Drivverk / hjuloppheng :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens drivverk - Clutch, girkasse, mellom- og bakaksel, samt hjuloppheng og hjul. 
Problemer med clutchen!!!
Lagt inn av: Stish (---.daxnet.no)
Dato: May 04, 2004 10:35AM

Har periodevis store problemer med clutchen på min 68-modell Amazon. I perioder virker den som den skal, mens andre ganger kan jeg trykke den helt inn, uten at det hender noe. På grunn av dette hender det at giret låser seg på et gir, og da må jeg stoppe motoren, for å få den i fri igjen. Det virker som om jeg må sitte og pumpe litt på pedalen for at det skal bli respons. Forferdelig irriterende. Bilen er bare i bruk i tidsrommet april -oktober. Resten av året står den i garasje. Er det noen som kan komme med noen gode tips, på hvordan jeg kan løse dette problemet?
Hilsen
Stian

Re: Problemer med clutchen!!!
Lagt inn av: Gisle (---.maskin.ntnu.no)
Dato: May 04, 2004 01:21PM

Problemet ditt ligner på det jeg hadde med min -63 Amazon. Da var det ikke clutchen som var problemet, men at hydraulikken som går fra pedal til clutchen lakk væske. Hvis du har hydraulisk pedal, så finnes det rep.sett til denne, men det er mulig at du har wire fra pedal til cluch. Det har jeg ikke vært borti.

Re: Problemer med clutchen!!!
Lagt inn av: Stish (---.daxnet.no)
Dato: May 05, 2004 04:36PM

Har hydraulisk clutch. Men det har ikke minket på væskenivået i beholderen. så lekkasje tror jeg vi kan utelukke.

Re: Problemer med clutchen!!!
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: May 06, 2004 09:30AM

Dersom nivået i reservoiret ikke minker går jeg ut i fra at hydraulikken holder tett, men det kan av og til komme luft inn i systemet. Luftenippelen finner du nede på slavesylinderen, og du lufter på samme måte som for bremser. Sylinderen har to tilkoblingspunkter i fremkant og luftenippelen skal sitte på det øvre punktet (ved renoveringer kan det monteres feil med luft som det ikke er mulig å få ut av systemet som resultat).

Amazonen har ikke selvjusterende clutch. Etterhvert som lamellene slites ned må utløserarmen justeres for at den skal klare å trekke trykkplaten tilstrekkelig langt nok tilbake fra svinghjulet. Denne justeringen sitter nede på trykkstangen til slavesylinderen. En fjær holder armen i hvilestilling, og når clutchen er korrekt justert skal armen kunne beveges 3 mm frem og tilbake. Er bevegelsen større enn 3 mm vil ikke clutchen kunne frikoble, og om den er mindre vil trykklageret i clutchen ligge på hele tiden og slites raskt ut.

Denne 3 mm justeringen gjelder også for Amazoner med clutchvaier (B20), og her justeres det nedre infestingspunktet til vaieren. En vaier har en tendens til å strekke seg mot slutten av sin levetid og om det ikke er mer å justere på er nok et brudd nært forestående. Ryker vaieren kan bilen startes på 2. gir og kjøres hjem om det ikke er for langt.



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character J defined in its font.