Drivverk / hjuloppheng :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens drivverk - Clutch, girkasse, mellom- og bakaksel, samt hjuloppheng og hjul. 
Ulyd i girkasse
Lagt inn av: Oddmund (---.iu.hio.no)
Dato: February 10, 2006 12:02PM

Hei.
Jeg har en Amazon 1965-modell.
Når jeg kjører, synes jeg det bråker litt vel mye,og det høres ut som om det kommer fra girkassa. Lyden øker når jeg akselerer, og blir borte når jeg slipper gassen. Lyden er bare på 1, 2 og 3. gir. På 4.giret går bilen stille og pent.
Har noen her noen ideer om hva det kan være, og evt hva jeg må reparere / bytte i girkassa? Er det mye jobb?

mvh Oddmund

Re: Ulyd i girkasse
Lagt inn av: kim (---.bb.online.no)
Dato: February 10, 2006 07:43PM

Heisann..

Det høres ut som om det er rullene / kubbe/ kubbeaksel som er problemet her.
Det som må gjøres er å ta ut girkassa og ta den frahverandre. Hovedakselen må tas ut for å få tatt ut kubben, for sjekk.
Det som skjer er at legeringen/ sliteflaten på kubbeakselen og evt. kubben blir slitt og det blir sår i overflatene. Da blir det ulyd.
Har sett dette mange ganger.

Kim...

Re: Ulyd i girkasse
Lagt inn av: Oddmund (---.84-48-208.nextgentel.com)
Dato: February 12, 2006 11:13PM

Takk for svar.
Er dette en grei affære når kassa er ute, eller er det knotete? Hvor er det greit å få tak i delene som må byttes? evt pris?
Eller kan det være greiere å få tak i en annen girkasse? Eller er det en typisk svakhet på girkassa, som gjør at en annen brukt kasse lett har samme feil?

-Oddmund-

Re: Ulyd i girkasse
Lagt inn av: kim (---.bb.online.no)
Dato: February 14, 2006 05:36PM

Hei..

Det er nokså greit å ta frahverandre kassa.
Men ambefaler å ha tilgang på ei verkstedshåndbok for M40 girkasse, hvis dette ikke er noe du kjenner til???
Dette er vel en svakhet i de fleste M40 kassene jeg har hatt oppe.
Du bør nok ta den opp og se hvordan det står til.
Kubbe og kubbeaksel er ikke å få nytt, etter hva jeg vet.?
Jeg har måtte plukke opp flere kasser for å finne brukbare deler de gangene jeg har gjort denne jobben.

Kim...


Re: Ulyd i girkasse
Lagt inn av: Tore (62.172.173.---)
Dato: April 29, 2007 01:53AM

Hei, har samme problem med en 140 jeg nettopp kjøpte. Er dette noe som er farlig å kjøre med? Eller gir det bare lyd? Har tenkt å ha denne bilen til lengre turer og er kjipt å stå fast i en annen del av landet pga. havari. Får man tak i deler til disse girkassene? Eller bør man bytte til nyere girkasse med short shift? Jeg liker godfølelsen den lange stanga gir.

Re: Ulyd i girkasse
Lagt inn av: oddmjo (---.bb.online.no)
Dato: May 17, 2007 10:16PM

Har skiftet rullene og kubbeakselen, men har fortsatt ulyd på 1,2,og 3.gear.
Er bra m40 kasser helt stille på 1,2og3 gear?

Re: Ulyd i girkasse
Lagt inn av: Amazon121 (---.customer.telia.com)
Dato: May 18, 2007 09:16AM

Hei.

Om alt er som det skal, pleier de å være stille.
Er legeringa der rullene skal gå i kubbeakselen bra da?

Kim.

Re: Ulyd i girkasse
Lagt inn av: oddmjo (---.bb.online.no)
Dato: May 18, 2007 11:24AM

Hei Amazon 121
Takk for svar.
Jeg har brukt nye nåler og ny aksel. Det jeg ikke sjekket var hvordan de innvendige lagerbanene var. Har hele tiden hørt og lest på div forum at ved ulyd på 1,2og3 er legeringen på akselen slitt bort. Det var det på min også, Derfor trodde jeg alt ville bli bra når ruller og aksel ble nytt

Re: Ulyd i girkasse
Lagt inn av: Amazon121 (---.customer.telia.com)
Dato: May 18, 2007 01:55PM

Hei igjen.

Da tror jeg nok at legeringen i kubben også er dårlig. :-(

Kim

Re: Ulyd i girkasse
Lagt inn av: oddmjo (---.bb.online.no)
Dato: May 18, 2007 08:38PM

Hallo igjen
Det stemmer nok det, Jeg har en kubbe fra en annen gearkasse, der var det også sår i legeringen, på samme måte som på akselen. På størrelse med neilen på tommelen.
Da blir det å jakte på en kubbe uten sår .(Er det noen som leser dette som kanskje har en fin kubbe?)

Takk for hjelpa Kim



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character W defined in its font.