Bremser :  Phorum 5 The fastest message board... ever.
Innlegg om Amazonens bremser. 
Luftenippel
Lagt inn av: Trond (---.bb.online.no)
Dato: December 01, 2003 10:52AM

På min -67 Amazon er det ikke luftenippel på høyre side foran. Det står bare en "plugg" skrudd i. Er dette riktig?

Re: Luftenippel
Lagt inn av: Arnt Willy Aardal (---.bb.online.no)
Dato: December 02, 2003 05:42PM

Nei! Det skal stå en luftenipper i hver calliper foran og en i hver hjulsylinder bak. Årsaken til at det er satt inn en plugg i calliperen kan en bare spekulere i, men slik skal det ikke være.

Luftenippelen er utformet slik at det skal være enkelt å få ut bremsevæsken samtidig som ikke luft suges tilbake. I tillegg har utformingen en viktig hensikt til: Den må sørge for at den tetter skikkelig slik at væsken holdes tilbake selv under høyt trykk. Derfor er nippelen konisk i enden og denne konen går mot bunnen av skruehullet som også er konisk.

Sitter akkurat å lurer på hva du mener med en "plugg". Kan det rett og slett være at det er luftenippelen som sitter i hullet, men at den er brukket av. Amazonens luftenipler er svært spinkle og de er lette å trekke av om de har fått anledning til å sette seg godt fast. Tid, fuktighet og salt gjør at rusten får godt tak og setter nippelen fast. Er det slik at nippelen er knekt er det mulig å redde calliperen ved å bore den ut. Dette er ikke noe som bør forsøkes med en hånddrill, for gjengene i calliperen må ikke skades. Det er kanskje mulig å få løsnet nippelen med en "grisehale", men ikke noe jeg vil anbefale (, for brekker grisehalen også sitter det et herdet sentrum i nippelen og det blir da vanskeligere å bore den ut). Det letteste vil kanskje bli å skifte ut calliperen.

Re: Luftenippel
Lagt inn av: Greger Hageland (---.vaf.no)
Dato: December 17, 2003 02:59PM

Hvis du må skifte ut calliperen og ikke får tak i Amazon calliper, så passer calliperene fra 140.


Re: Luftenippel
Lagt inn av: Arve Larsen (---.bb.online.no)
Dato: December 20, 2003 11:59AM

Bremescalipere til Amazon 1969 og 1970 er identiske med caliperne til 140-serien når det gjelder Girling. Man kan også benytte ATE calipere, men man må da være oppmerksom på at bremseklossene og monteringsdetaljene også må skiftes. Mao passer det ikke med klosser beregnet for Amazon etter en slik operasjon. Det er også viktig å merke seg at man må flytte over nippelen til det ene bremseøret fra Amazoncaliperet, da 140 bilen ikke har slik nippel. Man må også merke seg at kobberskiva mellom nippelen og caliperet blir byttet eller minimum glødes opp på ny for å sikre fullgod tetting. Ved overgang til ATE så MÅ BEGGE caliperne byttes.

Mvh Arve



Ditt navn: 
Din e-postadresse: 
Emne: 
Spam prevention:
Please, enter the code that you see below in the input field. This is for blocking bots that try to post this form automatically. If the code is hard to read, then just try to guess it right. If you enter the wrong code, a new image is created and you get another chance to enter it right.
This forum powered by Phorum.