Bremser :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens bremser. 
70mod bk.forsterker på 67
Lagt inn av: Thomas (---.bb.online.no)
Dato: August 14, 2003 06:05PM

Hei jeg har en bremsekraftforsterker med pumpe fra en 70-mod. Amazon som jeg hadde planer om og sette inn i min 67mod.
Så før jeg starter er det noe spesielt jeg burde være obs på?

Takker for alle svar!

Re: 70mod bk.forsterker på 67
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: August 14, 2003 07:48PM

Det du nå skal til med er overhode ikke tillatt!

Bremsesystemet i en bil er et komplett system der hver komponent er tilpasset for å fungere sammen med de øvrige komponentene, og om du bytter ut masterpumpen vil du sikkert få problemer med andre komponenter eller med bremsenes funksjon.

Det som er tillatt er om du bytter ut hele bremsesystemet som et komplett system, ikke bare en komponent alene. Dette vil medføre at du flytter over callipere (muligens også bremseskiver og spindler), reduksjonsventiler og bremsene i bakakslingen, samt å legger opp et komplett system med doble rør hele veien.

Din 67-modell har enten en-krets system for alle fire hjul, eller akselvis to-krets bremsesystem. En 70-modell har triangeldelt to-krets der begge forhjul og et bakhjul inngår i hver krets. Da 70-modellen har servoforsterker på begge kretsene kreves det en reduksjonsventil som reduserer trykket til bakhjulene. Hensikten med dette er å unngå at bakhjulene skal låse seg før forhjulene, for dersom bakhjulene blokkeres mens forhjulene ruller vil bilen miste all retningsstabilitet og slå rundt med de katastrofale følger det kan medføre (man mister totalt kontrollen over bilen).

En ytterligere komplikasjon er at 67-modellens masterpunpe er boltet fast til torpedoveggen (pedalopphenget) med 2 bolter, mens 70-modellens har 3 bolter. Disse boltene er i tillegg plassert forskjellig slik at det ikke uten videre lar seg byttes om. Hensikten med dette er sansynligvis å forhindre ombygging av bremsesystemet.

Jeg har sett Amazoner der eieren har mekket til et bremsesystem med komponenter fra forskjellige biler og fått et tilsynelatende fungerende system, men tenk gjennom hva som kan skje dersom du virkelig har behov av fungerende bremser. Går det galt blir det ikke bare materielle skader, men også personskader. Overlever man uhellet vil man nok også få et oppgjør med både Politi og forsikringsselskap og ikke minst sin egen samvittighet.

Dersom det ikke skulle gå så galt er det andre overraskelser som ligger på lur. Ved en periodisk kontroll, eller en kontroll langs veien vil ulovlig modifisering av bremsesystemet raskt resultere i at bilen blir avskiltet på stedet. Og om kontrolløren vet hva han driver med så skal slike modifiseringer også føre til en anmeldelse.

Spørsmålet du nå bør stille deg er: Er det verd det?

Re: 70mod bk.forsterker på 67
Lagt inn av: Thomas (---.bb.online.no)
Dato: August 17, 2003 08:03PM

Tusen takk for utfyllende svar smiling smiley

Mvh Thomas

Re: 70mod bk.forsterker på 67
Lagt inn av: Thomas (---.bb.online.no)
Dato: August 17, 2003 08:10PM

Noen som hvet hvor jeg får kjøpt Lockheed servo som sitter på innerskjerm?

Det er lovlig ikke sant?

Mvh Thomas

Re: 70mod bk.forsterker på 67
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: August 17, 2003 10:00PM

Da Amazonen fikk skivebremser på 65-modellen (Sport fom. årsmodell 62) var det mange som syntes at pedaltrykket ble altfor høyt og det ble vanlig å ettermontere bremseservoen, eller få bilen med bremseservo levert fra fabrikk. Etterhvert ble også servoen standardutstyr. Det er da en servo fra Lockheed som ble brukt og et vesentlig antall Amazoner kjører i dag rundt med denne servoen. Ettermonteringen av denne er således fullt lovlig.

Det er et antall servoer i omløp og det burde ikke være noe stort problem å få tak i en slik. Begynn med å legg inn en annonse på klubbens "Markedsplass" (se linken i menyen til venstre). Jeg antar at en komplett servo ligger på ca 500 kroner. Sørg for at den er komplett med alle slange/rørkoblinger og monteringsdetaljer så blir montering og tilkobling vesentlig lettere.

Du bør vel ikke ha for store forhåpninger om å få tak i en fungerende servo ved første kjøp, men disse er relativt enkle å overhale for en som er litt fingernem. Et komplett rep.sett koster ca 750. Skulle du imidlertid ikke få tak i en brukt original servo er det mulig å kjøpe en fabrikkny servo (som ligner på den originale fra Lockheed og har samme funksjon) som kan brukes. Denne koster ca 2500.

Ta kontakt med klubbens kontaktperson for deler: Arve Larsen (se "Styret" i menyen til venstre for adresse/telefonnummer) dersom du ønsker å kjøpe rep.sett eller erstatningsservo. Det kan godt være at han har en servo for salg (eller vet hvem som har).

Re: 70mod bk.forsterker på 67
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: August 18, 2003 12:24AM

En liten kommentar til overstående innlegg:

Det akselvise to-krets bremsesystemet jeg viser til var primært myntet på Amazoner som gikk på eksport til statene og ble montert på 68-modellen for å tilfredsstille krav til sikkerhet på det markedet. Det er derfor lite trolig at dette systemet vil finnes på Amazoner her i landet (med mindre det er en 68-modell importert fra statene).

En delekatalog viser til samme bremseservo og leverer rep.sett til både Girling og Lockheed. Hvilken produsent som har den originale servoen vet jeg ikke, men om noen av dere med Amazoner av årsmodell 1962 - 1968 med servo kan ta en titt i motorrommet og melde tilbake hvilken produsent dere har på deres bremseservo kan dette kanskje fastslåes. Foreløpig holder jeg en knapp på Girling da Girling leverte bremsesystemet på Amazoner med skivebremser foran, mens Wagner Lockheed har levert bremsesystemet på Amazoner som har trommelbremser på alle fire hjul.



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character N defined in its font.