Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php on line 217 Warning: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/bbcode/bbcode.php:217) in /run/tmp/tpl-classic-header-e7490bc519a592f6d58fed7a77cfa712.php-stage2 on line 5 Bakaksel, syngelyd
Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Dagfinn (---.bb.online.no)
Dato: August 16, 2011 10:53PM

Jeg har fått meg en 70-modell fra nabolandet.
Den er i bra stand og gikk greit 50 mil hjem fra Sverige.
Selger opplyste og det stemmer at den har en syngelyd (ikke sterk) fra bakakslingen. Det skal være en justeringsmulighet (shims) eller kan det være lager? Lyden høres stort sett bare ved liten belastning på akslingen ved typisk 65 - 75 km på flat vei.
Ellers vurderer jeg å investere i en overdrive-kasse. Noen råd.?

Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Torbo (---.221110.adsl.tele2.no)
Dato: August 18, 2011 08:34AM

Det er nok som på min 69 modell litt endeslakk ipinjongen. Her kan du prøve å ta av et shimm på ca 0,05-0,1 bak flensen som går til mellomakslingen. Kan hende du må ta av mer, men dan begynner det å bli farlig. Det skal være 0-klaring i praksis her.. Strengt tatt skal man bruke måleutstyr i alle retninger moment osv.
Men så lenge du passer på åt pinjongen går lett med håndkraft etter å ha skrudd til flensen, kan inengting skje, bort ´sett fra at lyden er borte.
Simmering er greit å skirte samtidig.Du har trolig en Spicer bakaksling...?

Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Amazon121 (194.1.212.---)
Dato: August 18, 2011 09:49AM

Hei.

Om du skal justere høyden på pinjongen må pinjong ut og ytterringen til det indre lageret må ut og shims må tas av/legges på mellom selve huset og ytteringen til lageret. Det skal være en bitteliten klaring mellom kronhjul og pinjong.
Om du tar av shims bak medbringeren justerer du bare forspennet på lagerne til pinjongen.
Om du skal ha et bra resultet bør alt måles opp. Riktig høyde på pinjong, forspenn på lagere på diff, klaring mellom kronhjul og pinjong og forspenn på pinjong.
Det er ikke sikkert at du får et perfekt resultat ved å "bare" justere dette opp til riktige mål.
Den pinjongen og kronhjulet som sitter der har slitt seg til hverandre og det er ikke sikkert de passer like godt til hverandre om de blir justert anderledes. Men dette går begge veier. Kan bli bra eller kan bli værre.

Az121...

Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Amazon121 (---.bilia.com)
Dato: August 18, 2011 09:57AM

Hei.

Om du skal justere høyden på pinjongen må pinjong ut og ytterringen til det indre lageret må ut og shims må tas av/legges på mellom selve huset og ytteringen til lageret. Det skal være en bitteliten klaring mellom kronhjul og pinjong.
Om du tar av shims bak medbringeren justerer du bare forspennet på lagerne til pinjongen.
Om du skal ha et bra resultet bør alt måles opp. Riktig høyde på pinjong, forspenn på lagere på diff, klaring mellom kronhjul og pinjong og forspenn på pinjong.
Det er ikke sikkert at du får et perfekt resultat ved å "bare" justere dette opp til riktige mål.
Den pinjongen og kronhjulet som sitter der har slitt seg til hverandre og det er ikke sikkert de passer like godt til hverandre om de blir justert anderledes. Men dette går begge veier. Kan bli bra eller kan bli værre.

Az121...

Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: August 18, 2011 09:42PM

Antingen gör du en riktig kontroll/renovering av bakaxeln eller så låter du det vara och står ut med oljudet. Om du renoverar kan det vara lämpligt att byta utväxlingen samtidigt till en med högre utväxling, vissa 240 har 3,54 3,73 eller 3,91 som passar istället för originalets 4,1:1. Leta efter 240 med B21 M45 och 1030 bakaxel. Amazonens M30 bakaxel på 2 och 4 dörrarsbilar är i princip samma som 240:s 1030 axel.

Den som en gång haft overdrive i sin Amazon klarar sig inte utan efteråt,att investera i en overdrive är den bästa du kan göra för både ljudnivå och bensinförbrukning. För bilar med 4,1:1 bakaxel och B18A -66 passar den senare j-typen bättre då den inte ger så stor varvtalsreducering, för a-motorer 67-70 B18/20A rekomenderar jag den äldre d-typen då motorerna med horisontalförgasare är lite starkare och klarar en större varvtalsreducering. Är planerna trimmning bör man välja j-typ som är lite robustare, samma gäller även om planerna är byte till en högre bakaxelutväxling för att enkelt kunna få till en rättvisande hastighetsmätare.

Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Dagfinn (---.bb.online.no)
Dato: August 19, 2011 09:59PM

Takk så langt, spørs om jeg må ha hjelp her hvis jeg skal kunne få et bra resultat. Torbos løsning er nok muligens overkommelig for meg, Amazon 121's råd høres ut som jeg må ha hjelp til... Ellers har jeg lest og fått råd om tilsetningsstoffer i oljen som gjør underverker. Noen erfaringer?
Overdrivekasse M41 er bestilt fra nabolandet, Lars BD gjør meg litt usikker på om jeg har gjort et klokt valg??
Jeg har ingen planer om trimming, men et ønske om å kunne følge trafikken uten hørselvern... og bilen har jeg tanke om å holde nær original.., antar bakaksligen er 4,1:1

Kan noen hjelpe meg med en kort mellomaksling??

Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: ODIN (---.bb.online.no)
Dato: August 20, 2011 07:16AM


Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Dagfinn (---.bb.online.no)
Dato: August 26, 2011 04:46PM

Jeg tenker på om det er overkommelig å overhale en bakaksel. Har tidligere hatt fra hverandre en M40 med bra resultat, og skrudd på enklere ting som bremser, dempere, diverse.. ellers lurer jeg på om det trenges mye(noe) spesialverktøy?
Vil verkstedhåndbok som omhandler bakaksel være passe forklarende..? er det normalt at en amatør får til dette i garasjen?

Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: August 27, 2011 08:29PM


Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Dagfinn (---.bb.online.no)
Dato: August 29, 2011 05:35PM

takk det ser ut til at jeg vil søke noe assiatanse her ja..
Interessante vedlegg!
Finnes alle verkstedhåndbøkene tilgjengelig på nett..?
Noen erfaringer med å handle fra SKANDIX? ser ut til å være ok priser på en del av varene, men kanskje ikke bryet verdt når en regner mva. frakt m.m.?

Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Torbo (90.149.33.---)
Dato: August 29, 2011 11:06PM

Pinjonglagrene kan lage lyd. Om om du tar av shims bak flensen vil du ikke forandre stillingen i forhold til kronhjulet, da du ikke tar vekk shims bak mot kronhjulet...
DEt kan ikek bli trangere!
Dette har jeg gjort mange ganger før i tiden med hell for å få vekk syngelyd da jeg jobba på verksted...
Men det går å gjøre det komplisert om man vil....

Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Lars BD (---.40-0112-74657210.cust.bredbandsbolaget.se)
Dato: August 29, 2011 11:41PM


Re: Bakaksel, syngelyd
Lagt inn av: Tor (90.149.33.---)
Dato: August 30, 2011 10:22AM

Fin opplysning og takk for fine filmer ang. bakaksling - oppsett..

Enig at man ikke skal gamble med dette, men akkuart det med shims er ufarlig, da det ikek kan bli trangere mellom kronhjul og pinjong og at innstillingen ikke forandre seg.


jobben tar to timer.

Heloverhaling ta 20 timer....

This forum powered by Phorum.