Drivverk / hjuloppheng :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens drivverk - Clutch, girkasse, mellom- og bakaksel, samt hjuloppheng og hjul. 
Olje i styresnekke
Lagt inn av: bengt lyberkk (---.daxnet.no)
Dato: May 31, 2004 06:25PM

Hei,
Hva slags olje skal det være i styresnekka og hvor mye?
Hilsen Bengt

Re: Olje i styresnekke
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 01, 2004 03:43PM

Bruk samme type olje som på bakakselen; hypoidolje SAE 80, eller SAE 90 hvis temperaturen er under -10°C. Styresnekka rommer 0,25 liter.

Re: Olje i styresnekke
Lagt inn av: bengt lyberkk (---.daxnet.no)
Dato: June 01, 2004 07:50PM

jeg har noe som heter Part syntetic gear oil GEAR way PS45 75W-90 (Statoil) kan jeg bruke den Hilsen Bengt

Re: Olje i styresnekke
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 01, 2004 09:03PM

Nei, girolje er ikke hypoidolje!

Girkassen har tannhjul med rette eller skrå tenner som har en relativt stor anleggsflate (arealet der to tenner er i berøring med hverandre). I bakakselen og styresnekken finner du en annen type tannhjul med hypoidtenner som har en svært liten anleggsflate. Når anleggsflaten blir liten må oljen ha den egenskapen at den må tålet høye trykk for å holde tannhjulene fra å berøre hverandre. Dersom tennene kommer i berøring med hverandre (metall - metall) vil slitasje oppstå. Egenskapen i å motstå ekstreme trykk er en vesentlig forskjell mellom gir- og hypoidolje. Dersom du har girolje på en hypoidbakaksel (som er den typen alle Amazoner har) vil levetiden bli vesentlig kortere da oljen ikke klarer å hindre tennene i å komme i kontakt med hverandre. Det samme vil skje i styresnekken. Tennene her er ikke hypoidtenner, men anleggsflaten er også her konsentrert til et lite punkt på tennene og resultere i den samme slitasjen.

Dersom du ønsker en styresnekke med lang og problemfri levetid vil jeg anbefale at du spanderer noen kroner og kjøper en flaske med hypoidolje.

Re: Olje i styresnekke
Lagt inn av: bengt lyberkk (---.daxnet.no)
Dato: June 17, 2004 07:16AM

Hei Fikk beskjed av en kar at jeg kunne bruke den. Hvordan får jeg den av igjen uten å snu snekka på hodet

Hilsen Bengt

Re: Olje i styresnekke
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 24, 2004 09:44PM

Det er ikke alle råd som er gode. Er det tømt feil olje på snekken kan oljen suges opp og rett type olje helles på. Etter noen dagers bruk er rester av girolje blandet inn i hypoidoljen (vasket) og det hele suges så opp igjen og ny hypoidolje tilsettes.



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character T defined in its font.