Figurene ovenfor viser hvordan motoren til vindusviskerene er konstruert. Parkering av viskerene styres av tannhjulet (3 på tegningen øverst) som motoren driver og en kontaktplate (2) som sitter på dette.
Når motoren går med bryteren påslått får motoren strøm via bryteren og den går kontinuerlig. Når bryteren slås av skal motoren fortsette å gi inntil den har lagt ned viskerene ned til vindusrammen, og denne parkeringen styres av kontaktplaten. Når bryteren slås av får motoren fortsatt strøm fra kontaktplaten og fortsetter å gå. Kontaktplaten er i konstant kontakt med den indre kontakten (2 på den nederste figuren) og videreformidler strøm til motoren via den ytre kontakten (3). Når kontaktplaten har dreiet så langt at utsparringen kommer i stillingen til den ytre kontakten brytes strømkretsen og motoren stopper, dvs. den parkerer.
Der er sannsynlig at problemet med dine viskere ligger i denne kontaktplaten. Kontaktplaten kan ha irret, eller kontaktene som skal slepe på kontaktplaten kan være bøyd, knekket eller irret. Dette finner du ut av om du åpner lokket og ser på innmaten.
Det kan også være noe galt med ledningene til motoren, og du kan også sjekke at disse er orden og at kabelskoene er i god stand.
Figurene over viser konstruksjonen av vindusviskermotoren (Bosch) opp tom. årsmodell 68. B20 har en annen motor (Elektrolux) og en noe forskjellig konstruksjon av kontakplaten, men prinsippet er likt for begge løsningene.
Oppdatert 1 gang(er). Siste gang oppdatert 10/16/2006 11:16AM av Arnt Willy Aardal.