Drivverk / hjuloppheng :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens drivverk - Clutch, girkasse, mellom- og bakaksel, samt hjuloppheng og hjul. 
Bakaksling fra Amazon
Lagt inn av: Jostein Rørstad (---.daxnet.no)
Dato: March 28, 2004 09:54PM

Går det an å bytte bakaksling på en HGV, med original Amazon. Dette for å få større utveksing.

Re: Bakaksling fra Amazon
Lagt inn av: Gunder Vinje Svendsen (---.80-202-93.nextgentel.com)
Dato: March 29, 2004 02:50PM

Det går ikke direkte. Dette da bakstillinga på stasjonsvogna er anneledes enn på sedanutgaven. For at de skulle få flatt varerom endret de bla. plassering av bakfjærer. Fjærfestet på stv. akslingen sitter anneledes enn på sedanakslingen.
Vet det er større guruer enn meg som skriver i dette foraet. Kanskje de kan fortelle om de siste HGV fra 1969 med B20 hadde større utveksling?
Å sveise om fester på bakaklingen synes jeg høres skummelt ut, men det kan nok la seg gjøre å bytte kronhjul og pinjong fra en tilsvarende sedanaksling.

Jeg tror at det enkleste for deg er å invesere i ei overdrivekasse.

mvh

Gunder

Re: Bakaksling fra Amazon
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: April 28, 2004 08:49AM

Enig med Gunder i at det enkleste er å sette inn en overdrive-kasse for å få redusert turtallet. I tillegg er det dette endringen som gir størst utbytte i reduksjon av turtall. Avhengig av hvilken girkasse som velges (M41 type D eller J) vil reduksjonen bli mellom 25 og 30%. Et spørsmål du bør stille deg er om du har en motor som orker å trekke med denne lave utvekslingen. En B20 er å foretrekke da denne har høyere dreiemoment enn B18.

Det er mulig å sette inn bakakselen til en sedan i en Herregårdsvogn, men da må festene på akselen byttes. Dels må da sveiseren vite hva han driver med da disse sveisene må tåle store belastninger, og dels må festene komme på nøyaktig rett plass. Fordelen med en sedan-bakaksel er at den har en utveksling på 1:4,10 mot 1:4,56 for HGV. Denne forskjellen vil redusere motorens turtall med 10%. Bakakselutvekslingen må ses i sammenheng med at Herregårdsvognen er ca 100 kg tyngre enn sedanen, og for at motoren skal ha lik belastning må utvekslingen opp. En lavere utveksling i bakakselen vil gi en "sløvere" motor!

69-modellen av Herregårdsvogn fikk samme bakakselutveksling som Sporten dette år dvs. 1:4,30 mot tidligere 1:4,56. Denne forskjellen vil bare redusere turtallet med 6% og vil knapt nok merkes.

Skulle tro at det er mulig å beholde originalbakakselen og bare bytte kronhjul og pinjong. Problemet er at disse hypoidtannhjulene krever nøyaktig tilpassing for å få lydløs gange med lang levetid. Både pinjong og diff-klokke må shimses opp for å få til dette, og til denne jobben kreves det spesialverktøy (tolker).



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This forum powered by Phorum.