5,5" felger (opprinnelse)
Lagt inn av: Rune Lund (---.td.tiscali.no)
Dato: June 21, 2005 04:44PM

Hvilken bil kommer egentlig 5,5 "-felgene fra.(duett, pv ???) De ble jo ikke levert orginalt på amazon, ikke engang 123 GT hadde disse felgene. Har hørt at mange bilverksteder nekter å eu-godkjenne amazoner med 5,5-felger da sporvidden overstiger det tillatte målet.
Noen som vet mer om dette. Har selv 5,5 felger på min 65-mod.

Re: 5,5" felger (opprinnelse)
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 21, 2005 09:17PM

5½" felger ble levert til 140 og P1800 og disse felgene er godkjent på disse modellene. Amazon, PV og Duett må ta til takke med 4 eller 4½" felger (140 og muligens P1800 har en annen boltsirkel så felgene er ikke helt like). Flere produsenter lagde imidlertid felger til Amazon (både kopier av originalbredden og 5½") og solgte disse uten ansvar for hvilke biler de ble montert på (tom. Biltema solgte "Amazon-felger" på 60-tallet).

Når en bil skal godkjennes i en EU-kontroll sjekkes bilens vognkort opp mot bilens utstyr og her står det for Amazonens del 4" felger (alt. 4½" til Herregårdsvogn). Dermed kan bilen bli underkjent med felger som er bredere enn tillatt, det avhenger av hvor streng kontrolløren er.

Re: 5,5" felger (opprinnelse)
Lagt inn av: Rune Lund (---.td.tiscali.no)
Dato: June 21, 2005 09:31PM

ok, takk for svaret, men så vidt meg bekjent har p-1800 samme boltsirkel som amazon.
Der med skal det da finnes 5,5" felger produsert av volvo, med riktig boltsirkel. Mulig jeg tar feil her.

Re: 5,5" felger (opprinnelse)
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 21, 2005 09:40PM

Jeg kjenner ikke til P1800 i detalj, men skulle tro at modellen skiftet boltsirkel når den fikk skivebremser på bakakselen (som 140 hadde da den ble lansert som 67-modell). Frem tom. 66 modellen skulle en tro at P1800 og Amazon har den samme boltsirkelen, mens den har samme boltsirkel som 140 på årsmodell 67 og oppover..

Re: 5,5" felger (opprinnelse)
Lagt inn av: Arne Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 22, 2005 02:32PM

Hei gutter,

Her var mye bra informasjon, men noen korreksjoner er visst nødvendig.

Det er riktig at Volvo aldri solgte 5,5" felgene til Amazon (vi diskuterer vel kun de "berømte" stålfelgene?). De fleste som finnes ble sluppet ut på markedet av KPZ (også kalt Kronprinz) som var en av Volvos felg-leverandører (OEM). Felgene er aldri typegodkjent av Volvo for bruk på Amazon, men faktum er at også Volvo-fabrikken brukte disse felgene på løpsbiler (Amazon og P1800) i forbindelse med baneløp. Hovedproblemet med felgene er at de har "feil" impress/offsett; nærmere bestemt ved at det vesentligste av de ekstra 1,5 tommene bygger utover. Noen påstår at bakakslingens stikkakslinger og framakslingens spindler er for svake slik at det oppstår fare for at de knekker hvis en bruker felgene. Dette er tull! Riktignok medfører bruk av felgene øket belastning på stikkakslinger og spindler, men ved normal kjøring skal det ikke være noen umiddelbar fare. Ved "grisekjøring" er det endog fare for at akslinger og spindler kan ryke ved bruk av standard 4" felger også. Den eneste årsaken til Volvos manglende typegodkjenning er at "feil" impress/offsett kan medføre at Amazonen blir ustabil/vinglete på styringen. Hvis en har nødvendig utstyr og kompetanse kan en riktig tilpasset justering av forstillingen (særlig ”camber”) kompensere/korrigere for problemet. Det er få som får problemer med sine 5,5" felger i forbindelse med EU-godkjenning, og hvis en blir stoppet i kontroll på landeveien og får anmerkning for felgene så har man hatt maksimalt uflaks. Biltilsynet var vesentlig mer "firkantet" på dette området på 60-, 70- og 80-tallet. Ja; det er strengt tatt ulovlig å kjøre med 5,5" KPZ felger på en Amazon, men hvis våre Amazon-venner ikke gjør noen større kriminelle handlinger enn dette, så tror jeg det norske samfunn skal være meget tilfreds med oss Amazon-entusiaster. Det er mange av oss som – med god samvittighet – kjører med 5,5" Kronprinz felger uten at vi opplever noen vesentlige problemer.

Når det gjelder P1800 er jeg noe usikker på om 5,5” KPZ felger noen gang ble typegodkjent av Volvo for bruk på den modellen. Det jeg imidlertid kan bekrefte er at alle P1800 med trommelbremser bak har samme boltsirkel som Amazon, og at P1800E var den første P1800-modellen med skivebremser bak, og at den først P1800E ble lansert høsten 1969; dvs. som 1970-modell. Skivebremser ble med andre ord introdusert noe senere (3 år) på P1800 enn 140-serien, som ble utstyrt med skivebremser allerede ved modellens opprinnelse i høsten 1966; dvs. årsmodell 1967.

PS! Som en liten kurositet kan nevnes at det i Norge faktisk finnes minst en Amazon med 5,5” felger som er GODKJENT av Biltilsynet, endog ved innføring av 5,5” felgdimensjon i bilens vognkort! Om dette er KPZ, Minilite eller andre merker er jeg litt usikker på. Om det var nødvendig med litt ”smøring” for å få det godkjent er jeg fullstendig ukjent med…..:-)


Med vennlig hilsen
Arne

Re: 5,5" felger (opprinnelse)
Lagt inn av: THolandsli (---.dialup.online.no)
Dato: June 22, 2005 07:25PM

Jeg fikk "godkjent" og innskrevet 195/60-15 på 6.5" felg, kontrolløren skrev ut vognkortet og ordnet alt før han målte sporvidda. Da fikk jeg plutselig ikke bilen godkjent, men han skrev ikke om i vognkortet igjen. Så jeg hadde fine papirer om jeg ble stoppet med den bilen.

This forum powered by Phorum.