Re: Bremsetrøbbel !
Lagt inn av:
Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 23, 2003 08:45AM
Hei!
Jeg hadde nøyaktig samme problem i fjor med en Mercedes. Etter overhaling av alle fire bremsekallippere og hovedsylinder fikk jeg ikke nok trykk i systemet (myk pedal). Etter å ha luftet 2 - 3 liter bremsevæske gjennom systemet måtte jeg konkludere med at det ikke var luft i bremsesystemet, men at feilen måtte ligge et annet sted. Feilen lå i hovedsylinderen hvor det var skiftet pakningssett i originalsylinderen. Til tross for at sylinderen var i god stand, og ble honet før montering så klarte ikke de nye pakningene å tette for trykket. Etter at sylinderen var skiftet med en komplett sylinder (fra fabrikk) fikk jeg en pedal som tok med en gang.
Om du lufter din 67 Amazon på rett måte (2-krets, for- og bakaksel-delt luftes VF, HF, HB og til slutt venstre bak) skal all luft pumpes ut av systemet. Er du usikker på om du har fått ut all luft kan du ta en runde til, men om du fortsatt har myk pedal, og ingen rør- og luftenipler eller andre komponenter lekker bremsevæske ville jeg konsentrert meg om hovedsylinderen. Det du sier om at pedalen mister trykket indikerer også at det kan være lekkasje forbi stempelet i hovedsylinderen.
Demonter sylinderen og kontroller denne for riper og for groper. Er det store skader i sylinderen må den kasseres, mens mindre skader kan hones bort. Selv om sylinderen er tilsynelatende i god stand og pakningene er nye blir ikke alltid resultatet bra (som i mitt tilfelle med Mercedesen), og man er henvist til å bytte sylinderen.
En enkel (men litt usikker) måte å sjekke sylinderen på er å kjøre denne tørt. Sylinderen tas ut av bilen og tømmes for bremsevæske. Trykker man inn stempelet og holder en finger for uttaket skal sylinderen bygge opp et lufttrykk og holde på dette. Etter noen sekunder skal det komme et "puff" når man tar bort fingeren foran uttaket. Er det forskjell på puffet etter "noen sekunder" og "med en gang" mister sylinderen trykket over tid og feilen er trolig funnet.