Skeive bremser
Lagt inn av: Sigbod (---.sf-f.kommune.no)
Dato: September 16, 2004 07:55AM

Har fått påpekt av Biltilsynet at min 67 HGV har bremser som tar skjevt både foran og bak. Går ut i fra at eg må skifte Calipene foran. Trolig er det sylinderne som tar skjevt bak ?. Bør en skifte alt bak når man først er i gang ? Tror ikke forrige eier (kjøpte bilen i 2000) har skiftet noen bremser i allefall Har oså vært litt plaget med at eg får luft i systemet med jevne mellomrom. Hvordan er prisene på deler på bremser bak

Re: Skeive bremser
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: September 16, 2004 08:27PM

Skivebremser som tar skjevt vil trolig være stempler som går tregt i calliperen, eller stempler som rent av er rustet fast. Det er mulig å overhale en calliper, men sannsynligvis er den i så dårlig forfatning at det blir rimeligere å bytte hele enheten.

Den mest sannsynlige årsaken til at trommelbremser tar skjevt er lekkasje fra sylindrene. Bevegelsene i sylindrene er større enn for callipere og slitasjen på pakningene blir dermed stor. Først vil de bare svette, men etterhvert blir lekkasjen så stor at bremsevæske drypper på bremseskoene. Bremsevæske påvirker beleggets friksjon og det blir forskjell på bremseeffekt mellom høyre og venstre side av akselen. Hva som er galt finner du først ut ved å ta av tromlene. Andre feilkilder kan være dårlig og ujevn justering av skoene, og sko som er utslitt (og tar stål mot stål).

Hvor mye som må skiftes for å få tromlene til å arbeide som de skal avhenger av hva du finner av feil og skader. Bremsesko koster ca 300 kroner for et sett til begge bakhjul, en hundrelapp for et monteringssett, og hjulsylindrer koster 2 til 300 kroner stykket. Hvis du skulle være så uheldig at trommelen er ødelagt er det mulig å skaffe nye til 1000 - 1500 stykket. Dette er priser på originale Volvo-deler, og om du går inn på siden "Deleinfo" i menyen til venstre finner du leverandører av slike deler. Du kan også få uoriginale deler, men vær obs på at du kan få feil deler da det er noen år siden Amazon var i "daglig trafikk". I forumet "Mekketips" finner du fremgangsmåten for å få av trommelen.

Re: Skeive bremser
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: November 28, 2004 04:44PM

Et tillegg til bremser som tar skjevt.

Bremsene på min 85 modell 240 har med tiden begynt å ta dårlig, og jeg antok at det var stempelene som hadde satt seg i calliperene. Det viste seg derimot at det var bremseklossene som hadde satt seg fast i calliperene. Etter mye om og men fikk jeg ut klossene og fant da nydelig jevne bevegelser på samtlige stempler. Etter å ha banket vekk endel rustskall på calliperen, samt smørt et tynt lag kobberpasta på anleggsflatene til klossene gled disse som de skulle og dermed fungerete bremsene som de skulle.

Dette er et fenomen jeg aldri har vært borti på Amazon tidligere, men jeg antar at det kan forekomme.

Re: Skeive bremser
Lagt inn av: Sigbod (---.sf-f.kommune.no)
Dato: March 16, 2005 08:57AM

Takk for gode tips. Eg satte bilen inn i garasje i oktober etter å ha fått Volvo i Førde i Sunnfjord til å skifte sylindre og bremsesko. Bilen gikk dermed gjennom Eu-kontroll. Likevel så viser det seg at eg må pumpebremse for å få full bremseeffekt. Kontaktet Volvo ang.dette fenomenet og fikk til svar at det ville gå seg til etterhvert. Synes det var litt merkelig. Får meg virker det som om det er luft i systemet siden pedalen ikkje tar skikkelig ved første trykk.

This forum powered by Phorum.