Drivverk / hjuloppheng :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens drivverk - Clutch, girkasse, mellom- og bakaksel, samt hjuloppheng og hjul. 
mellomakselkryss
Lagt inn av: amazoni68 (---.230.202.84.customer.cdi.no)
Dato: January 23, 2013 09:07AM

EU ga slakk i mellomakselkryss. Hva gjør jeg? Kan slakken strammes?

68 hgv

Re: mellomakselkryss
Lagt inn av: Arve Larsen (Moderator)
Dato: January 23, 2013 11:11AM

Hei.

Et mellomakselkryss kan verken justeres eller strammes. Det må byttes. Nå koster ikke kryssene særlig mye penger, ca 150,- kroner, men det er litt jobb, og det er behov for presse. Det kan også tas i en solid skrustikke, men det anbefales ikke. Har du ikke gjort slikt før er det bortkastet å forsøke selv uten å ha sett på noen som kan det først. Feil jobb kan medføre ikke bare at det nye krysset ødelegges, men også gaffelen på akselen kan skades slik at den blir ubrukelig.

Nå vet jeg ikke hvilket kryss du skal bytte, det er tre stykker av de. På Amazon er alle kryssene like, men de finnes å få både med og uten smørenippel. Til din -68 modell er det de uten smørenippel som er originalt.

Det kan nok påstås at de med smørenippel er mer holdbare, men da er man avhengig av at det blir smurt, og din bil har ingen andre smørepunkter. Derfor blir smøring av mellomakselkryssene bortglemt.

Jeg anbefaler deg å kjøpe kryss uten smøring. Før du løper av sted og kjøper ett kryss; sjekk alle kryssene først, når du likevel har mellomakselen av bilen. Den må demonteres fra bilen uansett for å bytte et kryss.

Det er to årsaker til at et mellomakselkryss er defekt. Den ene årsaken er slakk, slik du har fått mangel på. Den andre årsaken er når et kryss "låser" seg i en stilling, og ikke lenger følger mellomakselens rotering.

Det vil spesielt gjøre utslag i at du kjenner en vibrering ved at mellomakselen "kaster" på seg under kjøring.

Nå vet ikke jeg hvor du bor, men det finnes noen som kan hjelpe deg med en slik jobb uansett.

Mellomakselen er ballansert i sin helhet. For å unngå at du spolerer denne ballanseringen er det viktig at du merker hvordan den er satt sammen før du deler den, slik at du får satt den sammen igjen på samme måte.

Trenger du mer hjelp kan du sende en email direkte til meg.

Mvh Arve Larsen
a.larsen@online.no

Lagt inn av: amazoni68 (---.230.202.84.customer.cdi.no)
Dato: January 24, 2013 08:18PM

Takk for innsiktsfullt svar. Bor i Bergen Kjenner igjen "kastingen" spesiellt når jeg løser litt for hardt. Noen tips om hvem som spørres om råd?

Lagt inn av: Arve Larsen (Moderator)
Dato: January 25, 2013 06:59AM

Hei.

Ta kontakt med NVAK's lokalavdeling i Bergen, f eks ved Einar Økland.

Mvh Arve Larsen

Lagt inn av: Olav Hagen (195.18.251.---)
Dato: April 01, 2016 09:43AM

Hei!
Powertrain Bergen AS er en bedrift som er spesialist på service, reparasjon og produksjon av mellomakslinger. Vi har det meste av kryss, sleider og opphengslager på lager. Lever akslingen til oss, og du får en fagmessig profesjonell jobb utført, vi har to års garanti på arbeid og deler, hvis nødvendig kan vi også balansere akslingen din. Vår adresse er Kokstaddalen 5, 5257 Kokstad, og vårt telefonnummer er 55982182

Ditt navn: 
Emne: 
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This forum powered by Phorum.