Drivverk / hjuloppheng :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens drivverk - Clutch, girkasse, mellom- og bakaksel, samt hjuloppheng og hjul. 
Spørsmål om OD
Lagt inn av: Anders Nilsen (---.bb.online.no)
Dato: June 19, 2003 01:15PM

Hallo

Jeg har noen spørsmål som jeg hadde håpet dere kunne gi svar på:

Må man gjøre noe med "girkasse/kardang" tunnelen for å få plass til OD-kasse i 65-mod. Amazon? Bredde den eller no?
Man må ha et overdrive relè for at OD skal slå inn. Åssen relè? Hvor får
man kjøpt det hvis det ikke er et helt vanlig et?
På koblingsskjema er det "bryter på girkasse" som skal gjøre at man ikke får koblet inn OD uten at den står i 4 gir. Sitter den inne i kassa eller må
man ha en egen bryter utapå kassa?
På kassa jeg har henger det bare en ledning ut av. Jeg har ikke tatt den opp enda men har planer om det for å skifte pakning og filter iallefall. Hvor for man tak i filter og pakning til det?

Hilsen
Anders Nilsen

Re: Spørsmål om OD
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 19, 2003 01:40PM

Girkassetunnell
Da den nye serien med girkasser (M30/M31/M40 og M41) kom på 61-modellen ble karosseriet endret med en bredere tunnell. Din 65-modell er dermed allerede forberedt for M41-girkassen.

Rele
I kretsen inngår et enkelt rele. Releét er av samme typen som ryggelysreleét som om du har en delebil kan du hente dette her. Deleforhandlere til Amazon vil nok ha dette releét på lager eller evt. kunne skaffe dette brukt. Alternativt kan man kjøpe et nytt standardrele, men får da et med firkantet plasthus og ikke det blanke, runde metallhuset som på originalt.

Bryter
Bryteren som forhindrer OD i å kobles inn på andre gir enn 4. gir sitter i topplokket på hovergirkassen. Bryteren er viktig for Overdrive-enheten er ikke dimensjonert til å tåle det moment som girkassen kan gi på andre gir enn 4. gir. Belastes girkassen på f.eks. 1.gir med OD innkoblet vil clutchen i girkassen slure og slites raskt ut med redusert levetid som resultat.

Ledning
Bryteren inngår i kretsen mellom releét og solenoiden i girkassen. Solenoiden er jordet i girkassen og ledningen slipper spenning frem til viklingene som trekker til seg ankeret, som åpner ventilen som slipper olje under høyt trykk til manøverstemplene som trekker frem planethjulene som i sin tur leder motorens moment gjennom planetgiret i en utveksling på ca 1:0,75. Det skjer mye i girkassen når man vipper ned bryteren.


Re: Spørsmål om OD
Lagt inn av: Stefan Guldberg (195.204.9.---)
Dato: October 10, 2005 11:50PM

Hei hei!

Jeg fikk problemer med min volvo 240,-83mod, da jeg prøvde å spinne (børne).
Det virket for meg at d var clutchen som sluret. Så jeg satt på nytt clutchsett.
Men d ble ikke bedre. D går helt fint å kjøre "vanlig", men hvis jeg gir på litt gass,slurer d igjen!
Jeg har en m46 4-trinns girkasse med overdrive. Og leg lurer på hvordan OD`n virker? Er d noe som kan
slure inni selve OD`n??
D er mulig det har lekt olje ut av OD`n,kan dette ha noe å si??


Re: Spørsmål om OD
Lagt inn av: kim (---.telenor.se)
Dato: October 11, 2005 07:56AM

Heisann..

Er dette problemet kun når du kjører med od'n innkoblet???
Hvis ja, så er od'n mest sannsynelig utslitt, men den vil slurre om det er for lite olje på den, (blir for lavt oljetrykk) prøv å fyll den opp.. Har vært utsatt for dette en gang før, og da fikk jet et tips om å fylle på en olje som het SHC30 fra Mobil1. da sluttet od'n å slurre. kjørte en god stund med den da før od'n var ferdig.

Kim...

Re: Spørsmål om OD
Lagt inn av: Stefan Guldberg (195.204.9.---)
Dato: October 11, 2005 11:24AM

Takk Kim,jeg skal prøve å fylle på olje.
Men det rare er at d slurer i alle gir,og jeg får ingen indikasjon på at OD`n er innkoblet!
Nå har jeg en delebil med OD.Er det vanskelig å skifte over bare OD`n?Må jeg fylle på ny olje da??

Hilsen stefan...



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character K defined in its font.