Bremser :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens bremser. 
Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Svein P. Astad (---.bb.online.no)
Dato: June 19, 2003 11:04AM

Hei!

Eg er i ferd med Ä kjÞpe ein bremsekraftforsterkar, og skulle hatt ein 65-68 modell som passar i min 65-modell sedan. Eg har snakka med RÞsnes bilopphoggeri, og dei seier at det er av den typen som sit pÄ nnerskjermen. Dei visste ikkje kva for modell det var, men sit 65-68 modell bremsekraftforsterkarane pÄ innerskjermen, eller er det dei nyare modellane som gjer det?

Mvh Svein P. Astad

Re: Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 19, 2003 01:05PM

Hei!

Da Amazonen fikk skiverbremser pÄ 62-modellen (kun som Sport, Þvrige utgaver mÄtte vente til 65-modellen) ble det raskt klart at det var behov for Ä senk pedaltrykket. LÞsningen var Ä ettermontere en servo fra Lockheed som ble koblet til det eksisterende bremseanlegget. Denne sitter som du sier pÄ innerskjermen pÄ venstre side i motorrommet.

Servoen kunne ettermonteres av verksted (eller eieren selv), eller bilen kunne bestilles med servoen montert fra fabrikk. PÄ 67-modellen fikk 123 GT servoen som standard og Äret etter fikk alle utgaver servoen som standard. PÄ 69-modellen kom et helt nytt 2-krets bremsesystem med integrert servo og dette kan ikke uten videre monteres pÄ en eldre bil.


Re: Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Stein Chr. Husby (---.customer.alfanett.no)
Dato: August 15, 2003 11:20PM

Det Arnt-Willy skriver er helt korrekt. Jeg vil bare understreke at samtlige
herregÄrdsvogner fikk servo fra Ärsmodell 1965. Dette vil muligens kunne gjÞre sÞket etter servo noe lettere.

En annen ting er at disse servoene som regel har sprÞde og slitne pakninger, og dette resulterer i at servoen vil begynne og "drikke" bremsevÊske. Jeg opplevde dette en gang, og dette opplevdes svÊrt ubehagelig. For etter en liten tid vil motoren via vakum-slangen suge til seg noe av bremsevÊsken. Denne vil da bli forsÞkt forbrent med det resultat at en hvit, tykk rÞyk vil favne store deler av bilen. Jeg opplevde dette i en rundkjÞring i Asker sentrum. Jeg hev sÄledes bilen ut av veibanen, rasket med meg lommebok og telefon og la pÄ sprang. Jeg var sikker pÄ at bilen hadde tatt fyr og kom til Ä eksplodere. Etter Ä ha stoppet bilen forsvant rÞyken, og bilen kunne startes opp og kjÞres videre. For mitt vedkommende resulterte dette i en fabrikkny erstatningsservo fra Lockhead til kroner 2700,-. Denne passer rett over og alle eksisterende rÞr og fester kunne brukes videre.

En overhaling av original servo kan lett bli dyrt samt at enkelte servoer slett ikke lar seg overhale. F. eks . et nytt pakningssett koster alene kroner 800,-.

MVH Stein Chr. Husby

Re: Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Svein P. Astad (---.dialup.online.no)
Dato: August 22, 2003 11:33AM

Hei!

Dette var interessant, eg fann meg ein bremsekraftforsterkar, og den funka svÊrt bra ei stund, men sÄ opplevde eg akkurat det same. Eg rÞykla det lokale krysset der all "burning" blir utÞvd, men her var det bremsekraftforsterkaren. Eg tok han av, og oppdaga at heile vakuumhuset var fullt av bremseveske, her var det noko som skurra. Eg prÞvde Ä tette med pakningssement pÄ ein litt slitt pakning, men i dag er bilen pÄ EU-kontroll, sÄ det var best Ä ikkje sette forsterkaren inn med ein gong. Ved prÞving funka han nemleg ikkje 100%, trykket ville ikkje bygge seg opp med ein gong, kanskje grunna lite bremseveske. FÄr sjÄ pÄ det litt seinare, i dag reiser eg pÄ folkehÞgskule, sÄ nÄ skal bilen fÄ kvile i ein garasje :-)


Re: Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Ingar (---.chello.no)
Dato: September 07, 2003 11:19AM

Hvor har du fÄtt tak pÄ ny servo som passer direkte pÄ de gamle festene?
Har undersÞkt litt omkring, men de har kun uorginal servo der man mÄ tilpasse festene.

P1800, -63 mod.

Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Andreas (139.164.246.---)
Dato: October 27, 2003 01:42PM

Er det sÄnn at bremsekraft-forsterker ikke var standard i 1967?

Re: Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: December 02, 2003 05:00PM

Bremsekraftforsterker var standard pÄ HerregÄrdsvogn og 123GT av Ärsmodell 1967. PÄ andre utgaver var det tilleggsutstyr. PÄ 68-modellen og senere var samtlige utgaver av Amazonen utstyrt med servo.

Re: Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: kkolsen (158.39.57.---)
Dato: June 02, 2005 05:20PM

eg har en amazon 1968mod og den har ikke forsterker som standar(muligens er bilen da en overligger fra 67?)

Re: Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Arne T. GrĂžnstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 02, 2005 05:39PM

Hei Kjell,

Hvis du gir meg hele chassisnummeret til Amazonen din sÄ skal jeg fortelle deg om du har en 67 eller 68 modell.....:-)



Innlegg redigert. (06-02-05 21:30)

Re: Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Bengt Lybekk (---.bb.online.no)
Dato: June 02, 2005 08:09PM

det holder vel med bokstaven i type nr. for Ă„ finne Ă„rsmodell

Re: Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Arne T. GrĂžnstad (---.82-134-55.bkkb.no)
Dato: June 02, 2005 08:29PM

Takk for presiseringen Bengt; men la oss da likevel gjÞre det enklest mulig for vÄr venn Kjell....:-)

Hvis du ser pÄ typeskiltet som er fastskrudd i torpedoveggen i motorrommet, sÄ angir det Þverst nummeret bilens type. Hvis nummeret avsluttes med bokstaven M sÄ har du en 1967-modell, og hvis bokstaven er P sÄ har du en 1968-modell. SÄ enkelt kan det faktisk sies....:-)


Re: Bremsekraftforsterkar
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: June 21, 2005 09:27PM

Selv om bilen ikke har bremsekraftforsterker i dag kan den ha sittet der for noen Är tilbake. De fire bolthullene pÄ innerskjermen tettes med gummiplugger (pÄ samme mÄte som de var plugget pÄ biler levert uten servo) og hovedsylinderen kobles direkte ned pÄ forgreningen til bremserÞrene. Vakuum-uttaket pÄ manifolden plugges og dermed er alle spor etter servoen fjernet. Hvorfor dette er gjort kan man bare spekulere i, men en forespeilet reparasjonsregning kan vÊre grunn nok til at servoen ble plukket av bilen.



Ditt navn: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character W defined in its font.