Re: DELEBIL
Lagt inn av:
Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: July 17, 2003 11:20AM
Både 66 og 67-modellen skal ha det samme bremsesystemet, men til disse to modellene er det to tilgjengelige systemer. Det vanligste er en-krets systemet der alle 4 hjul deler samme krets, og litt mer uvanlig er to-krets bremser der for- og bakaksel har hver sin krets. Det er enklest å skille disse er på hovedsylinderen der enkrets-systemet har reservoir og sylinder i en enhet (støpt metall), mens to-krets varianten har et reservoir i plast lignende det som kom på 69-modellen. Imidlertid må bilenes chassisnummer og typebetegnelse sjekkes opp mot delekatalogen for å være helt sikker. Sender du meg disse kan jeg sjekke det opp for deg.
Bakakselen fra Herregårdsvogn kan du imidlertid ikke bruke på en sedan da festene til bære- og momentarmer er forskjellige. Skal du bruke akselen må nye fester sveises fast på akselen. På sedan er det også store forskjeller i bakakselopphenget mellom 66 og 67-modellene. Utvekslingne er forskjellig på Herregårdsvogn og sedan så du ville fått en høyere motorturtall ved bruk av en HGV-bakaksel på en sedan.
Mellomakselen skulle jeg tro kunne brukes om hverandre, men i delekatalogen er det et vell av forskjellige delenummer med henvisning til forskjellige utgaver og chassisnummerserier. Sender du meg chassisnummer og typebetegnelse til begge bilene kan jeg sjekke dette for deg.
Girkassen er det eneste som jeg kan garantere deg at du kan bruke fra delebilen. M40 finnes i to utgaver, men disse er helt like utvendig og går om hverandre. Igjen, i sammenheng med forskjellige mellomaksler kan det være forskjellige medbringerflenser bakpå girkassen - kun chassisnummer og typebetegnelse kan avgjøre dette sikkert. Flensen kan imidlertid byttes om relativt enkelt.
Bremseservoen er felles for bilene så denne kan flyttes over fra delebilen. En fordel med en komplett delebil er at da får du med alle rør, slanger, skruer og nipler som trengs for en montering.
Arnt Willy
PS! Bremsene er den viktigste komponenten på bilen og ikke foreta endringer utover de originale bremsene. Inngrep kan gi katastrofale følger ved en bremsesvikt og det kan få et økonomisk og strafferettslig etterspill dersom det oppdages ulovlige modifikasjoner av bremsene.