Motor - uoriginal :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens motor i uoriginal utgave - trimming ol. 
Motorprosjekt. Innspill.
Lagt inn av: Amazing Grace (195.159.243.---)
Dato: February 02, 2010 01:14PM

Er svanger med et motor-/bilprosjekt.
Det langsiktige mÄlet er Ä fÄ bygget opp en bil jeg kan kjÞre Rally Montecarlo Historique/Historisk Racing med (laaaangt perspektiv).
Pr. nÄ er planleggingen av motoren sÄvidt i gang. Har kjÞpt inn en 3-generasjns B20 (8-bolt) som utgangspunkt.
Hvor mye effekt jeg skal ta ut er forelÞpig noe uklart, da jeg er noe usikker pÄ lover og regler i forhold til dette i lÞpssammenheng.
I fĂžrste omgang kommer jeg til Ă„ legge penger i bunndelen, og klargjĂžre denne for "max" uttak. Tanken er at en godt bygget og avbalansert bunndel er det beste utgangspunktet, uansett hvor mye man skal ta ut i toppen.
D.v.s. 92mm boring, full flow oljepumpe, nye lager, balansert veiv/svinghjul, vektjusterte rÄder/stempet o.s.v.
Med det pÄ plass tror jeg grunnlaget for Ä fÄ en god motor er tilstede.
Kamvalget avhenger av topp/gasser-komboen jeg ender pÄ. Men i fÞrste omgang ser jeg for meg en KG10 kam, lettede/vektjusterte ventillÞftere, forsterkede og justerte stÞtstenger, i kombinasjon med 2xSU og KG-steg 2 topp. SelvfÞlgelig kamdrev i stÄl, men vil det ha noe for seg Ä sette inn justerbare kamdrev? Hva med brygga/vippene? Tenker i utgangspunktet Ä kjÞpe en topp/topper fra KG, regner da med at brygga/vippene tÄler belastningen....
Hvordan er kammene fra TG kontra KG sine? Noen som har noen erfaringer?
Andre gasser(e) som gjĂžr seg bedre med denne komboen enn 2xSU (36/36?).
Alternativt steg 4/5 topp, 2x doble 45-48, og sintere kam.
Har noen noen erfaringer med bensinpumpe? Ser for meg at jeg bÞr gÄ for elektrisk?
Hadde ogsÄ satt pris pÄ innspill pÄ grenrÞr/eksos, da jeg ikke har fÄtt innhentet sÄ mye data her ennÄ (gÄr vel for en "standard pakke" grenrÞr/2". Har fÄtt mye info pÄ eksosbiten her pÄ forumed. Takk til Fagersand).
Tenninga har jeg i utgangspunktet tenkt Ă„ beholde som den er, for Ă„ holde det "autentisk", men ser at det sikkert lĂžnner seg Ă„ kjĂžpe elektronisk m.t.p. driftsikkerhet.
Girkasse? Holder M40? Hva tÄler OD av belastning? (kort spak er fullstendig utelukket, da langspak er halve gleden med Ä kjÞre Amazon, he he)
Innsprut og propell er selvfÞlgelig ogsÄ helt uaktuellt.
Dette ble kanskje litt usammenhengende, men dere forstÄr sikkert tegninga, ssÄ jeg setter pris pÄ konstruktive innspill.
Resten av bilen bryr jeg meg ikkesÄ mye om ennÄ, annet enn at jeg vet det skal vÊre en 69-70 mod, og at den skal vÊre BRG/mÞrkegrÞnn.

Re: Motorprosjekt. Innspill.
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: February 06, 2010 10:38PM

Siktar du pÄ historisk racing kanske dina planer redan frÄn början Àr dömda att misslyckas, kontrollera reglerna noga och ta reda pÄ vad du fÄr göra med motorn först. Du kanske inte ens fÄr anvÀnda en 8-bult vevaxel.

Re: Motorprosjekt. Innspill.
Lagt inn av: Amazing Grace (---.bb.online.no)
Dato: February 07, 2010 02:36PM

Det er jeg klar over Lars. Men nÄ var det konstruktive innspill i forhold til oppsettet jeg var ute etter.



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character U defined in its font.