Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php:217) in /run/tmp/tpl-classic-header-e7490bc519a592f6d58fed7a77cfa712.php-stage2 on line 5 Trimming av B20
Motor - uoriginal :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i uoriginal utgave - trimming ol. 
Trimming av B20
Lagt inn av: Magne (80.111.244.---)
Dato: June 10, 2003 11:01PM

Har en 1972 B20 jeg skal ha i Amazonen min.
Hvor mye kan jeg hente ut av denne med to SU gassere?

Re: Trimming av B20
Lagt inn av: svein tore pedersen (---.dialup.online.no)
Dato: June 12, 2003 07:35PM

I en historikk-bok over Volvo, stÄr det om B20 motoren, at den i 1972 hadde 90 hk/SAE med Ún forgasser ( B20 A ), og B20 D motoren hadde 105 hk/SAE med to SU forgassere. Den motoren hadde samme topp og kamaksel som a-motoren. Den sport-motoren som kom til 1969 modellene, B20 B, hadde en annen topp, D-kamakselen, tynnere topp-pakning, og to Su gassere. Den ga 118 hk/SAE og fantes til alle Volvo modeller 1969 - 1970. Til 1971 modellene ble B20B byttet ut med B20 D ( noen export-markeder fikk fortsatt B-motoren ). I tillegg fikk man da ogsÄ "Grand Luxe" versjon med innsprÞytningsmotor B20E pÄ 130 hk/SAE.

Til 1972 Ă„rs modell ble forgasserene endret med enklere innsugssystem uten forvarmingskamre. Da ga B20 D motoren 110 hk/SAE.

Til 1973 Ă„rs modeller gikk D motoren ut, og man fikk tilbake B motoren med andre forgassere og fortsatt 118 hk/SAE.

Hva du kan klare Ä trimme ut av en B20, vil komme an pÄ hvilken topp du bruker - hvilket "steg" den toppen er trimmet i. ( Steg 1 - 4 eller 5 ) Dertil om du velger en C, D, K, R, S, T - kamaksel. ( det finnes sikkert flere kammer Ä velge i ) Til slutt vil man komme til Ä velge en kombinasjon som ikke SU forgasserene vil klare Ä levere nok bensin til. Da mÄ du brÄtt skifte bÄde innsug og gasserne. Det er en hel masse kombinasjoner Ä velge i, hvis du kan komme over noe gammelt "godis" hos noen "gamle Volvo-trimmere".

Det var ikke sÄ mye hjelp i mitt inlegg, men vi fÄr hÄpe pÄ at noen trimmere legger inn noen svar. Lykke til.
hilsen Svein Tore

Re: Trimming av B20
Lagt inn av: Harald (---.no.powertech.net)
Dato: June 14, 2003 10:37PM


Re: Trimming av B20
Lagt inn av: THolandsli (---.dialup.online.no)
Dato: July 07, 2003 10:17PM

Det er greit med 200 hk Ä alt det der. Men jeg har snakket med han som har fÄtt bygd den motoren til sin bil. Og han kunne fortelle at prislappen blr ca 70.000 kr. Da imponerer det meg ikke at det er 200hk i den.
Jeg snakket med en pÄ Landstreffet som kjÞrte med SU-gassere som var dyset om og K-kam og litt portet og planet topp. Han hadde fÄtt bremset bilen til 130 hk.
Det er billig og effektiv trimning. En K-kam koster ca 1000 kr, porte og plane en topp fÄr man gjort billig av en vebu-trimmer hvis man ikke gjÞr det selv.
Gassere brukt i god stand for 2000-3000kr
Dysene til gasserene er heller ikke sÄ dyre.

Da sitter du igjen med ganske mange HK pr krone.

Re: Trimming av B20
Lagt inn av: Geir Mikkelsen (---.bluecom.no)
Dato: July 11, 2003 11:38AM

Hallo!

Holder nÄ pÄ med et Amazon prosjekt. Selv er jeg ogsÄ innterressert i a fÄ litt ekstra sprut i B20Žn. Det jeg fant ut at lÞnner seg, er Ä kjÞpe en ferdig motor. Eller som jeg har gjort, kjÞpt en komplett bil med ferdig motor.
fordelen med dette er at du da fÄr prÞvd motoren fÞ du kjÞper...
Motoren som sitter i "delebilen" jeg kjÞpte er en B20 borret til 2,2l og montert langslagsveiv. Dette gir et slagvolum pÄ ca 2,4l. Er ikke sikker pÄ hvilket steg toppen er, men tror det er noe som tilsvarer steg 4 eller 5. Kammakslen er jeg heller ikke sikker pÄ hva er men er trolig "bare" en R kam. Motoren har elektronisk tenning. Riklig med suppe fÄr den fra to doble Weber 48. Elektrisk kjÞlevifte. Dette gjÞr at Amazonen rÔr seg!!!
B20Žn bruker mye olje, med forklaringa pÄ det er vel ganske sikkert 10 - 15000 km uten luftfilter... Derfor skal motoren overhales fÞr den skal over i "gliset" til neste Är. Tror ikke jeg skryter pÄ meg hvis jeg sier den vil runde 200 hk nÄr alt er i orden! Dette til en kostnad pÄ drÞye 20.000. Bmw 325 og en original Calibra turbo er biler som i allefall ikke gÄr bedre en Amazonen. Ganske morsomt spÞr du meg!!!

Re: Trimming av B20
Lagt inn av: Ingar (---.chello.no)
Dato: August 03, 2003 10:16PM

En sak er Ä trimme til nÊrmere 200 hk, men hva med drivlinjen? Har selv en P 1800 -63 modell med en oppboret B20 (2.1 l), K-kam, modifisert topp og doble SU forgassere (KD- nÄler hvis jeg ikke husker feil). Denne er mÄlt hos NAF's rullende landevei til 140 HK, 120 HK pÄ bakhjulene. Overdriven slurer nÄr jeg gir full gass, men dette kan jo ha noe med slitasje Ä gjÞre. Jeg er imidlertid litt redd bÄde for gearkassen og kanskje enda mer for bakakselen hvis man skal trimme over 150 HK.
Er det noen som har erfaring i sÄ mÄte? Kjedelig Ä bli stÄende igjen i lyskrysset med kardangen full av lÞse tenner mens du ser baklysene pÄ BMW'en forsvinner.
LĂžsningen er selvsagt Ă„ montere en 1031 bakaksel, men dette blir mye styr med innsveising av nye stag osv. En M40 kasse er sikkert Ă„ foretrekke framfor en M41 ved gaterace, da slipper man i hvertfall Ă„ bekymre seg for overdriven.
Selv er jeg "lykkelig eier" av en M46 kasse med clutch-hus som passer pÄ B20. Denne er planlagt montert i lÞpet av vinteren og bÞr holde for det meste.

Har noen gode doble Webere DCOE 45 til salgs er jeg interessert i Ă„ kjĂžpe.

Re: Trimming av B20
Lagt inn av: Stein Chr. Husby (---.customer.alfanett.no)
Dato: August 09, 2003 12:42PM

Litt av utgangspunktet for det fÞrste innlegget var hvor meget man kan fÄ ut av en 1972 modell B-20 ved bruk av 2 stk. enkle SU-forgassere.

I 1972 ble B-20 motoren levert med SU HS 8 forgassere mens Amazonen ble originallevert med SU HS 6 forgassere. Den stĂžrste forskjellen ligger i plasseringen av flottĂžrhus, men jeg vil personlig anbefale SU HS 6 da deletilgangen er bedre samt dens enkelhet.

I prinsippet er motorblokken lik pÄ alle B-20 motorer i perioden 1969 tom. 1973. Man definerer motorene 1969 tom. 71 som fÞrste generasjon da det
her stÄr stÞpt inn i blokken tallene 4969. Disse tallene bortfaller pÄ andre
generasjon (72-73 mod). !974-1977 modellene fÄr nye rÄder og 8-bolters
svinghjul og frarÄdes brukt til trimming.

Fra og med 1972 modellen fÄr topplokket stÞrre ventiler lik de som kom ved lanseringen av B-20 E i 1971. HÞyden pÄ topplokket er imidlertid ca. 2 mm. hÞyere pÄ standardmotorene samt at kanalene er mindre. Dette vil
greit kunne modifiseres via enkle grep hos et motorverksted slik at toppen samsvarer med E-topp spesifikasjonene. Et pluss ved Ă„ ta utgangspunkt i en standard topp kontra E-topp, er at man slipper Ă„ "plugge igjen" dysene
etter innsprĂžytningssystemet.

Det sies at den legendariske dansken Ellemann-Jakobsen med motorverksted i GÞteborg pÄ 60-tallet fikk over 160 hk. DIN ut av en B-18
motor med to SU forgassere. Dette mÄ vel kunne sies Ä vÊre et absolutt
ytterpunkt for hva man kan trimme ved fremdeles Ă„ benytte SU-forgasserne.

Jeg er av den mening at en optimal og realistisk trimming av en B-20 med to enkle SU-forgassere ligger rundt 120-130 hk. DIN. Det er verd Ă„ merke seg at en 1970 modell 122S hadde 118 hk. SAE og 100 hk. DIN som originalt.

FremgangsmÄte :

Bruk standard topp. FÄ denne portet og hÞvle ned ca. 2mm. pÄ dens hÞyde. SÞrg for at topplokket er av type 1972 eller nyere. Benytt original
B-20B toppakning pÄ 0,8 mm. SÞrg videre for at motoren er i god stand.
Bytt eventuelt ut originale simmeringer i for-og bakkant av motoren ut mot
pakkbokser. Dersom motoren skal kjÞres hardt kan kamdrevene byttes ut mot ditto i stÄl. VÊr oppmerksom pÄ at disse kan brÄke noe mer enn de originale i fiber.

Bruk en Volvo D-kamaksel (original pÄ B-20E i perioden 1971-73) med originale lÞftere. Bruk videre SU HS 6 forgassere med KN nÄler (kan ogsÄ
eventuelt bruke KD nÄler). SÞrg videre for Äpne luftfilter. Bytt ut pluggene mot tilsvarende for B-20 E. Bytt ut standard fordeler mot ditto i sportutfÞrelse uten vakum-styring. Til slutt - erstatt originalt eksosanlegg
mot et grovere ditto. Gjerne en Simons 2".


Dette er en oppskrift jeg selv har funnet meget tilfredsstillende. Lavt bensinforbruk med godt bunndrag, men likevel en kultivert motor som trives pÄ tomgang og i bytraffikk uten Ä koke eller bli "sur". Samtidig er dette en relativt billig trimming som gir god valuta for pengene. Og ikke minst - dette er en tidsriktig og velprÞvet trimming som like gjerne kunne vÊrt utfÞrt i 1970 som i dag. En av gledene med gammelbil mÄ jo vÊre
en bil som er tidsriktig og som oser av nostalgi. Jakter man pÄ datainnsprÞytning, turbo og flere hundre hestekrefter mÄ det vel vÊre bedre med en ny Mercedes 55 AMG hvor alt er optimalisert for Ä takle tÞff kjÞring.

Re: Trimming av B20
Lagt inn av: Jarle (---.cm.chello.no)
Dato: August 14, 2003 02:22PM

Er det noen som vet om et bra og rimlig sted og fÄ porta og hÞvla toppen? I nÊrheten av Oslo .

Re: Trimming av B20
Lagt inn av: Stein Chr. Husby (---.customer.alfanett.no)
Dato: August 15, 2003 10:59PM

Jeg kan her anbefale Reierstad motor pÄ KlÞfta. Henvendelse Svein Reierstad. Dette er et firma som har drevet med motor siden 60-tallet og kjenner Volvo-motorene inn og ut. Hyggelige priser og meget godt arbeid.
Jeg fikk for noen Är siden portet kanaler, dreiet kon pÄ styringene pÄ innsugssiden samt planet toppen ca. 2,4 mm. for ca. 2000,- kroner. All
montering/demontering var inkludert.

Jeg vet ogsÄ at flere jeg kjenner er fornÞyd med Ski Motorverksted i Ski.
Priser etc. kjenner jeg ikke.

MVH Stein Christian Husby

Re: Trimming av B20
Lagt inn av: Jarle (---.cm.chello.no)
Dato: August 29, 2003 08:49PM

Hvorfor mÄ toppen vÊre nyere enn 72?

Du sier D kam er det ikke bedre med K?

Kan man gjĂžre det samme med en B18 motor,blir det mye mindre hester da?

Re: Trimming av B20
Lagt inn av: Stein Chr. Husby (---.customer.alfanett.no)
Dato: August 30, 2003 11:20PM

Siden jeg presiserer at ved trimming bĂžr en nyere B20-topp (dvs. fom. 72)
benyttes, skyldes dette at disse toppene med tanke pÄ forbrenningskammer og ventilstÞrrelser samsvarer med E-toppen ment for innsprÞytningsmotorer. Ved Ä plane disse toppene ca. 2 mm samt modifisere kanalene noe gir dette en tilsvarende "steg 1" topp uten altfor mye arbeid og utlegg av kroner.

Videre Þnsker jeg Ä presisere at D-kammen er noe vassere enn K-kammen, og dermed egner seg noe bedre ved trimming. D-kammen gir et godt og jevnt bunndrag mens K-kammen har en tendens til Ä mÄtte oppnÄ
et visst turtall for Ă„ ta tak.
Mange lever i den tro at K-kammen er en vass trim-kam. Dette er ikke tilfelle. Dette var egentlig en "miljĂž-kam" konstruert til 74-modellene ment
Ä tilfredsstille utslippskravene i USA. Det kan bemerkes at effekten pÄ
E-motoren sank fra 135 hk SAE til 124hk SAE mellom 73 og 74.

Re: Trimming av B20
Lagt inn av: Jarle (---.cm.chello.no)
Dato: September 20, 2003 11:21AM

Kan man se pÄ kammen om den er K.StÄr det pÄ den?

Kan man se forskjell pÄ nÄlene om de er ZH eller KD.

Re: Trimming av B20
Lagt inn av: THolandsli (---.dialup.online.no)
Dato: September 20, 2003 08:44PM

I enden pÄ kammen stÄr det en bokstav som indikerer hvilken kam du har. Det er i enden som stÄr mot gearkassen sÄ du mÄ demontere kammen for Ä sjekke.

mvh Torgeir

Re: Trimming av B20
Lagt inn av: Ingar (137.133.221.---)
Dato: September 26, 2003 01:01PM

Det er stemplet type (f.eks "KD") pÄ forgassernÄlene pÄ den delen som stikker inn i stempelet. De mÄ derfor demonteres for Ä kunne lese.

Re: Trimming av B20
Lagt inn av: Ola (---.customer.comace.net)
Dato: October 01, 2003 01:12PM


Takk for informativt innlegg, det er en slik lettere trim mange av oss vil ha for Ă„ gjĂžre bilene greiere i dagens trafikk.

Er det mulig Ă„ si noe om ytelse med den samme konfigurasjon, men med en Weber 36/36DCD i stedet for SU'ene?

Er det noen annen mÄte Ä finne ut hva slags topp man har enn Ä mÄle hÞyden pÄ den? Er betegnelsen pÄ topper etter -72 fortsatt A eller B hvis man ikke har en E-topp?
Mvh,
Ola

Re: Trimming av B20
Lagt inn av: Are (---.dsl.tjukkband.no)
Dato: December 04, 2003 05:38PM

Den hÞyeste efekt mÄlt hos Tavlingsavdelingen i GÞteborg(senere R-sport)
var 186,5 hk pÄ B20 med 2,0 liters volum(suge motor)

Re: Trimming av B20
Lagt inn av: roar (---.bluecom.no)
Dato: January 08, 2004 06:06PM

VedrÞrende "hÞvling" av topplokk mÄ ikke den over stige mer enn 2,5mm ,
Da vil det i flere tilfeller kreve en tykkere toppakning for Ä kompensere for stÞtstengene som nÄ er blitt for lange og da er jo litt av vitsen med Ä Þke kompresjonen borte ,
alternativt kan man shimse vippearmsakslingen med noen 2mm tykke skiver Ä sÄledes kompensere .

Re: Trimming av B20
Lagt inn av: Per-Åge NygĂ„rd (---.hin.no)
Dato: February 19, 2004 10:58PM

VedrĂžrende hĂžvling av toppen;
Utgangspunktet for hÞvling av toppen er Ä oppnÄ ca 9,75:1 i kompresjon, hvilket er det maksimale med vanlig 98 oktan og kamaksel med nokkvinkel pÄ 108-111grader. Man bearbeider forbrenningsrommene for Ä oppnÄ bedre swirl og utbredelse av flammefront, noe som medfÞrer at forbrenningsrom-volumet blir stÞrre enn originalt. Eneste mÄte Ä kompensere for dette uten Ä bruke dome-stempler er Ä plane toppen. Det blir av denne grunnen en fordel med 92 borring kontra 89.. Det kan i mange tilfeller vÊre snakk om Ä plane endel mer enn 2,5mm og da er stÞrre motorvolum bedre egnet da det oppfordrer til dertil stort forbrenningsromvolum. Man bruker ALDRI tykkere toppakning. Derimot toppdekker man blokka og bruker dertil beregnet toppakningstykkelse for Ä oppnÄ optimal klemspalt.

Man skal i alle tilfeller hvor turtallet overstiger 5000rpm ha innjustert optimal vippearmsgeometri. Da mÄ man bruke kortere stÞtstenger. Samtidig anbefales gulmerkede ventilfjÊrer for svake gatekammer som k- d kam opp til 7000rpm. gode gatekammer og racekammer mÄ ha dobble fjÊrer. Da tilkommer innjustering av ventilfjÊrbrÞnnen samt innspenningstrykk pÄ fjÊrene avhengig av kamvalg og lÞft. Husk for all del Ä presse ventilstyringene nok langt ned slik at kammer med hÞyt lÞft ikke gjÞr at ventilfjÊrbrikken bottner pÄ styringen. DET BLIR DYRT!.

Ved bruk av kamaksler med nokkvinkel ned mot 102grader anbefales hÞyere kompresjon, opp mot 11:1 for Ä fÄ en mindre bensintÞrst motor. Det er imidlertid ikke mange hestene Ä hente ved Ä hÞyne kompresjonsforholdet over 10,5:1 og bruk av EMS(engine management system) gjÞr brukeren i stand til Ä gi eksakt bensinleveranse respektivt turtall. Ved kamaksler med veldig hÞyt lÞft, sÞker man Ä plane toppen minst mulig for Ä unngÄ tap av flÞde nÄr ventilen stikker nedenfor topplanet. Da mÄ man kompensere for ideelt kompresjonsforhold pÄ andre mÄter.
Middels racetrimmet B20 (92borring) ga etter medium optimalisering 209hk pÄ svinghjulet. Husk at R-sport tallene er 30 Är gamle. Det har skjedd endel siden da!
All trimming forutsetter borring og honing med stressplate, samt korrekte stempelklaringer!!!
MVH
Per-Åge NygĂ„rd
Team Volvo Dragster


Re: Trimming av B20
Lagt inn av: Johan Eriksson (---.swipnet.se)
Dato: June 22, 2004 11:56PM

AnvÀnd gÀrna lÄnga trattar till SU förgasarna, kombinerat med stora luftfilter!
Med modifierade SU tar de ut uppemot 170Hk i veteranrallyklasserna i Sverige!

De senare 140 hade SU HIF6 inte HS8

Re: Trimming av B20
Lagt inn av: Karsten Busk larsen (---.bb.online.no)
Dato: July 08, 2018 07:24PM

Hei
Her var det mye fin info. Har en B20 som Sitter i en bÄt aq115/A. StÄr stemplet 6909 pÄ blokka ved siden av motor nr, er det da en 69 model motor? Men kunne tenkt meg Ä fÄ litt mere ut av motoren, jeg har ett sett med doble solex 44mm og ett sett med su gassere. Har en K kam, tror det var stemplet I pÄ den kammen som sitter i originalt. H or Dan finner jeg ut hvilken topplokk jeg har?



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character V defined in its font.