Gearkasse-lokk reparasjon?
Lagt inn av: Leif Bernhard Åsheim (195.70.191.---)
Dato: June 06, 2004 10:59PM

Lokket på gearkassen (M40) er utslitt i falsen hvor gearstanga går ned i gearkassen (dvs. sporet som splinten går i). Hvordan kan dette repareres? Er det mulig å sveise?

Re: Gearkasse-lokk reparasjon?
Lagt inn av: Einar Bakke (---.adsl6.ullavik.pcsupport.no)
Dato: June 07, 2004 02:16PM

Jeg har lest at SVIS i Sverige reparerer lokk med denne slitasjen. Denne lagringen er vel laget av en bronse-legering, og lokket av aluminium. Jeg tror at bronsen blir støpt på nytt, og deretter dreiet ut. Resultatet blir som nytt. Men jeg vil nok tro at dette blir en relativ dyr fornøyelse.OBS: For å handle hos SVIS må du være medlem av en av de svenske merkeklubbene.
Et anne alternativ er å få tak i et lokk fra en M40 som ikke er så mye brukt. (Det finnes jo som kjent en del av disse stående rundt omkring!)

Lykke til!


Re: Gearkasse-lokk reparasjon?
Lagt inn av: Leif Bernhard Åsheim (195.70.191.---)
Dato: June 09, 2004 10:04AM

Takk for gode tips Einar.

Jeg fikk et tips om at det har stått en "oppskrift" på reparasjon i Amazonposten, men kan ikke finne det.
Er det noen som vet hvilket nummer/årgang av Amazonposten jeg må lete i??

Re: Gearkasse-lokk reparasjon?
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 09, 2004 10:16AM

Artikkelen finner du i AmazonPosten nr 4 juli/august 2003, på side 10. Det er også mulig at det ble laget noen ekstra girkasselokk som er for salg (hør med Arve Larsen), så slipper du jobben med å maskinere lokket selv, noe som krever litt utstyr.

This forum powered by Phorum.