Drivverk / hjuloppheng :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens drivverk - Clutch, girkasse, mellom- og bakaksel, samt hjuloppheng og hjul. 
PÃ¥ "jakt etter" differensial-brems?
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 28, 2005 06:49PM

Hei,

I Sverige koster komplett differensial-brems til Spicer/Dana bakaksling ca. SEK 6.000. For de som måtte være interesserte vil jeg bare gjøre oppmerksom på at de i USA selges for ca. halve prisen (kanskje enda lavere hvis en leter litt mer enn jeg har gjort).


Re: PÃ¥ "jakt etter" differensial-brems?
Lagt inn av: Arve Larsen (---.bb.online.no)
Dato: May 28, 2005 07:52PM

Heisann..

Det som er problemet med de fleste sperrene som er å få tak i nye i dag, er at det er "fin" splines til stikkakslene. Så vær obs.......

Kim.

Re: PÃ¥ "jakt etter" differensial-brems?
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 28, 2005 07:59PM

Ja, det var noe å tenke på Kim...:-)

Vet du hvor mange splines det er på stikkakslingene til Spicer 27 og 30 (er vel like?)??


Re: PÃ¥ "jakt etter" differensial-brems?
Lagt inn av: Arve Larsen (---.bb.online.no)
Dato: May 28, 2005 11:22PM

Hei Arne,
De fleste er like med grov splines, men det finnes unntak.

Har ikke tallene her og nå, men det er heller ikke viktig, for det er ikke noe problem å se hvorvidt splines'en er fin eller grov.

En ANNEN ting du må være oppmerksom på, er at det er forskjell på sperre til en M27 og en M30 aksel. M27'en er smalere og kronhjulet er festet til differensialen med åtte bolter. M30'en er litt "bredere" og kronhjulet er festet med ti bolter.

Mvh Arve

Re: PÃ¥ "jakt etter" differensial-brems?
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 29, 2005 02:27PM

Takk Arve,

Jeg brukte 2 timer idag og drog ut en av stikkakslingene fra bilen min (hahaha...., hadde en liggende på "lageret"). Stikkakslingen tilhører en Spicer M30 og har 10 "splines" m.a.o. grov-splines.

Opplysningene om forskjellene på M27 og M30 var nye for meg. Men samme sperre passer vel til alle M30; dvs. også P1800 og 140 med M30 bakaksling? Men 1030-akslingen er vel "fine-splines" (dvs. 27-splines)?


Re: PÃ¥ "jakt etter" differensial-brems?
Lagt inn av: kim (---.telenor.se)
Dato: May 30, 2005 11:19AM

Hei..

Nei, ikke alle M30 akseler har lik sperre..
P1800 med skivebrems bak og alle 140 biler har "fin" slines på stikkakslene, så vidt meg bekjent.
Az har i de fleste tilfeller "grov" splines på stikkaslene. Mange av sperrer til M30 aksler som er å få tak i nye i dag er til P1800 og 140 med "fin" splines. den passer inn i bakakselhylsa, men du vil få store problemer med å få inn stkkakselene i sperra............
Har hørt at det er noen i Danmark og Nederland som lager nye stikkakseler med "fin" splines som passer i Az bakakselhylse.. Men dette koster.....

Kim..


Re: PÃ¥ "jakt etter" differensial-brems?
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: May 30, 2005 02:51PM

Takker og bukker Kim,

Her var det nok litt flere "skjær i sjøen" enn jeg hadde regnet med; det er m.a.o. viktig "å ha tunga rett i munnen" hvis en skal kjøpe diff-brems, såvel ny som brukt.




Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character 3 defined in its font.