Bremser :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens bremser. 
Skeive bremser
Lagt inn av: Sigbod (---.sf-f.kommune.no)
Dato: September 16, 2004 07:55AM

Har fÄtt pÄpekt av Biltilsynet at min 67 HGV har bremser som tar skjevt bÄde foran og bak. GÄr ut i fra at eg mÄ skifte Calipene foran. Trolig er det sylinderne som tar skjevt bak ?. BÞr en skifte alt bak nÄr man fÞrst er i gang ? Tror ikke forrige eier (kjÞpte bilen i 2000) har skiftet noen bremser i allefall Har osÄ vÊrt litt plaget med at eg fÄr luft i systemet med jevne mellomrom. Hvordan er prisene pÄ deler pÄ bremser bak

Re: Skeive bremser
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: September 16, 2004 08:27PM

Skivebremser som tar skjevt vil trolig vÊre stempler som gÄr tregt i calliperen, eller stempler som rent av er rustet fast. Det er mulig Ä overhale en calliper, men sannsynligvis er den i sÄ dÄrlig forfatning at det blir rimeligere Ä bytte hele enheten.

Den mest sannsynlige Ärsaken til at trommelbremser tar skjevt er lekkasje fra sylindrene. Bevegelsene i sylindrene er stÞrre enn for callipere og slitasjen pÄ pakningene blir dermed stor. FÞrst vil de bare svette, men etterhvert blir lekkasjen sÄ stor at bremsevÊske drypper pÄ bremseskoene. BremsevÊske pÄvirker beleggets friksjon og det blir forskjell pÄ bremseeffekt mellom hÞyre og venstre side av akselen. Hva som er galt finner du fÞrst ut ved Ä ta av tromlene. Andre feilkilder kan vÊre dÄrlig og ujevn justering av skoene, og sko som er utslitt (og tar stÄl mot stÄl).

Hvor mye som mÄ skiftes for Ä fÄ tromlene til Ä arbeide som de skal avhenger av hva du finner av feil og skader. Bremsesko koster ca 300 kroner for et sett til begge bakhjul, en hundrelapp for et monteringssett, og hjulsylindrer koster 2 til 300 kroner stykket. Hvis du skulle vÊre sÄ uheldig at trommelen er Þdelagt er det mulig Ä skaffe nye til 1000 - 1500 stykket. Dette er priser pÄ originale Volvo-deler, og om du gÄr inn pÄ siden "Deleinfo" i menyen til venstre finner du leverandÞrer av slike deler. Du kan ogsÄ fÄ uoriginale deler, men vÊr obs pÄ at du kan fÄ feil deler da det er noen Är siden Amazon var i "daglig trafikk". I forumet "Mekketips" finner du fremgangsmÄten for Ä fÄ av trommelen.

Re: Skeive bremser
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: November 28, 2004 04:44PM

Et tillegg til bremser som tar skjevt.

Bremsene pÄ min 85 modell 240 har med tiden begynt Ä ta dÄrlig, og jeg antok at det var stempelene som hadde satt seg i calliperene. Det viste seg derimot at det var bremseklossene som hadde satt seg fast i calliperene. Etter mye om og men fikk jeg ut klossene og fant da nydelig jevne bevegelser pÄ samtlige stempler. Etter Ä ha banket vekk endel rustskall pÄ calliperen, samt smÞrt et tynt lag kobberpasta pÄ anleggsflatene til klossene gled disse som de skulle og dermed fungerete bremsene som de skulle.

Dette er et fenomen jeg aldri har vÊrt borti pÄ Amazon tidligere, men jeg antar at det kan forekomme.

Re: Skeive bremser
Lagt inn av: Sigbod (---.sf-f.kommune.no)
Dato: March 16, 2005 08:57AM

Takk for gode tips. Eg satte bilen inn i garasje i oktober etter Ä ha fÄtt Volvo i FÞrde i Sunnfjord til Ä skifte sylindre og bremsesko. Bilen gikk dermed gjennom Eu-kontroll. Likevel sÄ viser det seg at eg mÄ pumpebremse for Ä fÄ full bremseeffekt. Kontaktet Volvo ang.dette fenomenet og fikk til svar at det ville gÄ seg til etterhvert. Synes det var litt merkelig. FÄr meg virker det som om det er luft i systemet siden pedalen ikkje tar skikkelig ved fÞrste trykk.



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character C defined in its font.