Bremser :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens bremser. 
Ombygging til 2-krets system
Lagt inn av: Frode Wiig (---.dsl.halden.net)
Dato: May 20, 2004 10:11AM

Jeg ønsker å bygge om bremsesytsemet på min 66-mod Amazon i fra 1-krets til 2-krets system. Det er skivebrems foran og trommelbrems bak, og det er ingen bremsekraftforsterker. Ut ifra det jeg kunne lese på tidligere innsendte spørsmål og svar ser det ut som om det ikke er så vanlig med 2-krets system uten bremsekraftforsterker. Dette var kun på de modellene i fra 68 som ble ekspodert til USA. Spørsmålet mitt er om jeg kan bygge om til 2-krets ved å bytte sylinder og fordelingsblokker, og er dette å få tak i? Skal jeg bygge om til bremsekraftforsterker må jeg vel bytte calipere og bremsene bak i tillegg, for eksempel i fra en nyere modell med B20? Det blir vel mer omfattende enn nødvendig.


Re: Ombygging til 2-krets system
Lagt inn av: Stein Christian Husby (---.customer.alfanett.no)
Dato: May 21, 2004 02:57AM

Hei !

Nå bør det tillegges at bremser ikke er mitt spesialområde, men noe har jeg vel tilegnet meg på dette området.

Jeg vil kommentere at for å montere bremseservo behøves ikke to-kretssystem. Dette var standard på herregårdsvognen fra og med årsmodell 1965. Også et relativt vanlig tilbehør på 122S til og med 1967. Fra 1967 standard på 123GT og 122S, og i 1968 standard på alle Amazoner (fortsatt 1-krets system). USA-utgaven av 1968 årsmodellen 122S har i så henseende et helt unikt system. Dette er et to-kretssystem helt totalt ulikt det som kommer som standard på 1969 modellen. Jeg har sett en 1968 modell USA 122S, og jeg tror med 99% sikkerhet at delene som behøves her ikke lar seg skaffe på denne siden av Atlanterhavet.

Om du så på "død og liv" skal ha et 2-kretssystem på din 1966 modell (husk at en servo kan monteres uten øvrige modifiseringer enn at ett bremserør forlenges), vil jeg anbefale å bruke et komplett system fra en 2-dørs 1969 eller 1970 modell.
Grunnen til at jeg sier to-dørs skyldes at bremsetrykkregulatorene på 69 modellen herregårdsvogn har en annen innstilling (og følgelig annet delenummer) med ukjent virkning på sedan. Her blir det en vesentlig jobb med modifisering av torpedoveggen for innfesting av bremseservo, modifisering av travers for innfesting av to ekstra bremseslanger, andre calippere, andre trykkreduksjonsventiler samt bremsepumper og bremseskjold foran og bak. I tillegg må ekstra bremserør legges opp. Alt i alt en nokså krevende jobb hvor det lønner seg å ha en delebil hvor delene kan flyttes eksakt over. Jeg ville ha tenkt meg nøye om før jeg setter igang med denne operasjonen da dette krever 100% nøyaktighet med tanke på egen sikkerhet og godkjennelse hos Biltilsynet.


Lykke til !

Re: Ombygging til 2-krets system
Lagt inn av: Frode Wiig (---.dsl.halden.net)
Dato: May 21, 2004 10:47AM

Takk for svar!

Jeg har ikke ønske om bremsekraftforsterker, kun 2-krets. Begynner vel å innse at det ikke er lett å få tak i annet enn i USA. Fordelen med å få satt inn dette er at jeg kunne benyttet caliperen som jeg har fremme, samt tromlene jeg har bak i dag. Vi snakker altså om en beskjeden installasjonsjobb. Nå snakket jeg med Autoparts i Sverige som sier det samme som deg, at det ikke er å få tak i annet enn i USA. Bremsene bak er visst også annerledes enn på min, på eksport modellen sitter det Wagner. Da måtte jeg byttet de i tillegg. Tror nok at jeg legger 2-krets planene på is foreløpig. Skal jeg bygge om må jeg nok bytte i fra en 69-modell som du sier ja. Det at jeg ikke kan benytte deler i fra Herregårdsvognen var nytt for meg. Takk for nyttige tips!

Re: Ombygging til 2-krets system
Lagt inn av: kkolsen (---.mobil.telenor.no)
Dato: September 29, 2007 12:48PM

hvorfor to krets?lika bra bremser med 1 krets med bremsservo.sikkerhet?sjekk heller hele bremsesystemet att det er i fin form,hvorfor ikke holde det mest mulig originalt hvis ikke det skal blodtrimmes?
mvh kjell

Re: Ombygging til 2-krets system
Lagt inn av: index (---.212.89.40.chello.no)
Dato: November 12, 2007 12:56AM

Jeg har også lurt på det samme. Kona har mistet bremsene 2 ganger på Amasonen, så hun nekter å kjøre den nå. Ikke særlig gøy når all bremseeffekt forsvinner... Nå er ikke 2 ganger på 19 år så ofte akkurat, men alvorlig nok når det skjer. Tror nok likevel jeg velger å holde det originalt, med mindre dette kan gjøres på en måte så det ikke ser "hjemmemekket" ut...

Re: Ombygging til 2-krets system
Lagt inn av: Arve Larsen (---.bb.online.no)
Dato: November 12, 2007 11:14AM

Hei,

dersom bilen har mistet bremsene to ganger på 19 år synes jeg likevel det er to ganger for mye. Men som du sier, slikt kan skje. Noe som iomidlertid kan forhindre dette er å sjekke nivået på bremsevæsken ofte, (jeg går ut i fra at årsaken til bremesvikten er mangel på væske), og å bytte væsken med oppgitte mellomrom, for å unngå for høy reduksjen av væskens kvalitet.

At væsken forsvinner, dog ørlite, betyr at det må være en lekkasje, (ta hensyn til at væsken minker sammen med at bremesbelegg blir mindre), og en lekkasje tetter seg sjelden av seg selv. Den blir bare større og større.

Akutt bremestap skyldes i minst 99% av tilfellene mangel på service/inspeksjon. Et rør eller en slange som er i ferd med å briste kan oppdages på forhånd.

Man skal være maks uheldig dersom et slikt brudd skjer i forbindelse med en bråbrems, og ikke rekker å bruke brekket. Vis kona hvordan hun sjekker væskenivået, fortell henne at det er veldig mange av oss som har biler med en-krets system, og at vi ønsker at hun ikke skal være redd for å kjøre Amazonen.

Mvh Arve Larsen



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This forum powered by Phorum.