Motor - uoriginal :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i uoriginal utgave - trimming ol. 
motor mm.
Lagt inn av: Christian Hildre (---.bb.online.no)
Dato: June 19, 2003 01:09PM

Hei..

Jeg lurer på en ting..

Jeg har fått tilbud om å kjøpe en B21 motor for å ha den i min Amazon, men da lurer jeg på om dere vet noe om hvordan det vil passe i hop med girkassen.. om det evt. vil ta opp i karosseriet eller noe lignende..?

mvh christian hildre


Re: motor mm.
Lagt inn av: svein tore pedersen (---.dialup.online.no)
Dato: June 22, 2003 10:10AM

Hvis du planlegger å kombinere B21 e.l. med den gamle girkassa, så vil problemet ligge i å få festet klutsj-huset og motoren. Den motoren er jo laget for å ligge på skrå og girkassa sitter rett. ( eller er den på skrå i sine orginale biler pga vektfordeling eller høyde ? ) Hvorvidt motoren er høyere slik at den ikke går under panseret vet jeg ikke, men det burde ikke være no problem på våre biler skulle jeg tro. De som bruker en slik kombinasjon har fått tak i ett annet klutsjhus som "er vridd" i forhold til orginalen. Jeg vet ikke om plassering av festebolter på motoren har samme plassering som på B18/20, og da også plassering av startmotoren. Hvor man kan få tak i slike "overganger" vet jeg dessverre ikke, men det er noen medlemmer i vår klubb som kjører med en slik "skrå-motor".
Får håpe at noen av disse leser forumet, og opplyser oss alle med ett korrekt svar.
Lykke til. mvh svein tore pedersen

Re: motor mm.
Lagt inn av: THolandsli (---.dialup.online.no)
Dato: August 22, 2004 10:49PM

På 1975 modell av 240 med B21 satt det M40 girkasse, Der satt det en sprengkåpe som er perfekt for denne typen ombyggning. Du beholder original drivlinje og trenger kun å lage motorfester og noe småtteri for B21 motoren skal passe i Amazonen.
Denne kåpa er veldig sjelden iogmed att det var ganske vanlig med B20 på denne modellen, å att den fantes kun det årstallet.
Jeg har en slik kåpe liggende, som jeg kan vurdere å selge dersom prisen er den rette.

Re: motor mm.
Lagt inn av: lennart (217.168.92.---)
Dato: March 29, 2005 12:48PM

i min amazon er det plassert ein b230f fra en 940, er ikke sikker på om girkassa er fra samme(tror nesten det). har problemer me å få den til å gå skikkelig..Trenger litt råd om hva jeg skal gjøre for det er veldig trangt.

Re: motor mm.
Lagt inn av: Dirk (---.bb.online.no)
Dato: June 28, 2005 09:22PM

Det går å sette inn skråmotor i amazonen, man kan bruke eksisterende girbox og klutsjhus, motoren blir da stående vertikalt. For at motoren skal få smøring ved vertikalmontering brukes B20 oljepumpen, den passer rett inn, likeså bunnpannen fra B20.Man må bygge om motorfestene litt, skjære ut "V"fuger i innsugsmanifold og sveise den sammen igjenn slik at forgasseren ikke kommer i konflikt med bremseforsterkeren,samt får riktig hellning(sugemotor), brukes k-injektion, og turbo manifold,trenger man ikke modifisere manifolden. Eksos manifolden må også tilpasses noe ved flensen for å passe med originalanlegget. Det blir litt trangt mot radiatoren så her må man montere elektrisk vifte på utsiden, eller bruke en annen radiator og flytte den litt frem.
Det meste går ann, og det finnes en del dokumentasjon på nettet om man leter litt,



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character F defined in its font.