Drivverk / hjuloppheng :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens drivverk - Clutch, girkasse, mellom- og bakaksel, samt hjuloppheng og hjul. 
Risting når jeg skal kjøre igang
Lagt inn av: Roar L (---.bb.online.no)
Dato: January 14, 2006 04:45PM

Jeg har et problem med at det rister når jeg skal kjøre igang, jeg trodde det var kryssa på mellom akselen, men har nå demontert og kryssa var fine og stramme. Er det noen som veit hva dette kan være?

Re: Risting når jeg skal kjøre igang
Lagt inn av: kim (---.bb.online.no)
Dato: January 15, 2006 06:41PM

Heisann..

Kan være opphenget av akselen som er defekt?? Gummi eller lager..
Vil bare si at alle kryssa skal kunne "bøyes"/"vris" lett og ledig begge veier..
Kjennes det ut som vibrasjonen kommer i gulvet når du tar igang???

Kim..


Re: Risting når jeg skal kjøre igang
Lagt inn av: Roar L (---.bb.online.no)
Dato: January 15, 2006 10:20PM

hei , kryssa er veldig fine og lette og bøye på,det virker ikke som om det kommer fra gulvet, opphenget/gummiforingene under er bra. Det virker som det rister i hele bilen.Men er det noe lager i det opphenget/ akselen??????? Har hørt at det kan være clutch fjærene..???????

Re: Risting når jeg skal kjøre igang
Lagt inn av: kim (---.bb.online.no)
Dato: January 17, 2006 07:18PM

Hei.

Ja, det er lager i opphenget av akselen. Dette sitter tredd inn på akselen, så den må deles for å få det av.
Det er som du sier, det kan jo også være clutchen det rister/vibrerer i. Dette kan komme av rust på trykkplate/svinghjul eller at det har blitt kast i trykkplate/svinghjul..
Synes du at du kjenner noe i clutchpedalen når du tar igang???

Kim..


Re: Risting når jeg skal kjøre igang
Lagt inn av: Roar L (---.bb.online.no)
Dato: January 17, 2006 07:26PM

nei det gjør jeg ikke, det rister i hele bilen når jeg skal ta igang...! Men må jeg dele mellom akselen for og få av det lageret du prater om?

Re: Risting når jeg skal kjøre igang
Lagt inn av: kim (---.telenor.se)
Dato: January 18, 2006 09:37AM

Hei.

Ja, du må dra frahverandre akselen, den er delt i to, en fremre del og en bakre del.
Lageret sitter helt bekerst på den fremre delen. Sitter med en stor mutter som holder det på plass. (om jeg ikke husker feil) Lageret sitter inni opphenget av akselen.

Kim..


Re: Risting når jeg skal kjøre igang
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: January 30, 2006 11:27AM

En annen ting du kan sjekke er gummiforingene til innfesting av bakakselen, og spesielt de to nedre momentarmene. Er disse foringene utslitt kan du få kraftig vibrasjoner i bilen når du starter fra stillestående, men ikke merke stort til dette når bilen er i fart.

En tredje mulig feilkilde er lekkasje av motorolje på clutchen. Filtpakningen i bakkant av veivakselen kan ha gjort sitt og slipper motorolje inn i cluthhuset. Oljesøl på en clutch kan få den til å lugge, dvs. at den plutselig griper tak for så å slippe taket og så gripe tak igjen osv. Dette gir også kraftige vibrasjoner i bilen og er spesielt fremtredende når bilen starter fra stillestående, men ikke når den er i fart.

Vibrasjoner fra disse feilkildene gir kraftige vibrasjoner i bilen, ikke ulikt de du får når du kjører på grusvei med vaskebrett.

Re: Risting når jeg skal kjøre igang
Lagt inn av: Torkild Jensen (---.o-m.no)
Dato: June 21, 2006 08:05AM

Har du sjekket motorfestene, kan se fine helt til du setter en jekk under motoren. Hadde dette problemet på en -71 mod 142. Her var det også store vibrasjoner når jeg tok løs.

Re: Risting når jeg skal kjøre igang
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: July 13, 2006 07:18PM

Om du fått motorolja eller fett från stödlagret på kopplingen (clutch) måste den tvättas och i värsta fall bytas.
Jag har själv använt följande metod för att få bort oljan utan att demontera kopplingen.
Dra åt handbromsen och slira kraftigt på kopplingen så att det luktar bränd koppling.
Det brukar bli bra direkt men oljan kan sitta djupt i kopplingslamellen och problemet kan återkomma efter ett tag.
Upprepas slirningen så dröjer det längre till nästa gång och det kan bli helt bra.
Det sliter på kopplingen men om ett byte är alternativet så tycker jag det är värt ett försök.

Re: Risting når jeg skal kjøre igang
Lagt inn av: Abra (---.81-167-85.customer.lyse.net)
Dato: October 21, 2006 10:34PM

Har du fått fiksa det ristinga ?? hvis ja hva var problemet?

Re: Risting når jeg skal kjøre igang
Lagt inn av: Erik (193.30.232.---)
Dato: February 09, 2007 11:15AM

jeg sliter med at hele bakvognen opper...har nylig fått satt på superflex foringer på helebakvognen skiftet den foringen på midten ved drivaks. men i ny og ne rister hele rompa da jeg drar den igang..hvis jeg rygger føler jeg hele bilen skal falle frahverandre...har fått sjekka kryssa de er iorden så det meste skulle være ok ettermin mening..kjenner heller ingenting fra clutchen..
vet bare dette er slitsomt for meg og self. bilen...



noen med samme problem?

Re: Risting når jeg skal kjøre igang
Lagt inn av: Dagfinn Røkenes (---.bb.online.no)
Dato: February 25, 2007 10:46PM

Jeg leser Willy Aardals innlegg med interesse. Jeg har samme problem med risting. Det er ingen dårlige foringer ifølge NAF(EU-kontroll). Lokal Volvo-verksted har også gått over de vitale deler. Jeg har også selv den teori med oljelekkasje på clutch. Hos meg oppstår problemet først etter noen mils kjøring, det virker som om det må litt temeratur til, enten for å få frem ole på lamellene, eller at det først da kommer litt lekkasje.

Mitt spørsmål og utfordring blir om dette er en krevende "operasjon" å få byttet tetningen mot motor. Jeg har ikke før hatt av clutch og svingjul på denne bilen (mellomaksling og girkasse har vært ute et par ganger så den biten er grei.)

Håper på tips til å få gjort jobben når våren kommer..

Det er en B20 69 modell.

Re: Risting når jeg skal kjøre igang
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: February 26, 2007 05:18PM

Det är inte frågan om ett pågående läckage på lamellen utan en eller några droppar vid ett enstaka tillfälle.
Har du ett läckage på vevaxeltätningen droppar det från dräneringshålet mellan kopplingskåpa och motor.

Oavsett så är inte ett byte av tätning fel och relativt enkelt.
Demontera kåpa koppling och svänghjul, vanliga sexkandskruvar.
Peta loss låsringen och den tunna täckbrickan.
Ta bort tätningen och gör rent utrymmet där den sitter.
Dränk in filtringen (tätningen) med vanlig motorolja, den ska vara helt mättad med olja och montera tätning bricka och låsring.
Montera svänghjul, det får inte vara någon form av smörjmedel på anliggningsytorna mellan vevaxel och svänghjul tvätta gärna med tinner/förtunning så att ytorna är helt fettfria.
Dra fast 2 skruvar smörj resterande med olja och dra fast til rätt moment ta bort de 2 första smörj och dra fast.
DÃ¥ ska inte oljan krypa ut i anliggningsytorna vid montering.

Byt även stödlagret i vevaxeln.

Montera kopplingen, problemet där är centrering av kopplingslamellen som kräver ett specialverktyg.
Svarva ett som passar precis i stödlager och kopplingslamell
använd en ingående axel från en skrotad växellåda
eller ta hela växellådan som centreringsdorn, det är tungt men det går.

Specialverktyget som ska användas för att centrera kåpan som tätningen sitter i används bara om kåpan lossas utan att oljetråget tas ner.
Vill man kontrollera centreringen kan man använda ett bladmått mellan vevaxel och kåpa innan man monterar tätningen.

Tvätta kopplingslamellen noga med bromstvätt eller byt koppling också.

Re: Risting når jeg skal kjøre igang
Lagt inn av: Abra (---.81-167-85.customer.lyse.net)
Dato: March 02, 2007 07:15PM

bilen min rister helt ekstremt då jeg tar i gang fra stillestående..

har skiftet foringer bak alt nytt. den på mellom aksl. men ingenting hjelper..

tror ikek bilen liker dette noe særlig

Re: Risting når jeg skal kjøre igang
Lagt inn av: amazondoktorn' (---.bb.online.no)
Dato: March 03, 2007 02:28AM

Håndbrekk-spaken skal være vannrett når du setter bilen i bevegelse IKKE på skrå oppover. klarer du å rotere bakhjulen med håndkraft om bilen er jekket opp bak?


om alt er i orden med håndbrekk, Bytt clutcen, trøstelager, svinhjulslager, og når du alikevell er så langt inne å "roter" bytt filtringen også, og bruk riktig verktøy, alt går i tommer.


som absolutt siste utvei anbefaler jeg å kjøpe en Amazon til, en som er i orden.
så kan du jo ha den med ristinga som delebil.



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character K defined in its font.