Drivverk / hjuloppheng :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens drivverk - Clutch, girkasse, mellom- og bakaksel, samt hjuloppheng og hjul. 
spørsmål om overdrive
Lagt inn av: kjell olsen (158.39.57.---)
Dato: January 21, 2005 04:17PM

hei,forsøker å finne ut hvilken type od kasse jeg har i min amazon, det står stemplet inn 32/33247012012 syvtallet kan være ett skråstrek,er vældi takknemmelig om noen kan hjelpe meg,
skiftet olje på kassa, fyllte på med helsyntetisk av besste merke, men dette ble ikke bra, no har jeg fyllt på med 10 watt 40 motorolje, det ble bedre men ikke bra, hva skal jeg bruke?

Re: spørsmål om overdrive
Lagt inn av: Einar (---.26.33.dslcustomer.pcsupport.no)
Dato: January 21, 2005 05:21PM

Hei. Det er to muligheter. Den eldste typen. "Type D", som kjennetegnes ved at solenoiden sitter på passasjersiden. Den nyeste (og kraftigste) heter "Type J" , og her sitter solenoiden på førersiden. Selve gearboksen heter i begge tilfellene M41, men ble altså levert med to forskjellige overdriveenheter.

Jeg har M 41 med D-type overdrive på to biler. I Volvos orginale verkstedshåndbok står det at det skal brukes motorolje med viskositet SAE 30 alternativt multigradeolje 20W-40. Mengde:1,6 liter. Jeg ville ikke eksperimentere med andre oljetyper..

Når det gjelder "J-typen" overdrive, så får andre uttale seg om denne.

Du skriver at den ikke ble bra, selv etter å ha skiftet til motorolje 10W-40. Hva er det som er problemet?
Det er viktig å gjøre silen skikkelig ren. Denne sitter på mottsatt side av solenoiden, under det firkanta lokket.

Lykke til!


Re: spørsmål om overdrive
Lagt inn av: kjell olsen (158.39.57.---)
Dato: January 21, 2005 09:25PM

kassa virket i utgangspunktet helt fint, tenkte jeg skulle bytte olje i den og da startet problemene,etter oljebyttene ble den treg å få i gear, akkurat som at clutchen ikke frigir nok, må nesten bryte for å få den i gear, det jeg lurer på er om jeg skal justere clutsjen, eller skal den ha enda tykkere olje,den blir ikke bedre når den er varm så 20-40 vil jo ikke bli bedre,bare når den er kald, gar hørt rykter om en overdrive kasse som skal ha 80w ?
solneoiden, hvordan ser den ut?

Re: spørsmål om overdrive
Lagt inn av: Einar (---.26.33.dslcustomer.pcsupport.no)
Dato: January 22, 2005 03:27PM

Hei! Solenoiden er en rund "dings" som det går en kabel inn i , ca 10 cm lang og 3-4 cm i diameter . Skal ha en gummikappe utenpå. Hugs at OD-en kun skal virke i 4. gear,(det er veldig viktig, for dersom den kan kobles inn i andre gear, kan du ødelegge hele overdriveenheten) og at gearingen mellom 1. - 4. gear har ingenting med selve overdriven å gjøre.
Det høres ut som det er clutsjen som er problemet.
Når det gjelder oljen: M40 (uten overdrive) skal ha gearolje SAE 80, alternativt kan motorolje SAE 30 eller multigradeolje SAE 20 W-40 brukes også her.
Men som sagt tidligere, dersom du har overdriveenhet type J, skal det muligens brukes andre oljekvaliteter.

Re: spørsmål om overdrive
Lagt inn av: kjell olsen (158.39.57.---)
Dato: January 22, 2005 04:13PM

takk for opplysninger, sitter helt ny clutsj på bilen,merkelig at dette skulle oppstå umiddelbart etter første oljeskift på kassa, skal se om jeg ser solneoiden og finne ut hviken type det er,mangler antagelig brytern som skal sitte i lokket, for overdriven kan kobles inn i andre gear en fjerde, men er veldi oppmerksom og glemmer det aldri.

Re: spørsmål om overdrive
Lagt inn av: Einar (---.26.33.dslcustomer.pcsupport.no)
Dato: January 23, 2005 11:56AM

Hei, jeg hadde aldri turt å bruke kassa uten bryteren i lokket. Det er veldig enkelt å borre hull og gjenge opp. Bryteren er rel, billig, men du må ta ut gearkassa. Det er forresten litt rart dersom du ikke har denne bryteren montert. Vet du om det har blitt byttet lokk på kassa, eller om gearkassa i realiteten er en ombygd M40 med påsatt OD enhet? Dersiom du monterer på en bryter i lokket, må du forsikre deg om at der er en medbringer på skifteakselen til 3 -4 gear. Det er denne som gjør at bryteren slår inn på 4. gear. Så dersom du har denne medbringeren i kassa, men mangler bryteren i lokket, så har nok lokket blitt skifta en gang i tiden.

Re: spørsmål om overdrive
Lagt inn av: kjell olsen (158.39.57.---)
Dato: January 27, 2005 03:56PM

hei,vet ikke om denne bryteren finns, eller om det er ei ombygd originalkasse, men dette skal jeg ved senere anledning sjekke, litt nærmere våren skal jeg ut med b 18 som forøvrig virker helt ok, til fordel for en moderat oppskremt b20, og da skal jeg ta ut kassa og gå gjennom den, er litt bekymra for bremsene og funderer på å sette inn bremseservo og da lurer jeg på, hvilken modell skal jeg hente servoen fra?1970 amazonen?men den har vel to krets, blir det bra og passer den direkte?kan vel blinde rør to, eller er det andre modeller som har servo til en krets som passer direkte?



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character K defined in its font.