står du mye friere ved bygging av grenrør, turboen må troligvis opp i topphøyde++ Nedre feste på dynamoen kom fra servofestet på 240. Det var mye jobb men alt går bare man orker.

mvh
Torgeir

Re: Bytte til turbo
Lagt inn av: ståle (139.164.244.---)
Dato: January 30, 2004 11:16AM

hei

Jeg driver og bygger inn en B21ET i en Amazon 121. Problemet her er at turbo kommer i konflikt med forstillinga, så motoren må rettes opp. Brukte da bunnpanne og olje pumpe fra B20 og motorfester som måtte kappes og sveises på nye braketter. Bytter til B20 clutchlamell med grov spline og bruker M41 kassa i første omgang. Dette skal funke dette selv om jeg ikke er helt ferdig enda. Hvis det var en tic motor du skulle ha ned i der må du rette den opp, eller lage nytt grenrør med turboen høyere opp. Hvis det er oljekjøler adapter på motoren er det å problemer med å bytte filter uten å ta ut motoren.

ståle

Re: Bytte til turbo
Lagt inn av: Lars Helgeland. (---.dialup.online.no)
Dato: November 03, 2004 06:06AM

Jeg har (snart) en 145 Express 72 mod. som jeg kunne tenke meg og montere B230E motor med tilhørende automat kasse i.
Er dette samme fremgangs måte som Amazon ?
Må jeg bygge om bunnpanna ?

Hilsen Lars.

Re: Bytte til turbo
Lagt inn av: Lars Helgeland. (---.dialup.online.no)
Dato: November 03, 2004 06:10AM

Hva med eksos mannifoilen må mann bygge om den selv om man ikke har turbo ?


Re: Bytte til turbo
Lagt inn av: THolandsli (---.dialup.online.no)
Dato: November 04, 2004 11:08PM

Eksosmanifoilen trenger ikke å bygges om, i 140 serien er det vel bedre plass i motorommet enn i Amazon så her står du vell litt friere..

Re: Bytte til turbo
Lagt inn av: Joakim Åsen (---.0102.adsl.tele2.no)
Dato: March 25, 2006 12:03PM

Jeg har en 70.mod amazon stående, som jeg har en plan om å prøve å få inn en b21et.
Tenkte også på å sette inn en 4trinns od. kasse.
Lar dette seg gjøre eller er det helt håpløst? Hva må jeg eventuelt gjøre for å få plass til motor og girkasse?

This forum powered by Phorum.