Bremser :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens bremser. 
Bakbremser
Lagt inn av: Peter Forras (129.177.200.---)
Dato: April 29, 2004 11:47AM

Hei folkens!

Jeg har en Amazon 64 mod. og lurer på hvordan en går frem for å bytte bremsebånd bak. Jeg har bremsebånd til frambremsene som er ubrukte, men det er vel andre bånd bak slik at jeg må ha nye bånd? Er det da mulig å kjøpe dette uorginalt eller må en bestille bånd gjennom et av verkstedene på klubbens sider? Har også en mistanke om at den ene bremsesylinderen er litt treg, og ikke går helt tilbake slik at den ene bremsen henger litt. Må en da bytte hele sylinderen eller er det mulig å renovere den? Er det samme sylindere bak som på 140 eller 240 eller er det bestemte sylindre på Amazon, og forskjeller ut fra årsmodellene? Er det ellers noen "triks" for å få av trommelen bak?

mvh Peter Forras

Re: Bakbremser
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: April 30, 2004 09:19PM

Hei!

I forumet "Mekketips" er fremgangsmåten for demontering av bremsetromler beskrevet. Det å få av trommelen er det som er vanskeligst med hele jobben.

Når du demonterer videre så få med deg hvordan de forskjellige fjærene sitter, og hvordan justeringsmekanismen er satt sammen. Når nå alle delene er løse vil du se at det er forskjell på de gamle bremseskoene og de nye du nå har. Tromlene foran har en diameter på 10", mens tromlene bak bare er på 9". Kjøp like så godt nye sko før du begynner på jobben! Hvor du kjøper skoene er av mindre betydning, men sørg for at de nye er helt like de gamle (ta med de gamle i butikken om du kjøper uoriginalt). Erfaringmessig blir det vanskeligere å få tak i piratdeler jo eldre bilen er, men om du tar kontakt med et firma som driver i volvodele-bransjen (en av de på vår deleinfo-side) skal de klare å skaffe disse. Dersom det er helt krise vil de fleste bremseverkstedene kunne lime eller klinke på nytt bremsebelegg på de gamle bremseskoene.

Hjulsylindrene er som regel en engangsaffære. Sammenlignet med stempelet i en calliper beveger stempelet i en trommelsylinder seg mye mer og slitasjen på pakninger er desto større. I tillegg er det lettere å få riper i sylinderen når stempelet beveger seg mye. Det vil i noen tilfelle være mulig å redde sylinderen med å hone sylinderen og sette inn et nytt pakningssett, men resultatet blir som regel dårligere med en overhaling enn ved å kjøpe nytt. Dersom det har gått flere år med gammel bremsevæske vil det vann som væsken trekker til seg finne veien ned til de laveste punktene i bremsesystemet, og der et hjulsylindrene. Her kan vannet "grave" ut store groper i godset (vanndråpen får det til å ruste på et lite punkt nederst i sylinderen, sk. groptæring) og dette er det ikke mulig å hone bort og sylinderen må kasseres. Hvordan står det forresten til med luftenippelen? Er denne rustet fast og knekker må også sylinderen kasseres. Nye sylindrer er nesten like kurrant å skaffe som skoene fra de samme leverandører.

Når det nå likevel ligger an til en større trommeljobb er det en tredje komponent som bør skaffes før man går i gang. Fjærene og andre deler som holder skoene på plass kan være hardt tæret av rust og bør skiftes. I tillegg til sko og sylindre kan det være lurt å ha et monteringssett i bakhånd.

Bremsevæsken trekker til seg vann og noe mer enn 3 - 5 år mellom hver gang væsken skiftes i sin helhet bør det ikke gå. Høyt vanninnhold senker bremsevæskens kokepunkt og du kan dermed risikere at væsken koker ved harde innbremsinger med fullstendig tap av bremseeffekt til følge. Husk at du har en-krets bremser.

Jeg ville ikke ha store forhåpninger om å kunne bruke deler fra 140 og 240 da disse har skivebremser bak og ikke tromler som Amazonen har. Det er dermed ingen deler felles for disse modellene. PV/Duett og eldre P1800 kan ha enkelte deler, uten at jeg skal kunne påstå dette. Dersom du plukker deler av en Amazon så må denne være av årsmodell fom. 1962 tom. 1964.

http://www.nvak.no/misc/phorum/userimg/amazon/4breakes/64breakes.jpg
Bremsene til årsmodell 1962 - 1964.

Bremseskoene er ikke like. Den fremre skoen har et kortere bremsebelegg enn den bakre (som vist på figuren over). Denne plasseringen er viktig for effekten av bremsene, da man oppnår en viss servovirkning ved at trommelens rotasjon fører til at skoene trykkes hardere til trommelen. Blir det montert feil på et hjul vil bremsene trekke skjevt med de alvorlige følger det kan ha.



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This forum powered by Phorum.