Bremser :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens bremser. 
Ombygging til 2-krets system
Lagt inn av: Frode Wiig (---.dsl.halden.net)
Dato: May 20, 2004 08:11AM

Jeg Þnsker Ä bygge om bremsesytsemet pÄ min 66-mod Amazon i fra 1-krets til 2-krets system. Det er skivebrems foran og trommelbrems bak, og det er ingen bremsekraftforsterker. Ut ifra det jeg kunne lese pÄ tidligere innsendte spÞrsmÄl og svar ser det ut som om det ikke er sÄ vanlig med 2-krets system uten bremsekraftforsterker. Dette var kun pÄ de modellene i fra 68 som ble ekspodert til USA. SpÞrsmÄlet mitt er om jeg kan bygge om til 2-krets ved Ä bytte sylinder og fordelingsblokker, og er dette Ä fÄ tak i? Skal jeg bygge om til bremsekraftforsterker mÄ jeg vel bytte calipere og bremsene bak i tillegg, for eksempel i fra en nyere modell med B20? Det blir vel mer omfattende enn nÞdvendig.


Re: Ombygging til 2-krets system
Lagt inn av: Stein Christian Husby (---.customer.alfanett.no)
Dato: May 21, 2004 12:57AM

Hei !

NÄ bÞr det tillegges at bremser ikke er mitt spesialomrÄde, men noe har jeg vel tilegnet meg pÄ dette omrÄdet.

Jeg vil kommentere at for Ä montere bremseservo behÞves ikke to-kretssystem. Dette var standard pÄ herregÄrdsvognen fra og med Ärsmodell 1965. OgsÄ et relativt vanlig tilbehÞr pÄ 122S til og med 1967. Fra 1967 standard pÄ 123GT og 122S, og i 1968 standard pÄ alle Amazoner (fortsatt 1-krets system). USA-utgaven av 1968 Ärsmodellen 122S har i sÄ henseende et helt unikt system. Dette er et to-kretssystem helt totalt ulikt det som kommer som standard pÄ 1969 modellen. Jeg har sett en 1968 modell USA 122S, og jeg tror med 99% sikkerhet at delene som behÞves her ikke lar seg skaffe pÄ denne siden av Atlanterhavet.

Om du sÄ pÄ "dÞd og liv" skal ha et 2-kretssystem pÄ din 1966 modell (husk at en servo kan monteres uten Þvrige modifiseringer enn at ett bremserÞr forlenges), vil jeg anbefale Ä bruke et komplett system fra en 2-dÞrs 1969 eller 1970 modell.
Grunnen til at jeg sier to-dÞrs skyldes at bremsetrykkregulatorene pÄ 69 modellen herregÄrdsvogn har en annen innstilling (og fÞlgelig annet delenummer) med ukjent virkning pÄ sedan. Her blir det en vesentlig jobb med modifisering av torpedoveggen for innfesting av bremseservo, modifisering av travers for innfesting av to ekstra bremseslanger, andre calippere, andre trykkreduksjonsventiler samt bremsepumper og bremseskjold foran og bak. I tillegg mÄ ekstra bremserÞr legges opp. Alt i alt en noksÄ krevende jobb hvor det lÞnner seg Ä ha en delebil hvor delene kan flyttes eksakt over. Jeg ville ha tenkt meg nÞye om fÞr jeg setter igang med denne operasjonen da dette krever 100% nÞyaktighet med tanke pÄ egen sikkerhet og godkjennelse hos Biltilsynet.


Lykke til !

Re: Ombygging til 2-krets system
Lagt inn av: Frode Wiig (---.dsl.halden.net)
Dato: May 21, 2004 08:47AM

Takk for svar!

Jeg har ikke Þnske om bremsekraftforsterker, kun 2-krets. Begynner vel Ä innse at det ikke er lett Ä fÄ tak i annet enn i USA. Fordelen med Ä fÄ satt inn dette er at jeg kunne benyttet caliperen som jeg har fremme, samt tromlene jeg har bak i dag. Vi snakker altsÄ om en beskjeden installasjonsjobb. NÄ snakket jeg med Autoparts i Sverige som sier det samme som deg, at det ikke er Ä fÄ tak i annet enn i USA. Bremsene bak er visst ogsÄ annerledes enn pÄ min, pÄ eksport modellen sitter det Wagner. Da mÄtte jeg byttet de i tillegg. Tror nok at jeg legger 2-krets planene pÄ is forelÞpig. Skal jeg bygge om mÄ jeg nok bytte i fra en 69-modell som du sier ja. Det at jeg ikke kan benytte deler i fra HerregÄrdsvognen var nytt for meg. Takk for nyttige tips!

Re: Ombygging til 2-krets system
Lagt inn av: kkolsen (---.mobil.telenor.no)
Dato: September 29, 2007 10:48AM

hvorfor to krets?lika bra bremser med 1 krets med bremsservo.sikkerhet?sjekk heller hele bremsesystemet att det er i fin form,hvorfor ikke holde det mest mulig originalt hvis ikke det skal blodtrimmes?
mvh kjell

Re: Ombygging til 2-krets system
Lagt inn av: index (---.212.89.40.chello.no)
Dato: November 11, 2007 11:56PM

Jeg har ogsÄ lurt pÄ det samme. Kona har mistet bremsene 2 ganger pÄ Amasonen, sÄ hun nekter Ä kjÞre den nÄ. Ikke sÊrlig gÞy nÄr all bremseeffekt forsvinner... NÄ er ikke 2 ganger pÄ 19 Är sÄ ofte akkurat, men alvorlig nok nÄr det skjer. Tror nok likevel jeg velger Ä holde det originalt, med mindre dette kan gjÞres pÄ en mÄte sÄ det ikke ser "hjemmemekket" ut...

Re: Ombygging til 2-krets system
Lagt inn av: Arve Larsen (---.bb.online.no)
Dato: November 12, 2007 10:14AM

Hei,

dersom bilen har mistet bremsene to ganger pÄ 19 Är synes jeg likevel det er to ganger for mye. Men som du sier, slikt kan skje. Noe som iomidlertid kan forhindre dette er Ä sjekke nivÄet pÄ bremsevÊsken ofte, (jeg gÄr ut i fra at Ärsaken til bremesvikten er mangel pÄ vÊske), og Ä bytte vÊsken med oppgitte mellomrom, for Ä unngÄ for hÞy reduksjen av vÊskens kvalitet.

At vÊsken forsvinner, dog Þrlite, betyr at det mÄ vÊre en lekkasje, (ta hensyn til at vÊsken minker sammen med at bremesbelegg blir mindre), og en lekkasje tetter seg sjelden av seg selv. Den blir bare stÞrre og stÞrre.

Akutt bremestap skyldes i minst 99% av tilfellene mangel pÄ service/inspeksjon. Et rÞr eller en slange som er i ferd med Ä briste kan oppdages pÄ forhÄnd.

Man skal vÊre maks uheldig dersom et slikt brudd skjer i forbindelse med en brÄbrems, og ikke rekker Ä bruke brekket. Vis kona hvordan hun sjekker vÊskenivÄet, fortell henne at det er veldig mange av oss som har biler med en-krets system, og at vi Þnsker at hun ikke skal vÊre redd for Ä kjÞre Amazonen.

Mvh Arve Larsen



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Warning: define(): Argument #3 ($case_insensitive) is ignored since declaration of case-insensitive constants is no longer supported in /customers/f/c/7/cdajrrpu8/webroots/r510779/misc/phorum/mods/spamhurdles/captcha/class.captcha_base.php on line 7 banner class does not have character F defined in its font.