Bremser :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens bremser. 
BremsetrĂžbbel !
Lagt inn av: Bill Egil Johansen (---.dialup.online.no)
Dato: June 22, 2003 06:07PM

Hei !
jeg har en 1967 mod amazon der jeg har problemer med Ä fÄ pedal etter Ä ha byttet pakningssett i mastersylinder og bremsecalipere. fÄr ikke ut mer luft og nÄr jeg har pumpet opp full pedal mister den trykket etter kort tid nÄr jeg slipper pedalen er det noen trix ? bremsebÄndene er max utstilt og klossene framme ca halvslitt . den har bremsekraftforsterker pÄ innerskjerm.
pÄ forhÄnd takk

Bill Egil Johansen

Re: BremsetrĂžbbel !
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 23, 2003 08:45AM

Hei!

Jeg hadde nÞyaktig samme problem i fjor med en Mercedes. Etter overhaling av alle fire bremsekallippere og hovedsylinder fikk jeg ikke nok trykk i systemet (myk pedal). Etter Ä ha luftet 2 - 3 liter bremsevÊske gjennom systemet mÄtte jeg konkludere med at det ikke var luft i bremsesystemet, men at feilen mÄtte ligge et annet sted. Feilen lÄ i hovedsylinderen hvor det var skiftet pakningssett i originalsylinderen. Til tross for at sylinderen var i god stand, og ble honet fÞr montering sÄ klarte ikke de nye pakningene Ä tette for trykket. Etter at sylinderen var skiftet med en komplett sylinder (fra fabrikk) fikk jeg en pedal som tok med en gang.

Om du lufter din 67 Amazon pÄ rett mÄte (2-krets, for- og bakaksel-delt luftes VF, HF, HB og til slutt venstre bak) skal all luft pumpes ut av systemet. Er du usikker pÄ om du har fÄtt ut all luft kan du ta en runde til, men om du fortsatt har myk pedal, og ingen rÞr- og luftenipler eller andre komponenter lekker bremsevÊske ville jeg konsentrert meg om hovedsylinderen. Det du sier om at pedalen mister trykket indikerer ogsÄ at det kan vÊre lekkasje forbi stempelet i hovedsylinderen.

Demonter sylinderen og kontroller denne for riper og for groper. Er det store skader i sylinderen mÄ den kasseres, mens mindre skader kan hones bort. Selv om sylinderen er tilsynelatende i god stand og pakningene er nye blir ikke alltid resultatet bra (som i mitt tilfelle med Mercedesen), og man er henvist til Ä bytte sylinderen.

En enkel (men litt usikker) mÄte Ä sjekke sylinderen pÄ er Ä kjÞre denne tÞrt. Sylinderen tas ut av bilen og tÞmmes for bremsevÊske. Trykker man inn stempelet og holder en finger for uttaket skal sylinderen bygge opp et lufttrykk og holde pÄ dette. Etter noen sekunder skal det komme et "puff" nÄr man tar bort fingeren foran uttaket. Er det forskjell pÄ puffet etter "noen sekunder" og "med en gang" mister sylinderen trykket over tid og feilen er trolig funnet.

Re: BremsetrĂžbbel !
Lagt inn av: Bill Egil Johansen (---.dialup.online.no)
Dato: July 09, 2003 09:03PM

Fikk et tips fra sÞnnen til Arve Larsen om Ä starte Ä lufte hovedsylinder og sÄ lufte rÞrene pÄ bremseforsterker og sÄ videre nedover. Dette fungerte fint, har neppe ver sÄ gode bremser fÞr!.men uansett takk for tipset.



Innlegg redigert. (07-15-03 21:20)

Re: BremsetrĂžbbel !
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: July 17, 2003 11:40AM

Bra at det ordnet seg uten at du mÄtte skifte hovedsylinderen. Jeg tenkte ikke sÄ langt at du hadde en bremseservo som inngÄr i systemet (har nok jobbet litt for ensidig med B20 og dennes integrerte servo som ikke inngÄr pÄ den hydrauliske siden av bremsesystemet).

Normalt skal systemet luftes pÄ niplene ute ved hjulene, men det kan oppstÄ luftlommer i komponenter som inngÄr. Dersom det kun er bremserÞr og slanger mellom hoved- og hjulsylinder (og bilen stÄr plant) kan ikke slike lommer oppstÄ og dersom det ikke er lekkasje i systemet er synderen lekkasje mellom pakning og sylindervegger i hovedsylinder. I en kompontent som den gamle servoen som inngÄr i det hydrauliske systemet kan luftlommer oppstÄ og dersom det ikke oppnÄs tilstrekkelig trykk (hard pedal) er lÞsningen som skissert ovenfor.

Arnt Willy



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character P defined in its font.