Re: Luftenippel
Lagt inn av:
Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: December 02, 2003 04:42PM
Nei! Det skal stå en luftenipper i hver calliper foran og en i hver hjulsylinder bak. Årsaken til at det er satt inn en plugg i calliperen kan en bare spekulere i, men slik skal det ikke være.
Luftenippelen er utformet slik at det skal være enkelt å få ut bremsevæsken samtidig som ikke luft suges tilbake. I tillegg har utformingen en viktig hensikt til: Den må sørge for at den tetter skikkelig slik at væsken holdes tilbake selv under høyt trykk. Derfor er nippelen konisk i enden og denne konen går mot bunnen av skruehullet som også er konisk.
Sitter akkurat å lurer på hva du mener med en "plugg". Kan det rett og slett være at det er luftenippelen som sitter i hullet, men at den er brukket av. Amazonens luftenipler er svært spinkle og de er lette å trekke av om de har fått anledning til å sette seg godt fast. Tid, fuktighet og salt gjør at rusten får godt tak og setter nippelen fast. Er det slik at nippelen er knekt er det mulig å redde calliperen ved å bore den ut. Dette er ikke noe som bør forsøkes med en hånddrill, for gjengene i calliperen må ikke skades. Det er kanskje mulig å få løsnet nippelen med en "grisehale", men ikke noe jeg vil anbefale (, for brekker grisehalen også sitter det et herdet sentrum i nippelen og det blir da vanskeligere å bore den ut). Det letteste vil kanskje bli å skifte ut calliperen.