Motorprosjekt. Innspill.
Lagt inn av: Amazing Grace (195.159.243.---)
Dato: February 02, 2010 02:14PM

Er svanger med et motor-/bilprosjekt.
Det langsiktige målet er å få bygget opp en bil jeg kan kjøre Rally Montecarlo Historique/Historisk Racing med (laaaangt perspektiv).
Pr. nå er planleggingen av motoren såvidt i gang. Har kjøpt inn en 3-generasjns B20 (8-bolt) som utgangspunkt.
Hvor mye effekt jeg skal ta ut er foreløpig noe uklart, da jeg er noe usikker på lover og regler i forhold til dette i løpssammenheng.
I første omgang kommer jeg til å legge penger i bunndelen, og klargjøre denne for "max" uttak. Tanken er at en godt bygget og avbalansert bunndel er det beste utgangspunktet, uansett hvor mye man skal ta ut i toppen.
D.v.s. 92mm boring, full flow oljepumpe, nye lager, balansert veiv/svinghjul, vektjusterte råder/stempet o.s.v.
Med det på plass tror jeg grunnlaget for å få en god motor er tilstede.
Kamvalget avhenger av topp/gasser-komboen jeg ender på. Men i første omgang ser jeg for meg en KG10 kam, lettede/vektjusterte ventilløftere, forsterkede og justerte støtstenger, i kombinasjon med 2xSU og KG-steg 2 topp. Selvfølgelig kamdrev i stål, men vil det ha noe for seg å sette inn justerbare kamdrev? Hva med brygga/vippene? Tenker i utgangspunktet å kjøpe en topp/topper fra KG, regner da med at brygga/vippene tåler belastningen....
Hvordan er kammene fra TG kontra KG sine? Noen som har noen erfaringer?
Andre gasser(e) som gjør seg bedre med denne komboen enn 2xSU (36/36?).
Alternativt steg 4/5 topp, 2x doble 45-48, og sintere kam.
Har noen noen erfaringer med bensinpumpe? Ser for meg at jeg bør gå for elektrisk?
Hadde også satt pris på innspill på grenrør/eksos, da jeg ikke har fått innhentet så mye data her ennå (går vel for en "standard pakke" grenrør/2". Har fått mye info på eksosbiten her på forumed. Takk til Fagersand).
Tenninga har jeg i utgangspunktet tenkt å beholde som den er, for å holde det "autentisk", men ser at det sikkert lønner seg å kjøpe elektronisk m.t.p. driftsikkerhet.
Girkasse? Holder M40? Hva tåler OD av belastning? (kort spak er fullstendig utelukket, da langspak er halve gleden med å kjøre Amazon, he he)
Innsprut og propell er selvfølgelig også helt uaktuellt.
Dette ble kanskje litt usammenhengende, men dere forstår sikkert tegninga, sså jeg setter pris på konstruktive innspill.
Resten av bilen bryr jeg meg ikkeså mye om ennå, annet enn at jeg vet det skal være en 69-70 mod, og at den skal være BRG/mørkegrønn.

Re: Motorprosjekt. Innspill.
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: February 06, 2010 11:38PM

Siktar du på historisk racing kanske dina planer redan från början är dömda att misslyckas, kontrollera reglerna noga och ta reda på vad du får göra med motorn först. Du kanske inte ens får använda en 8-bult vevaxel.

Re: Motorprosjekt. Innspill.
Lagt inn av: Amazing Grace (---.bb.online.no)
Dato: February 07, 2010 03:36PM

Det er jeg klar over Lars. Men nå var det konstruktive innspill i forhold til oppsettet jeg var ute etter.

This forum powered by Phorum.