Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Svein P. Astad (---.bb.online.no)
Dato: June 19, 2003 11:04AM

Hei!

Eg er i ferd med å kjøpe ein bremsekraftforsterkar, og skulle hatt ein 65-68 modell som passar i min 65-modell sedan. Eg har snakka med Røsnes bilopphoggeri, og dei seier at det er av den typen som sit på nnerskjermen. Dei visste ikkje kva for modell det var, men sit 65-68 modell bremsekraftforsterkarane på innerskjermen, eller er det dei nyare modellane som gjer det?

Mvh Svein P. Astad

Re: Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 19, 2003 01:05PM

Hei!

Da Amazonen fikk skiverbremser på 62-modellen (kun som Sport, øvrige utgaver måtte vente til 65-modellen) ble det raskt klart at det var behov for å senk pedaltrykket. Løsningen var å ettermontere en servo fra Lockheed som ble koblet til det eksisterende bremseanlegget. Denne sitter som du sier på innerskjermen på venstre side i motorrommet.

Servoen kunne ettermonteres av verksted (eller eieren selv), eller bilen kunne bestilles med servoen montert fra fabrikk. På 67-modellen fikk 123 GT servoen som standard og året etter fikk alle utgaver servoen som standard. På 69-modellen kom et helt nytt 2-krets bremsesystem med integrert servo og dette kan ikke uten videre monteres på en eldre bil.


Re: Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Stein Chr. Husby (---.customer.alfanett.no)
Dato: August 15, 2003 11:20PM

Det Arnt-Willy skriver er helt korrekt. Jeg vil bare understreke at samtlige
herregårdsvogner fikk servo fra årsmodell 1965. Dette vil muligens kunne gjøre søket etter servo noe lettere.

En annen ting er at disse servoene som regel har sprøde og slitne pakninger, og dette resulterer i at servoen vil begynne og "drikke" bremsevæske. Jeg opplevde dette en gang, og dette opplevdes svært ubehagelig. For etter en liten tid vil motoren via vakum-slangen suge til seg noe av bremsevæsken. Denne vil da bli forsøkt forbrent med det resultat at en hvit, tykk røyk vil favne store deler av bilen. Jeg opplevde dette i en rundkjøring i Asker sentrum. Jeg hev således bilen ut av veibanen, rasket med meg lommebok og telefon og la på sprang. Jeg var sikker på at bilen hadde tatt fyr og kom til å eksplodere. Etter å ha stoppet bilen forsvant røyken, og bilen kunne startes opp og kjøres videre. For mitt vedkommende resulterte dette i en fabrikkny erstatningsservo fra Lockhead til kroner 2700,-. Denne passer rett over og alle eksisterende rør og fester kunne brukes videre.

En overhaling av original servo kan lett bli dyrt samt at enkelte servoer slett ikke lar seg overhale. F. eks . et nytt pakningssett koster alene kroner 800,-.

MVH Stein Chr. Husby

Re: Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Svein P. Astad (---.dialup.online.no)
Dato: August 22, 2003 11:33AM

Hei!

Dette var interessant, eg fann meg ein bremsekraftforsterkar, og den funka svært bra ei stund, men så opplevde eg akkurat det same. Eg røykla det lokale krysset der all "burning" blir utøvd, men her var det bremsekraftforsterkaren. Eg tok han av, og oppdaga at heile vakuumhuset var fullt av bremseveske, her var det noko som skurra. Eg prøvde å tette med pakningssement på ein litt slitt pakning, men i dag er bilen på EU-kontroll, så det var best å ikkje sette forsterkaren inn med ein gong. Ved prøving funka han nemleg ikkje 100%, trykket ville ikkje bygge seg opp med ein gong, kanskje grunna lite bremseveske. Får sjå på det litt seinare, i dag reiser eg på folkehøgskule, så nå skal bilen få kvile i ein garasje :-)


Re: Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Ingar (---.chello.no)
Dato: September 07, 2003 11:19AM

Hvor har du fått tak på ny servo som passer direkte på de gamle festene?
Har undersøkt litt omkring, men de har kun uorginal servo der man må tilpasse festene.

P1800, -63 mod.

Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Andreas (139.164.246.---)
Dato: October 27, 2003 01:42PM

Er det sånn at bremsekraft-forsterker ikke var standard i 1967?

Re: Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: December 02, 2003 05:00PM

Bremsekraftforsterker var standard på Herregårdsvogn og 123GT av årsmodell 1967. På andre utgaver var det tilleggsutstyr. På 68-modellen og senere var samtlige utgaver av Amazonen utstyrt med servo.

Re: Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: kkolsen (158.39.57.---)
Dato: June 02, 2005 05:20PM

eg har en amazon 1968mod og den har ikke forsterker som standar(muligens er bilen da en overligger fra 67?)

Re: Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 02, 2005 05:39PM

Hei Kjell,

Hvis du gir meg hele chassisnummeret til Amazonen din så skal jeg fortelle deg om du har en 67 eller 68 modell.....:-)



Innlegg redigert. (06-02-05 21:30)

Re: Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Bengt Lybekk (---.bb.online.no)
Dato: June 02, 2005 08:09PM

det holder vel med bokstaven i type nr. for å finne årsmodell

Re: Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Arne T. Grønstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 02, 2005 08:29PM

Takk for presiseringen Bengt; men la oss da likevel gjøre det enklest mulig for vår venn Kjell....:-)

Hvis du ser på typeskiltet som er fastskrudd i torpedoveggen i motorrommet, så angir det øverst nummeret bilens type. Hvis nummeret avsluttes med bokstaven M så har du en 1967-modell, og hvis bokstaven er P så har du en 1968-modell. Så enkelt kan det faktisk sies....:-)


Re: Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 21, 2005 09:27PM

Selv om bilen ikke har bremsekraftforsterker i dag kan den ha sittet der for noen år tilbake. De fire bolthullene på innerskjermen tettes med gummiplugger (på samme måte som de var plugget på biler levert uten servo) og hovedsylinderen kobles direkte ned på forgreningen til bremserørene. Vakuum-uttaket på manifolden plugges og dermed er alle spor etter servoen fjernet. Hvorfor dette er gjort kan man bare spekulere i, men en forespeilet reparasjonsregning kan være grunn nok til at servoen ble plukket av bilen.

This forum powered by Phorum.