Bremsetrøbbel !
Lagt inn av: Bill Egil Johansen (---.dialup.online.no)
Dato: June 22, 2003 06:07PM

Hei !
jeg har en 1967 mod amazon der jeg har problemer med å få pedal etter å ha byttet pakningssett i mastersylinder og bremsecalipere. får ikke ut mer luft og når jeg har pumpet opp full pedal mister den trykket etter kort tid når jeg slipper pedalen er det noen trix ? bremsebåndene er max utstilt og klossene framme ca halvslitt . den har bremsekraftforsterker på innerskjerm.
på forhånd takk

Bill Egil Johansen

Re: Bremsetrøbbel !
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 23, 2003 08:45AM

Hei!

Jeg hadde nøyaktig samme problem i fjor med en Mercedes. Etter overhaling av alle fire bremsekallippere og hovedsylinder fikk jeg ikke nok trykk i systemet (myk pedal). Etter å ha luftet 2 - 3 liter bremsevæske gjennom systemet måtte jeg konkludere med at det ikke var luft i bremsesystemet, men at feilen måtte ligge et annet sted. Feilen lå i hovedsylinderen hvor det var skiftet pakningssett i originalsylinderen. Til tross for at sylinderen var i god stand, og ble honet før montering så klarte ikke de nye pakningene å tette for trykket. Etter at sylinderen var skiftet med en komplett sylinder (fra fabrikk) fikk jeg en pedal som tok med en gang.

Om du lufter din 67 Amazon på rett måte (2-krets, for- og bakaksel-delt luftes VF, HF, HB og til slutt venstre bak) skal all luft pumpes ut av systemet. Er du usikker på om du har fått ut all luft kan du ta en runde til, men om du fortsatt har myk pedal, og ingen rør- og luftenipler eller andre komponenter lekker bremsevæske ville jeg konsentrert meg om hovedsylinderen. Det du sier om at pedalen mister trykket indikerer også at det kan være lekkasje forbi stempelet i hovedsylinderen.

Demonter sylinderen og kontroller denne for riper og for groper. Er det store skader i sylinderen må den kasseres, mens mindre skader kan hones bort. Selv om sylinderen er tilsynelatende i god stand og pakningene er nye blir ikke alltid resultatet bra (som i mitt tilfelle med Mercedesen), og man er henvist til å bytte sylinderen.

En enkel (men litt usikker) måte å sjekke sylinderen på er å kjøre denne tørt. Sylinderen tas ut av bilen og tømmes for bremsevæske. Trykker man inn stempelet og holder en finger for uttaket skal sylinderen bygge opp et lufttrykk og holde på dette. Etter noen sekunder skal det komme et "puff" når man tar bort fingeren foran uttaket. Er det forskjell på puffet etter "noen sekunder" og "med en gang" mister sylinderen trykket over tid og feilen er trolig funnet.

Re: Bremsetrøbbel !
Lagt inn av: Bill Egil Johansen (---.dialup.online.no)
Dato: July 09, 2003 09:03PM

Fikk et tips fra sønnen til Arve Larsen om å starte å lufte hovedsylinder og så lufte rørene på bremseforsterker og så videre nedover. Dette fungerte fint, har neppe ver så gode bremser før!.men uansett takk for tipset.



Innlegg redigert. (07-15-03 21:20)

Re: Bremsetrøbbel !
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: July 17, 2003 11:40AM

Bra at det ordnet seg uten at du måtte skifte hovedsylinderen. Jeg tenkte ikke så langt at du hadde en bremseservo som inngår i systemet (har nok jobbet litt for ensidig med B20 og dennes integrerte servo som ikke inngår på den hydrauliske siden av bremsesystemet).

Normalt skal systemet luftes på niplene ute ved hjulene, men det kan oppstå luftlommer i komponenter som inngår. Dersom det kun er bremserør og slanger mellom hoved- og hjulsylinder (og bilen står plant) kan ikke slike lommer oppstå og dersom det ikke er lekkasje i systemet er synderen lekkasje mellom pakning og sylindervegger i hovedsylinder. I en kompontent som den gamle servoen som inngår i det hydrauliske systemet kan luftlommer oppstå og dersom det ikke oppnås tilstrekkelig trykk (hard pedal) er løsningen som skissert ovenfor.

Arnt Willy

This forum powered by Phorum.