Drivverk / hjuloppheng :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens drivverk - Clutch, girkasse, mellom- og bakaksel, samt hjuloppheng og hjul. 
M41
Lagt inn av: Morten (63.149.135.---)
Dato: July 30, 2003 10:11AM

Hei

1. Blant mine deler har jeg en M41 overdrive girkasse med tilhørende kortere kardang. Jeg lurer i den forbindelse på hvilken Amazon mod./type denne er orginal til. Her er litt info :

M41, part no. 254382, Fabr. no. 307911 (NB! det er ikke lett å se om 3-tallet skal være 3 eller 8 mht. fabr. nr.). Ellers står det 380100 støpt utenpå selve girkassen.

2. Da jeg har en Amazon 70 mod. sedan org. uten overdrive vurderer jeg å selge overdrive girkassen inkl. kardangen. Hva vil være fornuftig pris å selge dette for.

Ellers takk for en glimrende internettside :-))

Mvh.
Morten

Re: M41
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: July 31, 2003 11:36PM

Hei!

Jeg har tittet i delekatalogene for B16/B18 og B20, men kan ikke finne delenumemrene dine (dog fant jeg noen som er like i nærheten). Har også snakket med Arve Larsen som jobber på Volvo, men han kom heller ingen vei med delenummerene. Da jeg ikke vet hvilken type girkasse du har kan jeg heller svare deg på en annen måte ved å fortelle litt om de to typene M41 som Volvo brukte på 60- og 70-tallet.

Serien med girkasser som kom på 61-modellen; M30/M31/M40 og M41 forble omtrent uendret opp gjennom årene Amazonen var i produksjon. De første årene ble overdrive tilbudt som ekstrautstyr til Sporten. Da GT'n kom som 67 og 68-modell fikk denne overdrive som standard, samtidig som Sport ikke lenger kunne leveres med Overdrive (selv ikke som ekstrautstyr). Denne girkassen kjennetegnes av at solenoiden (elektromagneten) sitter på girkassens høyre side (passasjersiden). Overdrive-trinnet har en utveksling på 0,756:1 og er tilpasset en bakakselutveksling på 4,55:1.

http://www.nvak.no/misc/phorum/userimg/amazon/3drivverk/M41-old.jpg
Overdrivegirkasse (M41) som ble levert på årsmodellene fom. 1961 tom. 1968.

Da B20-motoren kom på 69 og 70-modellene fikk denne en forbedret utgave av girkassen. Forbedringene ligger i selve overdriveenheten og hovedkassen var fortsatt den samme. Selv om ikke 123GT ble tilbudt for salg ble det spesialbestilt et lite antall Amazoner i 123GT-utførelse, og disse hadde fortsatt M41 som standard, og Sporten kunne fortsatt bare leveres med en firetrinns M40. Den nye girkassen har en utveksling på 0,797:1 på overdrive-trinnet og er tilpasset en bakaksel med en utveksling på 4,30:1 ("Sport-bakaksel"). Denne girkassen har solenoiden på venstre side (førersiden). Da det bare ble levert en håndfull 123 GT'er ble denne girkassen vanligvis levert på 140-serien og på P1800 og 164 (164 og noen årsmodeller av P1800 har en "M400 som hovedkasse"; derav M410).

http://www.nvak.no/misc/phorum/userimg/amazon/3drivverk/M41-new.jpg
Overdrivegirkasse (M41) som ble levert på årsmodellene fom. 1961 tom. 1968.

Til hvilken pris kan girkassen selges? Godt spørsmål! De girkassene jeg har handlet har ligget på rundt 2500 for en komplett girkasse (vel og merke uten å vite om den fungerer!). Dersom du vet at girkassen er i god stand og kan gi en garanti på at den vil fungere i kjøperens bil vil det være et godt argument for å trekke prisen litt oppover. Et annet godt argument du har er at det følger med en kort mellomaksel (en M41 er ca 40 cm lenger enn en M40 og dette tas inn med en kortere mellomaksel). Med dette i bakhodet vil jeg tro at du kanskje kan tyne ut en ekstra tusenlapp. Til slutt: Prisen en sak mellom hvor ivrig selger og kjøper er til å få en handel og prisene jeg har nevnt er ment et greit utgangspunkt i budgivingen.
Arnt Willy

Lagt inn av: Arne Golten (---.16.188.169.tmi.telenormobil.no)
Dato: July 30, 2011 10:20AM

Jeg har en volvo 144 1973 B20A. Dersom jeg finner en OD kasse som passer kunne det vært av interesse.

Lagt inn av: Dagfinn (---.bb.online.no)
Dato: August 29, 2011 07:37PM

Ser ut til at jeg må få bygget en aksling fra en standard aksling. Noen som har lengden tilgjengelig?? eller er det bare å måle +/- noen mm ??

Ditt navn: 
Emne: 
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This forum powered by Phorum.