Drivverk / hjuloppheng :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens drivverk - Clutch, girkasse, mellom- og bakaksel, samt hjuloppheng og hjul. 
Servostyring
Lagt inn av: TrondHelge (---.mil.no)
Dato: September 04, 2003 06:19PM

Amazonen er en utrolig flott og fin bil, men det er en ting jeg savner når jeg kjører nede i byen. Servo.
Lukeparkering er f.eks. noe som ofte føles unødvendig tungt.
Etter å ha sett på 140 brosjyrer på gcp.se (Genuine Classic Parts i Sverige, som samtlige amazondeler som bestilles kommer fra), la jeg merke til at styresnekken som så og si er identisk med Amazonens, finnes i en utgave med slanger, pumpe og reservoar og alt som trengs.

Har jeg rett i at det er fullt mulig å skaffe dette og installere det i Amazonen min, slik at bykjøringen blir litt enklere?
Noen som har erfaring med en slik operasjon?

Re: Servostyring
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: September 04, 2003 10:57PM

Du vil nok få noe jobb med å tilpasse en styresnekke fra 140 i en Amazon da disse bilene har helt forskjellig styringsgeometri. For å få delene til å passe sammen blir du nok nødt til å flytte over hele forstillingen fra 140, men det var vel ikke det du hadde tenkt i utgangspunktet?

Et annet alternativ jeg har hørt om er å ta en tannstang-styring fra en Open Kadett (C-Kadett?) og tilpasse denne i Amazonen. Da tannstangen har en høyere utveksling blir bilen lettere på rattet og det er ikke like nødvendig med servo.

Det er nok en grunn til at 99,9% av alle Amazoner blir kjørt av førere som bruker muskel-servo.....

Re: Servostyring
Lagt inn av: TrondHelge (---.dialup.online.no)
Dato: September 06, 2003 10:35AM

I utgangspunktet hadde jeg ikke planer om å bytte til forstilling fra en 140, selv om jeg har tenkt på det. (Skal visstnok være mulig å bruke 240 ventilerte bremseskiver på den)
Men å bytte forstilling antar jeg krever en del, med tanke på at motoren må ut og diverse annet. Får vel heller legge prosjektet på is for en stund.
Noen som har byttet til forstilling fra en 140? Erfaringer, problemer?

Re: Servostyring
Lagt inn av: Greger Hageland (---.vaf.no)
Dato: December 17, 2003 01:36PM

Vntilerte skiver fra 240 passer på 140, men calliperene passer heller dårlig.
Men jeg tror at callipere fra 164 passer på 140.


Re: Servostyring
Lagt inn av: Jon inge Ellingen (---.dialup.online.no)
Dato: January 24, 2004 06:03PM

Hva skal vi med servostyring i Amazon? Charmen er jo å kjøre en bil som ikke er helt moderne.
Har selv både 240 og Buick med Servo, men Amazonen mener jeg ikke er spesiell tung på rattet, dog med original ratt. Jeg var en tur i garasjon for å klappe på Amazonene mine i går. Det er medisin det.
mvh Jon Inge Ellingsen 908


Re: Servostyring
Lagt inn av: Lars Helgeland. (---.dialup.online.no)
Dato: August 27, 2004 04:57PM

Da det er mye lettere og få tak i sevo snekke til 164 serien lurer jeg på hvordan få denne til og passe i en Amazon. Noen som har prøvd ?

Re: Servostyring
Lagt inn av: Lars Helgeland. (---.dialup.online.no)
Dato: November 03, 2004 06:15AM

Eller hvordan få en 164 servo til og passe på en 140 bil.



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character M defined in its font.