Bremser :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens bremser. 
Bremseproblemer
Lagt inn av: Atle Jensen (---.bb.online.no)
Dato: October 12, 2003 09:46AM

Hei

Jeg har en 66 mod. med bremser som er litt rare. Det begynte med at bremsene foran satte seg fast etter at bilen ble lite brukt. Jeg fikk tak i brukte calippere og byttet dem ut. Jeg byttet samtidig slangene. Etter byttet har bremsene fremdeles vanskelig for å slippe, men dette varierer veldig. Noen ganger slipper de ikke helt og pedalen er veldig hard. I neste øyeblikk (etter noen minutter) er ikke pedalen hard lenger og bremsene har sluppet. Dette kan variere fram og tilbake bare på en kjøretur. Hva i alle dager kan være feil. Det er bare bremsene foran som har dette problemet. Det er skiftet pakninger i hovedsylinderen for noen år siden. Glad for alle tilbakemeldinger som kan løse problemet.

Atle Jensen


Re: Bremseproblemer
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: October 15, 2003 08:00AM

Skivebremser som henger på skyldes to forhold: Enten treghet i bremseklosser/calliperstempel eller bremsevæske som ikke returneres fra callipere.

Calliperene kan være rustne og fulle av bremsestøv og skitt og dette kan gjøre at bremseklossene setter seg fast og ikke slipper før vibrasjoner rister dem løse igjen. Når calliperen eldes vil det samle seg skitt og fuktighet mellom sylinder og stempel i calliperen. Dette vil føre til at stempelene går tregt og øver et konstant trykk mot skivene. Normalt vil pakningen i sylinderen trekke stempelet litt tilbake slik at klossene bare såvidt subber mot skiven. Bevegelsen i stempelene er lett å sjekke når klossene er tatt ut. Sett en vannpumpetang mot stempelet og trykk lett. Dersom stempelet får bevege seg fritt skal dette nå gli jevnt inn i sylinderen. Ikke trykk for hardt da dette kan gjøre at stempelet går skjevt i sylinderen og ripes opp med mulighet for lekkasje som resultat.

En mer trolig årsak ligger i at bremsevæsken ikke returnerer fra callipere. Når pedalen slippes skal bremsevæsken fritt få returnere til reservoiret. Det første som da sjekkes er at alle rør og slanger er åpne. Ta av en slange eller rør helt ute ved calliperen og se om bremsevæsken drypper ut. En takt på en dråpe hvert, eller annet hvert sekund er normalt. Dersom det ikke drypper bremsevæske er det en eller annen blokkering i systemet og hver komponent må sjekkes separat. Hvert rør og slange må da åpnes og blåses med trykkluft for å sjekke om det er åpning i dem.

For noen år tilbake hørte jeg om et tilfelle der skifte av bremsevæske fikk bremseslangene til å svelle opp innvendig og tette helt. Årsaken til svellingen ble forklart som en reaksjon mellom gammel og ny bremsevæske og gummien innvendig i slangen. Fra gammelt av heter det at man aldri skal blande bremsevæsker av forskjellig fabrikat, men bytte hele væsken om man ikke fikk tak i rett type. Gjør man det vil man unngå tilfeller der væskene kan reagere med hverandre og gi uheldige konsekvenser. (Bremsevæske trekker til seg vann og skal skiftes hvert 4. år for å holde høyt nok kokepunkt (og hindre rust innvendig i sylindrer)).

Siden bremsene ikke ligger på bak antar jeg at feilen ikke ligger i begynnelsen av systemet (over fordelingsblokken til bremserørene). Det er derfor lite trolig at de feilkilder som nevnes i dette avsnitt er årsak til de problemer du har på din bil. I bakkant av bremsereservoiret er det et lite hull (Ø 0,5 mm) som bremsevæsken går gjennom ned i hovedsylinderen. Med tid vil det dannes et brunt/svart slam i reservoiret og dette slammet kan i ekstreme tilfeller tette hullet. For at væsken skal kunne passere fritt inn og ut av hovedsylinderen må stempelet ha en hvileposisjon som er 0,5 mm bak hullet (sjekkes med en 0,5 mm ståltråd). Dersom stempelet ikke kommer langt nok bak må trykkstangen justeres slik at stempelets hvilestilling blir korrekt. Sjekk også at returfjæren på bremsepedalen er hel og korrekt montert. Returfjæren i hovedsylinderen kan også sjekkes mtp. brudd. En siste komponent som kan gjøre at bremsene ligger på, er bremseservoen, om en sådan er montert. Feil ved denne kan også resultere i at bremsevæsken ikke blir returnert når pedalen slippes.

Det forhold at feilen kommer og går kan gjøre det vanskelig å lokalisere feilen. Imidlertid skal du ha lykke til med feilsøkingne og kom gjerne med en tilbakemelding når du finner feilen!



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character J defined in its font.