Re: BremsetrĂžbbel !
Lagt inn av:
Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 23, 2003 08:45AM
Hei!
Jeg hadde nÞyaktig samme problem i fjor med en Mercedes. Etter overhaling av alle fire bremsekallippere og hovedsylinder fikk jeg ikke nok trykk i systemet (myk pedal). Etter Ä ha luftet 2 - 3 liter bremsevÊske gjennom systemet mÄtte jeg konkludere med at det ikke var luft i bremsesystemet, men at feilen mÄtte ligge et annet sted. Feilen lÄ i hovedsylinderen hvor det var skiftet pakningssett i originalsylinderen. Til tross for at sylinderen var i god stand, og ble honet fÞr montering sÄ klarte ikke de nye pakningene Ä tette for trykket. Etter at sylinderen var skiftet med en komplett sylinder (fra fabrikk) fikk jeg en pedal som tok med en gang.
Om du lufter din 67 Amazon pÄ rett mÄte (2-krets, for- og bakaksel-delt luftes VF, HF, HB og til slutt venstre bak) skal all luft pumpes ut av systemet. Er du usikker pÄ om du har fÄtt ut all luft kan du ta en runde til, men om du fortsatt har myk pedal, og ingen rÞr- og luftenipler eller andre komponenter lekker bremsevÊske ville jeg konsentrert meg om hovedsylinderen. Det du sier om at pedalen mister trykket indikerer ogsÄ at det kan vÊre lekkasje forbi stempelet i hovedsylinderen.
Demonter sylinderen og kontroller denne for riper og for groper. Er det store skader i sylinderen mÄ den kasseres, mens mindre skader kan hones bort. Selv om sylinderen er tilsynelatende i god stand og pakningene er nye blir ikke alltid resultatet bra (som i mitt tilfelle med Mercedesen), og man er henvist til Ä bytte sylinderen.
En enkel (men litt usikker) mÄte Ä sjekke sylinderen pÄ er Ä kjÞre denne tÞrt. Sylinderen tas ut av bilen og tÞmmes for bremsevÊske. Trykker man inn stempelet og holder en finger for uttaket skal sylinderen bygge opp et lufttrykk og holde pÄ dette. Etter noen sekunder skal det komme et "puff" nÄr man tar bort fingeren foran uttaket. Er det forskjell pÄ puffet etter "noen sekunder" og "med en gang" mister sylinderen trykket over tid og feilen er trolig funnet.