Motor - uoriginal :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i uoriginal utgave - trimming ol. 
Bytte til turbo
Lagt inn av: Jan Strandhus (---.bb.online.no)
Dato: August 10, 2003 10:30AM

Er det noen som har peiling pÄ om det er mulig Ä fÄ satt inn en 740tic i en Amazon HGV? Hadde vÊrt kult om noen viste. Det er girkassa som bekymrer meg VELDIG mye.
Hvis dere vet at det ALDRI kan gÄ, har dere noen gode forslag pÄ noe annet som sparker rimelig hardt ifra?

Re: Bytte til turbo
Lagt inn av: Anders Skei (---.dialup.online.no)
Dato: August 12, 2003 08:55PM

Alt er mulig. Driver selv Ä setter inn B230 i Amazon. MÄtte kappe ut endel av tunnelen for Ä fÄ plass til od-kassa. Men den motoren er uten turbo da (forelÞpig), sÄ i motorrommet trengs det ikke kapping. MÄ lage nytt strammestag til dynamoen da.

Re: Bytte til turbo
Lagt inn av: THolandsli (---.dialup.online.no)
Dato: October 08, 2003 05:11PM

Hei...
En B230ET skulle vÊre mulig Ä fÄ tilpasset. Girkassa er ikke noe Ä bekymre seg for, motorene mÄ monteres skrÄstilt slik som den skal vÊre. PÄ hÞyre side kan du bruke motorfeste fra 240 og pÄ venstre fra Mercedes 124 serien. Et litt stÞrre problem er at girkassa tar mere plass enn den spinkle M40/41 som kardangtunnelen er laget for, derfor skjÊrer du ut opphÞyningen fra en 240 og sveiser dit, sÄ fÄr du kortspak med pÄ kjÞpet. Det kommer til Ä bli trangt mellom reimskiva og radiatoren, det lÞste jeg ved Ä montere elektrisk kjÞlevifte med termostatstyring. Jeg hadde en B230A i min sÞlvgrÄe 70mod Amazon, som kanskje de som var pÄ landstreffet la merke til. Det ble trangt mellom grenrÞr og rammevangen pÄ eksosida, men i og med at du har innsuget pÄ andre sida sÄ stÄr du mye friere ved bygging av grenrÞr, turboen mÄ troligvis opp i topphÞyde++ Nedre feste pÄ dynamoen kom fra servofestet pÄ 240. Det var mye jobb men alt gÄr bare man orker.

mvh
Torgeir

Re: Bytte til turbo
Lagt inn av: stÄle (139.164.244.---)
Dato: January 30, 2004 11:16AM

hei

Jeg driver og bygger inn en B21ET i en Amazon 121. Problemet her er at turbo kommer i konflikt med forstillinga, sÄ motoren mÄ rettes opp. Brukte da bunnpanne og olje pumpe fra B20 og motorfester som mÄtte kappes og sveises pÄ nye braketter. Bytter til B20 clutchlamell med grov spline og bruker M41 kassa i fÞrste omgang. Dette skal funke dette selv om jeg ikke er helt ferdig enda. Hvis det var en tic motor du skulle ha ned i der mÄ du rette den opp, eller lage nytt grenrÞr med turboen hÞyere opp. Hvis det er oljekjÞler adapter pÄ motoren er det Ä problemer med Ä bytte filter uten Ä ta ut motoren.

stÄle

Re: Bytte til turbo
Lagt inn av: Lars Helgeland. (---.dialup.online.no)
Dato: November 03, 2004 06:06AM

Jeg har (snart) en 145 Express 72 mod. som jeg kunne tenke meg og montere B230E motor med tilhĂžrende automat kasse i.
Er dette samme fremgangs mÄte som Amazon ?
MĂ„ jeg bygge om bunnpanna ?

Hilsen Lars.

Re: Bytte til turbo
Lagt inn av: Lars Helgeland. (---.dialup.online.no)
Dato: November 03, 2004 06:10AM

Hva med eksos mannifoilen mÄ mann bygge om den selv om man ikke har turbo ?


Re: Bytte til turbo
Lagt inn av: THolandsli (---.dialup.online.no)
Dato: November 04, 2004 11:08PM

Eksosmanifoilen trenger ikke Ä bygges om, i 140 serien er det vel bedre plass i motorommet enn i Amazon sÄ her stÄr du vell litt friere..

Re: Bytte til turbo
Lagt inn av: Joakim Åsen (---.0102.adsl.tele2.no)
Dato: March 25, 2006 12:03PM

Jeg har en 70.mod amazon stÄende, som jeg har en plan om Ä prÞve Ä fÄ inn en b21et.
Tenkte ogsÄ pÄ Ä sette inn en 4trinns od. kasse.
Lar dette seg gjÞre eller er det helt hÄplÞst? Hva mÄ jeg eventuelt gjÞre for Ä fÄ plass til motor og girkasse?



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character N defined in its font.